Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

E%?

2016-06-29 13:27 #0 av: Räkmackan

Hej alla! Min tionde dag på LCHF så jag är minst sagt grön:) Jag har väldigt svårt att förstå hur jag ska räkna E% och misstänker att jag äter för mycket protein. Jag loggar allt i Lifesum och får bra betyg enligt deras uträkning. Dock vet jag inte om de inte bara räknar kolhydrater/dag? Nån som vill hjälpa mig? Jag lägger upp en bild från Lifesum som exempel.

Anmäl
2016-06-29 13:54 #1 av: hemul

Vill du veta fördelningen fett/protein/kolhydrater i energiprocent måste du veta hur mycket energi var och en av dem ger + hur mycket energi du ätit totalt.

Som exempel glufsade jag häromdagen i mig det här.

Fett: 154.29 g
Protein: 86.75 g
Kolhydrater: 58.95 g
Kalorier: 1983.61 kcal

Sen får man räkna ut hur mycket energi fett, protein och kolhydrater ger var för sig. T.ex. för fett :

154.29 * 9 = 1388.61 kcal.

Sen räknar du ut energiprocenten genom att kolla hur stor andel av totalen som  utgörs av fett.

1388.61 / 1983.61 = 0.70004184

Alltså åt jag 70 E%  fett. Totalt såg det ut så här.

Energifördelning (F/P/K): 70.00/17.49/11.89

Obs att jag räknar med "standardvärdena", 9 kcal per gram fett och 4 kcal per gram protein och kh. Ett program där du lägger in vad du äter kan mycket väl vara programmerat att räkna med verkliga värden. T.ex. skiljer sig enerivärdet för olika fetter en hel del, men för enkelhets skull säger man att fett generellt ger 9 kcal. Likaså kan det skilja lite på hur mycket kalorier du själv räknar ut att ett livsmedel innehåller per 100 g och vad det står i en livsmedelstabell att det innehåller p.g.a. det här.


Anmäl
2016-06-29 13:57 #2 av: Räkmackan

Jisses, jag som hade hoppats slippa räkna så mycket med LCHF... Det finns ingen lathund så jag vet att jag äter rätt? 😁

Anmäl
2016-06-29 13:57 #3 av: Räkmackan

Och tack för svar Hemul!

Anmäl
2016-06-29 14:09 #4 av: hemul

Det finns väl såna där kostregisteringsprogram och -sajter som räknar ut alltihopa åt dig.

Jag använder ett eget skript som jag la lite energi på en kväll för 15 år sedan. Nu lägger jag bara in vad jag äter och ut kommer grammen och energiprocenten. Det är ingen som sitter och räknar sånt där för hand för varje måltid. Det har man datorn till. Men för att förklara vad energiprocent är får man göra det för hand.Blinkar

Och du kan lika bra tänka i gram. Säg att du vet att du ligger på en runt 2000 kcal. Du vill äta en viss procent fett och kanske max si och så mycket kh. Räkna ut vad det blir i gram. Sen kan du lika lika bra hålla dig till det som måttstock.

Säg att det jag la in är mitt ideal. Då kunde mina rättesnören vara c:a 150 g fett, 80 g protein och 50 g kolhydrater, give or take a little.

Många räknar inte alls utan lär sig efter ett tag hur de ska äta.

Själv räknar jag. Därför att det är lätt när man har verktygen och för att jag måste hålla igen lite om jag ska gå ner. Slutar jag registrera bär det iväg som en raket. Att hålla igen misslyckas jag totalt med just nu men det blir ivf inte total katastrof och iom att jag har siffrorna vet jag åtminstone varför och slipper sitta där som ett stort frågetecken med min stora mage. För mig ger det säkerhet att veta var det brister så att säga. Även om jag inte orkar göra något åt det just nu så vet jag vad jag bör göra när jag orkar.

För mig är det alltså mängden mat som är svårt. För nån annan kan det vara att det lätt sticker iväg med kolhydraterna eller att de stoppar i sig saker de inte tänker på eller något annat.


Anmäl
2016-06-29 14:16 #5 av: Räkmackan

Men 100g kyckling är ju inte 100g protein. Det är ju där det kör ihop sig. Jag behöver äta 1200kcal om jag ska gå ner. Jag är 157 och vill bara ner 4-5kg med stillasittande jobb så jo, det gäller att hålla igen även här. Men suget är borta och det är helt magiskt!

Anmäl
2016-06-29 14:20 #6 av: hemul

Men som nybörjare tycker jag du bara ska koncentrera dig på att äta rätt. Inte falla för bröd, läsk, pasta o.s.v. och se till att få i dig lite extra fett för att kompensera. Exakt hur många gram du äter av ditten och datten är inte så noga. Du ska komma in i det och känna att du mår bra.

Under tiden kan du ju lära dig om sånt som energiprocent för att det är kul att veta. Men att hålla på och sträva efter att ligga på en exakt nivå tror jag är rätt meningslöst, speciellt i början. När man är varm i kläderna kan man ju använda det om man vill - och hur man vill. Det är tyvärr inte samma smörja för alla. Blinkar


Anmäl
2016-06-29 14:29 #7 av: hemul

Oops! Vi skrev viss samtidigt!

Först och främst, det är inte säkert att du behöver äta så lite som 1200 kcal för att gå ner. Jag hör till dem som tror att kalorier spelar roll, en stor roll, men jag tror inte att en kalori är en kalori. Jag utgår bara från mig själv,  så ta det för vad det är. Jag går ner på en mycket högre kalorinivå på den här kosten (äter inte LCHF men snarlikt) än jag gjorde på "normalkost". Man jag kan inte äta tills jag är mätt som ofta förespråkas. Men du kanske kan!

Du måste våga testa. Skit i kalorierna just nu. Har du tur kan du göra det för gott. Men ge det åtminstone lite tid. Det är en stor omställning. Ät på bara ett tag och se vartåt det lutar.

Och utgå INTE från de där 1200 kcal om det visar sig att du behöver hålla igen. Säg att du glufar på ett tag och kostregistrerar. Du går inte ner. Jaha, hur många kalorier har du ätit i snitt? Är du viktstabil så vet du ju precis hur mycket kalorier du drar på den kost du äter nu och med den aktivitetsnivå du har nu. Dra ner lite granna pö om pö tills du når en nivå där du börjar gå ner. Stanna där och se hur det utvecklar sig. Man behöver inte kotta bort 500 kcal som är ett vanligt råd.

Fast det går trögt för mig nu har jag gått ner mer än 50 pannor med denna hemmasnickrade kalorimetod, så helt otroligt är det inte att det skulle funka för nån annan också. Blinkar


Anmäl
2016-06-29 14:42 #8 av: Räkmackan

Kloka råd! Nä, nu hamnar jag runt 1500 om jag "glufsar på"😂 Har tappat 1kg under första veckan, 3cm i midjan och 1cm runt magen men är helt övertygad om att det är "vattenvikt". Tror det skulle hända grejer om jag började träna men sommarschemat på Friskis funkar inte när man har småbarn. Tålamod. Tålamod verkar vara grejen:)

Anmäl
2016-06-29 15:07 #9 av: hemul

Då tycker jag du ska fortsätta som du gör. Det är rätt stor sannolikhet att det räcker så.

Det som gör det här så svårt är att det inte går att generalisera, även om försök görs och lite väl ofta och lite väl vidlyftiga sådana också. Du måste testa dig fram själv! Gå inte på det där att bara för att nån gick ner när de uteslöt mejeri, nollade kolhydraterna eller levde på fettkaffe så funkar det för dig också. Då sitter du snart där med bara en klick kokosolja på tallriken. Kör ditt eget rejs, det är det bästa råd jag kan ge dig. Lyssna på andra, men förutsätt inte att det ska funka likadant för dig.

Det gäller inte bara viktnedgång utan allt. En del går ner i vikt lätt som en plätt. En del blir av med värk, migrän, magproblem, allergier, slipper förkylningar, får superfina blodfetter o.s.v. Men allt händer inte alla!


Anmäl
2016-06-29 15:13 #10 av: Räkmackan

"Då sitter du snart där med bara en klick kokosolja på tallriken". Hahaha, fy fan vad deppigt😂 Jo jag förstår. Människor är olika och olika matvanor fungerar olika. Vad är lämplig tidsperiod att testa och vid behov revidera tycker du?

Anmäl
2016-06-29 15:45 #11 av: hemul

Jag vet inte faktiskt. Jag åt tills jag var mätt i 5 år innan jag fattade. Jag skulle säga att det är för länge. Skrattar

Du ser ju rätt snart vartåt det barkar. Har du gått ner lite nästa vecka också är ju allt frid och fröjd och du behöver inte göra något.


Anmäl
2016-06-29 16:34 #12 av: Räkmackan

Tack för toppen svar! Verkligen!

Anmäl
2016-06-29 19:40 #13 av: Zepp

E% är svingott.. ät mer sådana och mindre kolisar! Galen

Nämen.. nu är jag tramsig!Skrattar

Grejen är som Hemul säger.. ät rätt mat.. helst bara riktig mat.. var inte rädd för fett.

Börja inte i fel ända.. strävan efter perfektion är ett livsverk, iomed att man alldrig når dit.. gäller både E% och vikt som regel.. samt kalorier.

Nära nog är bra nog.. under tiden kan man tex må bra, äta god mat och orka med annat som gör livet trevligt.

Det finns altså ingen magisk E% fördelning ej heller någon magiska kalorinivå.

Utan.. den E%.. dvs egentligen de livsmedel och de recept du använder som gör att du mår bra och uppnår nästan normal vikt är den som funkar bäst för dig.

Det är hur lätt som helst att skriva 80, 15, 5, men det måste översättas till dels råvaror, dels recept!

Börja med att kika i kylskåpet.. där har du som regel dina råvaror, är innehållet rätt bra kan du laga mat och äta rätt fritt.

Sen så, det där med E% kan vara svårt för vissa.. det är det egentligen inte.. tex ägg, 60 E% fett.. ät mer ägg.. ta en klick smör/majo och det rasar lätt upp i 80E%!

Lax, makrill, sill, entrecote, avocado.. litta annat hamnar ofta på 60E% fett.. innan du ens lagt till varken smö, majo eller cocosfett.

Sen så kan man dra till med sidfläsk/bacon.. cirka 80-85E% fett.. innan du ens stekt det.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-06-30 09:52 #14 av: Kvothe

Förstår att du vill att saker ska ske snabbt.

Men ge dig några veckor att komma in i lchf mattänket.
Din kropp tar oftast några veckor på sig att bli ketoanpassad och musklerna kan ta 1-3 månad innan de är fullt anpassade.

Lifesum lär vara bra, men vill du bara snabbt kolla E% så kan du lägga in dem i www.kostbevakningen.se .

Exempelvis för några veckor sedan åt jag en gång per dag (23:1), hade hittat äkta mättnadskänslor och var i skyhög ketos och då åt jag följande.
http://kostbevakningen.se/?foodinput=80g+fett+%28ankfett%29%0D%0A78g+fett+%28korvens+fett%29%0D%0A5+ägg%0D%0A1+rödlök%0D%0A40g+selleri%0D%0A39g+protein+%28korvens+protein%29%0D%0A1+msk+ketchup+

Men börja lugnt och ät dig mätt (se om du har äkta ,ättnadskänsöor kvar), men laga maten med tanken att såså mycket protein fett behöver du och kh ska det vara max 20g kh.

Anmäl
2016-06-30 12:48 #15 av: Räkmackan

Tack för bra svar! Jag TROR det händer saker i kroppen men har inte vägt och mätt på ett par dagar. Kollar imorgon och återkommer :)

Anmäl
2016-07-01 07:08 #16 av: Räkmackan

Herrejävlar! Minus 1,6kg och 3,5cm midjan på 12dagar! Och runt 1600kcl/dag vilket enligt uträkning ska vara mitt dagliga energibehov för att HÅLLA vikten. Cooooooolt.

Anmäl
2016-07-01 17:31 #17 av: Zepp

Grattis.. fast en del är garanterat vatten!

Iallafall.. nu kommer vi till det roliga.. dvs kaloriräkning och beräkning utav TEE.. dvs daglig kaloriförbrukning!Galen

Om jag sätter fettförlusten till 400 Kcal per dag.. resten är vatten, då hamnar ditt dagliga energiförbrukning på cirka 1900 Kcal/dag! 

Det är så man skall räkna när det kommer till kalorier!

Det funkar sällan att göra tvärtom.. dvs att leta i någon tabell och sen minska kalorierna med en uträknad andel!

1900-2000 Kcal per dag i snitt är en rätt normal förbrukning för en inte allt för aktiv vuxen person!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-01 18:45 #18 av: Räkmackan

Garanterat massa vatten. Men nu hängde jag inte med på din uträkning?

Anmäl
2016-07-01 19:13 #19 av: Zepp

Eh.. fettväv är typ 7000 Kcal per kilo!

Fett, vatten och bindväv!

Grejen är.. det är lixom rätt sällan något problem med att hålla koll på kalorierna, men då skall man oxå skilja mellan exogena och indogena.

Dvs man bör hålla koll på bägge för att begripa något som helst!

Och vet du vad.. det är detta att begripa något som helst som kan vara det som gör att man hittar sin egen melodi/råvaror/recept/livstil.

Kaloriräknande in absurdum är en tautologi.. dvs uppenbart, men säger inte ett skit om vad/hur man skall äta och leva!

Grejen är att kroppen inte är en maskin.. därav så blir det litta mer komplicerat.

Dina celler kräver ATP, detta kan den göra av macronutrienter främst, dvs de fyra, Alkohol, kolisar, fett och protein!

Beroende på vilka macronutrienter du stoppar i munnen så får du olika hormoniella gensvar.

Alkohol är som de flesta vet ingen bra näringskälla, protein är främst en byggsten och fett och kolisar är de som förser dina celler med ATP!

Vill man tex minska i fettvikt så är det prio att minska Insulin.. öka betaoxidation/lipolys!

För detta så krävs att homeostasen ändras.

Räkna därför de Kcal du förbrukar förutom de du stoppar i munnen!

Det gäller altså att begripa vad de där tabellerna säger.. de är sällan fel per se.. men som sagt det gäller att begripa resten oxå.. iallafall om man vill förstå hur det fungerar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-01 19:55 #20 av: hemul

#16 Grattis! Du ser, bara att tugga på. Skrattar

P.S. Lite avundsjuk är jag allt. Blinkar


Anmäl
2016-07-01 21:38 #21 av: Räkmackan

När vet jag med säkerhet att jag tappar fett och inte bara depåer? Alltså efter hur länge?

Anmäl
2016-07-01 22:18 #22 av: Zepp

Det vet du när du går i pension!

Grejen är att under tiden försöka hitta den livstil som gör att du håller en normal vikt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-03 19:44 #23 av: Räkmackan

Nu har jag gått upp 1,2kg igen såatte... Ny vecka imorgon!

Anmäl
2016-07-03 19:51 #24 av: Zepp

Vattnet kommer och går!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-06 18:14 #25 av: Räkmackan

2,5 vecka har gått. Står still i cm och på vågen. -1,2 sen jag började. Jag mår bra men är fortfarande lite retlig. Det jag undrar över är om jag inte borde ner till 1200 kcal/dag för att se någon förändring i kroppen och framförallt; hur gör jag det? Jag fastnar envist på 1500/dag om jag ska vara mätt och nöjd. Finns det nåt knep för att få ner kcal mängd? Kokosmjölk istället för grädde? Vad mer? Några tips? Träna mer går inte just nu.

Anmäl
2016-07-06 20:25 #26 av: Zepp

Vänta helst en månad.. helst tre innan du micklar för mycket.

Vänta helst på att aptiten sjunker.. eller testa så småningom med att sänka.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-06 21:18 #27 av: hemul

Vänta och se.  Att stå still ibland är inget konstigt. Så länge du går ner över tid är det ju bra.


Anmäl
2016-07-06 21:31 #28 av: Räkmackan

Men jag har ju inte börjat gå ner än? Det är ju bara vattenvikten?

Anmäl
2016-07-06 23:21 #29 av: hemul

Kan ju vara, men det är säkert lite fett också.  Oavsett vilket så tycker jag du ska satsa på att komma in i det först. Ge det ett par veckor. Det är en stor omställning för kroppen. Dumt att göra det ännu tuffare för den genom att banta också. Det kan du göra sen om det behövs. Det är för sent för Beach 2016 nu ivf. Du har ett helt år på dig! Blinkar


Anmäl
2016-07-07 19:24 #30 av: Zepp

Hemul har rätt.. att minska i fettvikt tar tid.. iallafall utan att späka sig å det väldigaste!

Ett kilo fettväv är cirka 7000 Kcal.. det förbränner du inte ens på någon timmes motion.

Grejen är att när de väl är lagrade i din kropp så måste de gå ut via Calories out!

Det sker antingen via minskat calories in.. eller att du byter jobb, familj, livstil, aktivitetsnivå!

Testa att jobba som skogshuggare, hamnarbetare, grovarbetare.. det kan förbränna en del!

Grejen är när man inte är så desperat att man vill slänga ut allt man redan uppnått  så tar det tid.. speciellt när man redan ligger på gränsen av både kalorier och aktivitetsnivå/social kontext!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.