Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Ketos och vispgrädde?

2016-06-26 06:36 #0 av: Nillah59

Hej på er! Jag är rätt ny på detta med LCHF. Har köpt några böcker, och varit inne på Kostdoktorns sida. Jag behöver gå ner i vikt, minst 25 kilo. Därför tänkte jag börja med ketos. Läser på Kostdoktorns sida att man ska undvika mejeriprodukter. Men sen står det att man får äta/dricka vispgrädde.

Är det så, eller har jag missuppfattat det? Om man vispar vispgrädde tillräckligt länge så får man visserligen smör. Gäller mejeriprodukterna tex mjölk, yoghurt, fil, keso, cremefraisch mm? Föresten hur är det då med 34% creme fraishe? Är det också ok?

Många frågor från okunnig. 😃

Anmäl
2016-06-26 09:00 #1 av: parsley

Vispar du grädde tillräckligt länge så får du smör, eftersom grädden delar sig i smör och vassle. Smöret består till största delen av fett. Kvar blir vassle eller kärnmjölk. Enligt kostbevakningen.se så innehåller vassle en del kolhydrater. Smör och grädde har inte samma innehåll, även om man gör smör av grädde.  Ler

LCHF är i mångt och mycket en mejeribaserad diet. Många recept innehåller t ex grädde eller creme fraiche.

En del kan äta mycket mejeriprodukter och ändå gå ner i vikt, andra behöver ta bort dem eller äta begränsat med mejeriprodukter.

Det går att äta mejerifri LCHF. De flesta som äter mejerifri LCHF äter fortfarande smör.  En del kan äta ost och smör, men behöva ta bort flytande mejerier, typ grädde, keso och creme fraiche. Andra behöver ta bort både ost och flytande mejerier. Du får prova dig fram vad som gäller för dig. Mitt tips är att du börjar med de recept du känner för och äter mejeriprodukter, som du gillar. Går du inte ner i vikt som du önskar, så testa att ta bort flytande mejerier i första hand och ost i andra hand. Den vanliga 34 % creme fraichen är ok om du äter flytande mejeriprodukter. Däremot bör man vara försiktigt med drickmjölk. Dricker man t ex 2 dl standardmjölk per dag, så blir det ca 10 g kolhydrater och det är ungefär hälften av vad man ska äta per dag om man äter normal LCHF. Då är det bättre att lägga sina kolhydrater på t ex grönsaker. 

En tumregel som en del använder sig av är max 3 dl flytande mejerier per dag. Man bör äta mejerierna i mat,  som t ex sås eller i gratänger och inte äta för mycket för att det är gott, t ex vispgrädde med hallon eller chokladmousse var och varannan dag (klarar man mejerier, så det naturligtvis ok vid festligare tillfällen eller som dessert någon gång ibland). 

Birgitta Höglund och Lesscarbs har en del mejerifria recept på sina bloggar. Vissa av Birgittas recept är paleo och innehåller lite mer kolhydrater, så man får välja dem som passar en själv. 

För att röra till det ytterligare. Både kasein, mjölkprotein, och laktos, mjölksocker, kan påverka blodsockret (inte samma sak som att vara laktosintolerant eller inte). Reagerar man på laktos, som finns i flytande mejerier, så kan man äta hårdost, men bör undvika flytande mejerier. Reagerar man på kasein så behöver man utesluta hårdost också, men kan ev äta ost eller andra produkter som kommer från får eller get, t ex fetaost. 

Anmäl
2016-06-26 09:26 #2 av: Nillah59

Tack för utförligt svar! Då förstår jag att det är bättre att ha en klick smör i kaffet än mjölk/vispgrädde. Jag får testa och se om det är ok.

Det där att lära sig räkna om tex 2 dl mjölk till10 g kolhydrater, kan ju vara bra att lära sig. Har för mig att det är bra att ligga under 20 g, eller?

Kött och kryddsmör, äggröra och fläsk, kokt ägg och smör är väl ok att äta? Finns det några grönsaker som är ok vid ketosmeny? Typ spenat, harcots verts, blomkål, broccoli, vitkål, zuchini? Eller det är kanske samma där att man får pröva sig fram? Blomkålsmos är ju himla gott till en köttbit.

Tack igen för svar Parsley.

Anmäl
2016-06-26 09:31 #3 av: parsley

Kött och kryddsmör, äggröra och fläsk, kokt ägg och smör är väl ok att äta = helt OK mat.

Man äter så mycket kolhydrater som man känner att man klarar, ca 20-25 gram per dag verkar fungera för många. Kostbevakningen.se är en bra sida där man kan kolla matens näringsinnehåll och t ex se hur mycket kolhydrater blomkål innehåller. 

Anmäl
2016-06-26 11:45 #4 av: Nillah59

Tack för tips om kostbevakningen, den sidan visste jag inte om.

Anmäl
2016-06-26 11:53 #5 av: Nillah59

Får jag fråga hur jag räknar ut antal kolhydrater i detta blomkålsmoset? Om jag räknar i gram blir det 5 gram, men om man räknar i kalorier blir det 22. Fattar inte hur det funkar.

Anmäl
2016-06-26 14:56 #6 av: LaRose

Jag vill också tacka dig Parsley, för den fina redogörelsen. Det där sista om laktos och kasein, hårt och flytande, har jag aldrig sett nånstans förut. Jag fick liksom svar på frågor som jag inte visste fanns...

Anmäl
2016-06-26 20:10 #7 av: OlgaMaria

Att undvika mejeriprodukter är ett råd man brukar ge om man inte får fart på viktnedgången. Men många äter en hel del mejerier på LCHF och går ändå ner i vikt. Det viktiga nu är väl att du kommer igång med LCHF-kosten och så kan du justera detaljer efter hand om det behövs. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2016-06-26 20:18 #8 av: hemul

#5 Hur menar du? Om du ska räkna i gram kh du äter eller i energiprocent? Håll dig till gram du. Är du intresserad av energiprocent så är det väl i så fall bara intressant för hela måltiden eller dagsintaget, inte för en enskild ingrediens.


Anmäl
2016-06-28 17:55 #9 av: Nillah59

#8 Det är så illa Hemul, att jag inte vet hur jag menar. 😉 Men då är det gram jag ska hålla mig till då? Jag tänker om jag äter kött och smör, då är väl det nästintill 0 g kh? Och det s.k tillbehöret räknar jag i gram då?

Anmäl
2016-06-28 20:04 #10 av: Zepp

Det sliter som regel till sig med räknandet och E% och hela kitterittet.. om man bara ligger på och är uthållig!

Gram macronutrieneter är det som gäller för dig och ditt energibehov!

E% är när du jämför dig med någon annan.. typ någon som drar dubbelt så många kalorier än vad du gör.

Typ.. då dubblas även deras gram!Förskräckt

Därför skall du inte äta samma gram som någon annan utan möjligen så kan du testa samma E%.. utifall du anser att det verkar rimligt och du inte riktigt verkar få det hela att funka som du tänkt dig.

Såå.. då kanske det i slutändan sen ändå handlar om vilken kost och E%-fördelning som gör att det funkar?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-26 11:02 #11 av: alinass

jag håller med Nillah59 att det varit förvirrande kring mejeriprodukter och LCHF. Jag har insett att jag inte kan äta så mycket mejeriprodukter. Helst ingen grädde för det triggar mitt sockersug. Älskar grädde, chokladmousse m.m. Trodde när jag började med lchf att det var fritt fram så länge man inte åt socker, gluten, underjordsgrönsaker. Men den bittra sanningen gav svar -på vågen 😩

Nu inser jag att mejeriprodukter framför allt grädde triggar igång mitt sötsug och hunger. Jag försöker hitta alternativ till mejeriprodukter men det är inte lätt. Tänker satsa på att nolla kolhydraterna ett par veckor framåt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.