Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Magic bullet kaffe vs 16/8

2016-07-05 15:28 #0 av: Nillah59

Detta är kanske en dum fråga, eftersom smör och kokosolja väl räknas som mat. Men frågar ändå, fall i fall.
Om man tex väljer att äta 16/8 med ett ätfönster mellan 12-20, kan man då ta en kopp kaffe med smör och kokos på morgonen?

Anmäl
2016-07-05 22:15 #1 av: Zepp

Grejen är att 16/8 handlar om kalorier.. oavsett macronutrient!

Enklast är således att skippa frukosten.. alternativt ta en slät kopp kaffe.

Finessen med 16:8 är att bevara kroppens läge där den är i katbolt tillstånd.. dvs den lever utav lagren.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-06 10:08 #2 av: Nillah59

Tack för svar!
Jag misstänkte det tyvärr. Och det är ju naturligtvis logiskt. Jag tog en kopp kaffe med 2 msk kokosolja och 2 msk osaltat smör förut, och gud vad gott det var. Godare än vispgrädde faktiskt.
Ska se i morgon om jag börjar med 16/8 istället.

Anmäl
2016-07-06 20:28 #3 av: Zepp

Oandrasidan.. finessen med fettkaffe är att man inte bryter fettoxidationen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-08 10:19 #4 av: Nillah59

Menar du Zepp att jag kanske kan dricka mbc på morgonen och ändå köra 16/8?

Jag måste säga att det är länge sen jag drack godare kaffe. Herregud vad gott det är. 2 msk kokosolja och 2 msk osaltat smör. Mycket godare än med grädde i.

Om jag inte kan ha detta i kaffet så undrar jag om man kan ha någon krydda eller nåt. För det blir svårt att dricka det bittra kaffet som det är, över om man naturligtvis vänjer sig.

Anmäl
2016-07-08 21:46 #5 av: Zepp

Näe någon 16:8 blir det ju då inte (katabolt/anabolt).. däremot så fortsätter du att bränna fett.. fast via munnen!

Fettkaffe anser jag vara ett trick inom LCHF (bad or god?)iallafall så lagras det mesta fettet, för att sedan tas ut igen.

Det finns lixom olika tricks, dricka fett gör iallafall att man inte lever utav kolisar.

Så länge man inte gör något in absurdum så kan det vara ett sätt att hålla uppe fettoxidationen.. på bekostnad utav glukosoxidationen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-10 11:36 #6 av: Räkmackan

Här kommer lilla kalorifixerade jag igen. Men om du dricker en MBC kopp är ju det runt 400kcal, minst. Hur kan det vara bättre än en "vettig" frukost på kanske 300kcal?

Anmäl
2016-07-10 20:40 #7 av: Zepp

Frågan är väl hur vettigt det är?

Dert är som sagt ett trick för att slippa äta kolisar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-12 15:57 #8 av: Margareta

Jag har hört en helt annan förklaring av forskarna i USA.
Kroppen räknar inte kalorier alls. Det är en mänsklig teoretisk konstruktion.
Kroppen räknar vad som påverkar bla blodsocker och insulin och reglerar fettinlagringen efter det. Skillnaden med fett är att om det påverkar alls (meningarna går ännu lite isär) så är det betydligt mindre skada än med protein och framförallt kolhydrater som båda höjer bs och insulin.
Om man är fettdriven dvs lever på ketoner och tillför alltför stor mängd fett genom munnen bildas ketonerna av det mer lätttillgängliga ätna fettet och inte av kroppsfettet. Hur mycket man kan tillföra av tex fettkaffe är som med allt annat individuellt.

Det primära är att insulinsvängningarna som påverkar fettinlagringen mest är långsammare och svårare att få ner än blodsockersvängningarna. Där kommer fasteperiodena in som en bra hjälp. Jag lärde mig att det tar minst 12 timmar från sista tuggan (protein/kh) för den som är insulinresistent dvs nattfastan räcker normalt inte.

Om (?) fettet inte påverkar insulinnivån alls eller mkt lite är det således inget problem med fettkaffe till frukost.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2016-07-13 20:31 #9 av: hejssan

Fettkaffe räknas som intag av föda hos mig iaf. Viktnedgången stannar om jag inte håller lite längre än 12 timmar mellan kväll och morgon födan. Så jag fick sluta med den mysiga morgontimmen med fettkaffe. Istället vaknar jag en halvtimme senare och går vresig till jobbet! Zombie

Skrattar

Anmäl
2016-07-13 20:56 #10 av: Zepp

#8

Bra förklaring.. men den var om varför det är bra med ketogen diet!

Kroppen räknar inget som inte finns.. och kalorier existerar inte utan är teoretiska värden på energin i vår föda.

Energin kommer som sagt främst från våra fyra macronutrienter och påverkar vår homeostas väldigt olika.

I vår grundläggande homeostas ingår reglering utav energiblans.. som påverkar bland annat annabolt/katabolt tillsånd, aptit, REE, TEE.. en massa annat.

Fett påverkar insulin genom att de nästan alltid följer med mindre delar protein och eller kolhydrater, samt vid nedbrytning av triglyceriderna, glycerolet som frigörs.

Vid katabolt tillstånd frigörs glycerolet till blodet och går främst till glukoneogenes, vid anabolt tillstånd går det till att bilda triglycerider i fettväven.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-16 12:16 #11 av: Nillah59

Tack för all bra svar! Jag dricker fettkaffe varje morgon och det är så himla gott. Förut hade jag vispgrädde i kaffet, men har slutat med det helt. Kanske jag ska minska mängderna, tar 2 msk osaltat smör och 2 msk kokosolja. Det är kanske för mycket? Är kokosolja nyttigare än smör? För i så fall kan man kanske fasa ut smöret, allt eftersom .

Anmäl
2016-07-18 11:01 #12 av: Zepp

Smör är nog nyttigare iomed att det innehåller lite vitaminer.

Oandra sidan så är cocosfett MCT, det är fetter som har annorlunda metabol väg och bildar mer ketonkroppar.

O det tredje så är både smör och cocosfett  främst fett till 95-99%.. dvs främst ren energi/kalorier!

Såå, det är nog en smaksak vad man har i fettkaffet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.