Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Off topic - (OT)

Byta 5:2 mot vad?

2016-07-05 23:37 #0 av: [Indii]

Sedan drygt två år åter jag enligt 5:2 - metoden. Men, då fastedagarna ofta går ganska tungt, och ärligt talat inte gör så att jag blir av med det där sista envisa fettet, skulle jag vilja byta ut detta sätt att äta mot en annan metod som förhoppningsvis fungerar bättre.

Detta är dock lättare sagt en gjort. 5:2 har ju blivit en vana, och jag vill inte lägga på mig den vikt jag lyckats tappa. Så, hur kan jag göra för att ändå hålla nere kaloriintaget utan att behöva tänka konstant på vad jag stoppar i mig?
5:2 reducerar ju kaloriintaget under en vecka med ca. 3000 kcal.
Ge mig gärna tips!

Tillägg: Jag rör mig redan mycket, så att träna mer känns inte som en lösning...

Anmäl
2016-07-06 05:17 #1 av: Kvothe

23:1 eller varannan dags fasta.
Du äter allt inom en timme och dricker vatten resten av dygnet däremellan.
Mejerifritt för extra effektivitet.

Äter på 23:1 ca 2000kcal (80g prot, 200g fett, 15g kh ) och är mätt 21-27h efteråt.
Är 194cm, 120kg, så 2000kcal är under mitt dagliga behov.

Läs mer om every other day fasting hos jason fung m.fl.

Anmäl
2016-07-06 08:34 #2 av: [Indii]

Tack, äter du 23:1 varje dag? Det skulle bli svårt att hoppa över alla måltider för mig tror jag, det är ju också en social sak att äta med andra. Jag tror dock att 23:1 gör att man håller sig mätt länge som du skriver.

Anmäl
2016-07-06 10:30 #3 av: Kvothe

Äter inte 23:1 varje dag,, men skulle vilja göra det iaf en längre tid.
Prövade på det själv först i börjanav sommaren, men fick avbryta för just sociala situationer. Tar en stund för kroppen att starta ketosen, men då du är i hög ketos så hålls du mätt länge, ( blev en dag på 2 veckor inte hungrig alls och åt först nästa dag efter 44h)
Har själv haft problem med att komma i hög ketos på lchf ( har ketonix och blodketonmätare ) trots fler år på lchf. Tror att 23:1 hjälper, samt att man kan boosta/hjälpa sin lever/ketonproduktion genom att fasta. Avslutar därför ikväll min 10 dagars vattenfasta och ska sen övergå till 23:1, några dagar efter fasteavslut.

Anmäl
2016-07-06 13:57 #4 av: hemul

Ät mindre.


Anmäl
2016-07-06 16:42 #5 av: [Indii]

Ok! Du låter ju onekligen bättre än att halvt svälta sig ett par dagar i veckan. Min kropp har aldrig riktigt vant sig vid det, och som sagt tycks det inte hjälpa om man inte har många överskottskilon att ta av.

Anmäl
2016-07-07 09:57 #6 av: [Indii]

Någon som har andra förslag?

Anmäl
2016-07-07 11:19 #7 av: esthrro

Jag hoppar över frukosten på vardagar, (dricker en kaffe med mjölk) äter lunch med lite protein och mycket smör och sen en lättare middag på kvällen. Att skippa frukosten fick min kropp att lämna den viktplatå som jag legat på under en längre tid. Upplever att kroppen vänjer sig vid olika mönster och att det därför är bra att variera sig när man kört en metod en längre tid. Svårt att säga vad som funkar för andra, men detta har fungerat för mig. 

Anmäl
2016-07-07 17:02 #8 av: korseett

Jag fastade helt tre dagar. Och sen har jag gått över på 16:8 dvs ett åtta timmars ätfönster. Funkar bra på mig och kroppen käkar mitt kroppsfett och ketonerna är rätt okej. Jag hoppas kunna lindra och läka min inflammatoriska kropp på detta vis. Har Sjögrens syndrom, en autoimmun sjukdom

Anmäl
2016-07-07 18:18 #9 av: [Indii]

Ok! Både att hoppa över frukosten och 16:8 verkar intressant.
Tror att jag ska testa det förstnämnda i i alla fall varannan dag ett tag. Det vore ju toppen om det kunde ge ungefär samma kaloriminskning som 5:2.

Anmäl
2016-07-07 19:28 #10 av: Zepp

Byt matvanor.. alternativt social kontext!

För det första.. jag antar att du lixom jag är lågförbrukare, då får man på inga vis dras med i andras vanor!

Enklast är att hoppa över frukost.. näst enklast är lunchen!

Det j*vligt jobbiga är att ut och springa två timmar i högt tempo när man väl kommit hem.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.