Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 9575 ggr
[Indii]
7/5/16, 11:37 PM

Byta 5:2 mot vad?

Sedan drygt två år åter jag enligt 5:2 - metoden. Men, då fastedagarna ofta går ganska tungt, och ärligt talat inte gör så att jag blir av med det där sista envisa fettet, skulle jag vilja byta ut detta sätt att äta mot en annan metod som förhoppningsvis fungerar bättre. Detta är dock lättare sagt en gjort. 5:2 har ju blivit en vana, och jag vill inte lägga på mig den vikt jag lyckats tappa. Så, hur kan jag göra för att ändå hålla nere kaloriintaget utan att behöva tänka konstant på vad jag stoppar i mig? 5:2 reducerar ju kaloriintaget under en vecka med ca. 3000 kcal. Ge mig gärna tips! Tillägg: Jag rör mig redan mycket, så att träna mer känns inte som en lösning…

Annons:
Kvothe
7/6/16, 5:17 AM
#1

23:1 eller varannan dags fasta. Du äter allt inom en timme och dricker vatten resten av dygnet däremellan. Mejerifritt för extra effektivitet. Äter på 23:1 ca 2000kcal (80g prot, 200g fett, 15g kh ) och är mätt 21-27h efteråt. Är 194cm, 120kg, så 2000kcal är under mitt dagliga behov. Läs mer om every other day fasting hos jason fung m.fl.

[Indii]
7/6/16, 8:34 AM
#2

Tack, äter du 23:1 varje dag? Det skulle bli svårt att hoppa över alla måltider för mig tror jag, det är ju också en social sak att äta med andra. Jag tror dock att 23:1 gör att man håller sig mätt länge som du skriver.

Kvothe
7/6/16, 10:30 AM
#3

Äter inte 23:1 varje dag,, men skulle vilja göra det iaf en längre tid. Prövade på det själv först i börjanav sommaren, men fick avbryta för just sociala situationer. Tar en stund för kroppen att starta ketosen, men då du är i hög ketos så hålls du mätt länge, ( blev en dag på 2 veckor inte hungrig alls och åt först nästa dag efter 44h) Har själv haft problem med att komma i hög ketos på lchf ( har ketonix och blodketonmätare ) trots fler år på lchf. Tror att 23:1 hjälper, samt att man kan boosta/hjälpa sin lever/ketonproduktion genom att fasta. Avslutar därför ikväll min 10 dagars vattenfasta och ska sen övergå till 23:1, några dagar efter fasteavslut.

hemul
7/6/16, 1:57 PM
#4

Ät mindre.

[Indii]
7/6/16, 4:42 PM
#5

Ok! Du låter ju onekligen bättre än att halvt svälta sig ett par dagar i veckan. Min kropp har aldrig riktigt vant sig vid det, och som sagt tycks det inte hjälpa om man inte har många överskottskilon att ta av.

[Indii]
7/7/16, 9:57 AM
#6

Någon som har andra förslag?

Annons:
esthrro
7/7/16, 11:19 AM
#7

Jag hoppar över frukosten på vardagar, (dricker en kaffe med mjölk) äter lunch med lite protein och mycket smör och sen en lättare middag på kvällen. Att skippa frukosten fick min kropp att lämna den viktplatå som jag legat på under en längre tid. Upplever att kroppen vänjer sig vid olika mönster och att det därför är bra att variera sig när man kört en metod en längre tid. Svårt att säga vad som funkar för andra, men detta har fungerat för mig.

korseett
7/7/16, 5:02 PM
#8

Jag fastade helt tre dagar. Och sen har jag gått över på 16:8 dvs ett åtta timmars ätfönster. Funkar bra på mig och kroppen käkar mitt kroppsfett och ketonerna är rätt okej. Jag hoppas kunna lindra och läka min inflammatoriska kropp på detta vis. Har Sjögrens syndrom, en autoimmun sjukdom

[Indii]
7/7/16, 6:18 PM
#9

Ok! Både att hoppa över frukosten och 16:8 verkar intressant. Tror att jag ska testa det förstnämnda i i alla fall varannan dag ett tag. Det vore ju toppen om det kunde ge ungefär samma kaloriminskning som 5:2.

Zepp
7/7/16, 7:28 PM
#10

Byt matvanor.. alternativt social kontext!

För det första.. jag antar att du lixom jag är lågförbrukare, då får man på inga vis dras med i andras vanor!

Enklast är att hoppa över frukost.. näst enklast är lunchen!

Det j*vligt jobbiga är att ut och springa två timmar i högt tempo när man väl kommit hem.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Indii]
7/7/16, 8:40 PM
#11

#10 Jag har rätt hälsosamma matvanor, hälsosammare än många andra i min närhet. Förbränningen är nog hyfsad, men det sista kilot sitter som berget och på fel ställe. Det där med att springa alt. gå powerwalks gör jag några gånger i veckan, inte i två timmar, men väl i en, blandat med en del styrka.  Antagligen borde jag acceptera att min kropp ser ut på detta sätt, men jag tänkte ändå inte ge upp riktigt än.

Upp till toppen
Annons: