Annons:
Etikettfrågelåda-minmat
Läst 4259 ggr
Kajsami
7/2/16, 1:39 PM

Vad skall jag äta?!

Jag tror på själva LCHF-ideen, att det är kolhydraterna som är det skadliga, och inte fettet. Men av diverse anledningar kan jag inte äta det själv, men nu vet jag inte hur jag skall lägga upp min kosthållning för att minska min kraftiga övervikt.

Fett är ju bra, men att kombinera det med mycket kolhydrater är nog mindre bra. Så hur skall jag göra med fettet när jag nu ändå äter kolhydrater?  Köra lågfettskost? Minska kolhydraterna bara lite grann och sen ändå äta mycket fett? 

Har hört/läst någonstans att mycket fett är bra, men inte om man samtidigt äter kolhydrater. Är det då antingen eller med kost, dvs antingen LCHF med mycket fett eller viktväktarna med lågfettskost?

Annons:
hemul
7/2/16, 2:32 PM
#1

Hur mycket kolhydrater äter/måste du äta då?

Kajsami
7/2/16, 2:43 PM
#2

Det är inte så att min kropp kräver en viss mängd kolhydrater, men jag måste ha variation i mitt ätande och det har jag aldrig fått med LCHF. Jag har svårt för grönsaker överlag och det är mycket annat jag inte heller kan äta, så därför blir det svårt att få variation för mig. Samtidigt som jag inte alltid har den energin/orken/tiden att laga mat från grunden. 

Så därför äter jag vanlig mat helt enkelt. Typ kostcirkeln, fast mindre grönsaker.  Men jag undviker bröd däremot.

Zepp
7/2/16, 4:11 PM
#3

Mnjae.. kolhydrater är inte dåliga per se.. inte fett heller.

Den vanligaste farsoten vid övervikt är dock Hyperinsulinemi!

Iallafall en av de vanliga metabola tillstånden som hindrar viktnedgång och normalt ätande?

Vi äter allt mer mellanmålsprodukter, godis, snacks.. och allt mindre lagad mat på fasta tider.

På det så dricker vi allt mer utav våra kalorier.

Detta sätt att äta/dricka ger sällan någon längre mättnad.. oavsett kaloriinnehåll.

Saken blir knappast bättre utav att en stor del av dessa produkter är antingen sockerstinna och/eller fettreducerade.

Grejen är att det ideala vore om man lagade all sin mat från grunden från de bästa råvaror.. det är sällan att det blir så utan man gör i stället de bästa val man kan göra beroende utav situationen/vardagen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
7/4/16, 2:08 PM
#4

Har du problem med blodsockret på något vis? Diabetes, inulinresistens, blodsockersvängningar? Om inte så kommer man nog långt genom att utesluta spannmål och socker och fortsätta käka rotfrukter och frukt.

Jag äter t.ex. dagligen potatis (ibland ris eller quinoa) och bär eller frukt. Lite mjölk brukar slinka ner också. Typ två normalstora potatisar, en frukt, ett glas mjölk. Inga problem att ligga runt 50 g kolhydrater på det. Tar man bort spannmål och socker är det nästan omöjligt att komma jättehögt på kolisarna, om man inte lever på potatisgratäng, frittar och bananer då!  Skulle jag äta helt fritt av ovan nämnda grejer skulle jag kanske hamna uppåt 100 g som mest. Så nånstans där kunde du ju sikta. Ät det du vill (utom spannmål och socker), men inte till övermått.

Mooniq
7/14/16, 9:48 AM
#5

Gör det enkelt, tänk så här

du kan äta nästan hur mycket du vill av: fisk, kött, ägg, skaldjur & fågel

Lägg till: ovanjordgrönsaker: tex gurka, grönsallader, purjo, tomat etc etc -tänk färgrikt, finare för ögat och färger indikerar oxå olika halter av olika nyttigheter.

blomkål, broccoli är lite matigare och blir jättegoda som mos tillsammans med lite philadelphiaost och salt o peppar.

Ät lite av: frön, nötter & bär - typ dessert eller mellanmål.

Vill man ha nån typ av "sås" så tänk: steksky, aioli, dressing, creme fraiche eller grädde.

Om du tex grillar en dag - grilla en kycklingfilé eller köttbit, ha till en go blandad sallad eller vitkålssallad. Då blir det enkelt.

Dock vill jag flagga lite för mejerier - jag är en person som går upp i vikt av mejerier tyvärr - du får testa dig fram och eventuellt dra ner på vissa mejeriprodukter - i första hand de du dricker - tex mjölk, filmjölk & yoghurt.

☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: