Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 9916 ggr
Räkmackan
7/3/16, 6:59 AM

Sötning

Förlåt om frågan varit uppe förut, i så fall kan ni bara ignorera detta. Men hur är det nu, om jag inte triggas av tex Ica sötströ, ska jag ändå undvika det söta i vardagen? Vilken påverkan kan det ha på min viktnedgång? Och hur vet jag om jag triggas? :)

Annons:
Siggebus
7/3/16, 8:25 AM
#1

Jag vet tyvärr inte vilken påverkan det kan ha på viktnedgången men jag t ex triggas inte av det. Jag gick ändå ner mina 45 kilo (kanske det hade gått snabbare utan? :P )
Jag har medvetet valt att ha sucketter i mina två koppar kaffe om dagen eftersom jag verkligen inte tycker om kaffet annars :)
Men det är det enda sötningsmedlet jag använder - jag bakar inte och äter inget som jag behöver ha sötströ till i övrigt så i mitt fall är det något jag accepterar.
Jag lagar all mat själv från grunden med så rena råvaror som möjligt så detta är något jag tillåter mig att "utsätta" mig för.
Tror du helt enkelt får prova själv och även fundera på hur MYCKET du använder?

Nillah59
7/3/16, 9:51 PM
#2

Jag behöver gå ner 25 kilo och har också dessa funderingar. Jag har köpt en påse sötströ och tänker att jag ska baka nåt. Har Marianne Anderssons bakbok. Jag tänkte att om jag triggar igång sötsuget så får jag hålla mig till "tillåtna" kakor med just sötströ i. Men frågan är ju vad tex mandelmjöl och andra bakingredienser gör för vikten. Fy man borde ha böttre karaktär. 😕

Siggebus
7/4/16, 7:31 AM
#3

Risken med att lösa sitt sötsug med "tilllåtna" bakverk är ju att man fortsätter att mata sitt behov av att stoppa i sig en massa onödigt i alla möjliga sammanhang.
Jag hade speciellt i början problem med att jag hade ett sånt behov att att hela tiden stoppa något i munnen att tugga i mig för det var jag van vid. När jag satt vid tv:n på kvällarna eller när jag hade tråkigt eller när jag tvunget skulle "fika" hela tiden. Även om det är bakat på lchf-vis så blir det till syvende och sist ändå ett underhåll av "stoppa-i munnen-behovet" OCH en ökning av det totala kaloriintaget som absolut kan ha betydelse i viktnedgången.

Räkmackan
7/4/16, 10:08 AM
#4

Siggebus, EXAKT så har jag haft det också. Och föll och dit på "tillåtna" kakor i helgen. Så nu har jag provat det 😉. Nä, det får bli guldkant vid särskilda tillfällen, annars händer inget på vågen och vanorna blir inte bättre.

Siggebus
7/4/16, 11:09 AM
#5

#4
Så bra att du känner igen dig…..ha ha eller inte!? 😃

Räkmackan
7/4/16, 1:01 PM
#6

Joooo, om jag lär mig av det så!

Annons:
Lchfman
7/4/16, 8:39 PM
#7

Alltid mycket snack om vad som gör vad. Men glöm inte att man styr sig själv. "Triggar" hit och dit, man har ju ett eget val med vad man väljer att stoppa i sig. Det är ingen annan som gör det. Eget ansvar?

Zepp
7/4/16, 9:13 PM
#8

Har oxå en påse "Steviaströ" hemma som det hette på den tiden.. påse o påse föresten.. en klump numera.

Iallafall så hade jag tänkt mig baka både det ena och andra.. det blev lixom inget av.. varvid jag fortfarande har cirka 95% kvar.

Den klumpen lär nog vara mitt liv ut?

Kan vara bra att ha.. bara ta fram hammaren och slå fram några flisor.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nillah59
7/5/16, 3:36 PM
#9

#4 o 5 Ååå det där känner jag igen också. Det där småätandet. En ostbit här, en korvbit där, hela tiden. Blir så trött på mig själv. Hoppas det lugnar ner sig med tiden.

Upp till toppen
Annons: