Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5277 ggr
Räkmackan
2016-06-30 14:05

Retlig

Hej alla, hur länge sitter den här retligheten vid omställning till LCHF i sig? Det finns så klart andra faktorer som spelar in så också (läs tre veckor kvar till semester på tungt jobb) men just retligheten kring maten, när släpper den?

Annons:
Siggebus
2016-06-30 17:16
#1

Vad menar du med "retlighet kring maten"?
Jag upplevde inget sådant utan i stället fick jag uppleva något jag kallade för "det stora lugnet"!  🙂
Redan efter bara ett par dagar kände jag liksom ett lugn - både till kropp och själ.

Zepp
2016-06-30 20:58
#2

Den där retligheten kan antingen försvinna direkt eller vara livet ut!

Det handlar mest troligt om Dopamin!

"I den bästsäljande boken Hjärnkoll på vikten beskrev Martin Ingvar och Gunilla Eldh hur hjärnan styr dina matvanor och många andra val i vardagen. Socker - och all mat som kroppen snabbt omvandlar till socker - kidnappar belöningssystemet. För att ta tillbaka kommandot måste du överlista den inre supermakten som styr dig mot glassfrysen och pastahyllan. "

http://www.bokus.com/bok/9789127130012/hjarnkoll-pa-maten/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Räkmackan
2016-06-30 22:07
#3

Jag är retlig för att mitt belöningssystem är satt ur spel?

Zepp
2016-06-30 22:22
#4

Mm.. du får inte dina Dopaminkickar.. dessa är belöningar som ökar ditt välbefinnande!

Kan mycket väl vara något helt annat oxå?

Du vet.. är man irriterad/ledsen/upprörd så kan man alltid äta/dricka något gott.. så mår man litta bättre en stund?

Dopamin har den funktionen att det är ett feelgood hormon, det belönar sådana saker som är bra.. hjärnan fullkomligt älskar god tillgång till blodsocker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Räkmackan
2016-07-01 07:11
#5

Jag är en klassisk "känslo ätare". Att kroppen saknar sockret låter väldigt väldigt rimligt. Jag får försöka hitta kickarna på andra ställen än i kylskåpet helt enkelt. Och att tappa vikt är ju också en kick😉

Zepp
2016-07-01 19:33
#6

Testa vitt vin, skaldjur, tända ljus, lämplig attraktiv  partner och sen avsluta kvällen med sex!

Då får du dessutom en dos Oxytocin.. det är oxå ett rätt bra Feelgoodhormon/peptid.. det tenderar att öka känslan av samhörighet/närhet/ömhet och gemenskap!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Räkmackan
2016-07-01 21:39
#7

Funkade fint även utan vin och räkor, hehe

KristinEmanuelsson
2016-07-04 09:55
#8

Min man har gått över till LCHF och det är som om han käkat taggtråd. Jag har varit med om denna resa en gång förut och fy fan på ren svenska. Han har adhd (add, men det finns ju inte längre) och inslag av aspergers. Ni skriver att sex hjälper, men seriöst, hur mycket lust tror ni finns när man aldrig får prata till punkt och det fräses mer än en vildkatt? Vad göra?

Räkmackan
2016-07-04 10:05
#9

Det låter jättejobbigt för er båda! Finns det något annat han gillar? Jag tänker att fysisk träning kanske kan hjälpa. Endorfiner är ju "glädjespridare".

Räkmackan
2016-07-11 10:33
#10

Det gick över! Woho! Nu är glad och som vanligt igen. Måste varit övergångsbesvär gissar jag.

Upp till toppen
Annons: