Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Sockerberoende

2016-06-22 17:05 #0 av: fiskenihavet

Hej du som är sockerberoende. Hur länge har du klarat att vara fri från socker? Och om du har varit utan socker över tid, har du då varit fri från socker varje dag eller har du fallit dit vid ett eller annat tillfälle?

Anmäl
2016-06-22 17:38 #1 av: Spöket

Ett år höll jag ut sen "provade" jag att äta godis i några månader... Gick upp i vikt och nu äter jag inte godis längre igen... Suck! Har förbenat lätt för att gå upp i vikt :(

Anmäl
2016-06-22 17:52 #2 av: fiskenihavet

#1. Du skriver att du klarade ett år. Är det fullständigt utan återfall i löpet av det året?

Anmäl
2016-06-22 18:33 #3 av: Spöket

Ja, jag slog vad med maken att jag skulle klara mig i ett år utan godis ( sötsaker och söta drycker ) i ett år. Klarade jag inte det skulle han få 10,000 kr av mig (det hjälpte mycket att ha den sporren)
Nu har jag startat en ny vadslagning.. ( fast jag får dricka alkohol till midsommar och storhelger)

Anmäl
2016-06-22 18:52 #4 av: fiskenihavet

Oj, oj. Det är det som jag inte förstår. Hur klarar man som sockerberoende att avstå i ett helt år utan avsteg? Förstår inte...

Anmäl
2016-06-22 18:58 #5 av: Spöket

Snålhet... Köper jag denna chokladkakan så kostar den mig 10.000kr... Nä tack och så trycker man i sig en selleri istället :)

Anmäl
2016-06-22 19:01 #6 av: fiskenihavet

Hur hanterade du sötsuget? Det vet ju inte att du har pengar på spel. Och hur klarade du att stå mot smygätning av sötsaker? Säker på att du är sockerberoende? ;)

Anmäl
2016-06-22 19:04 #7 av: Spöket

Det som tillslut blir jobbigast är folk som säger " men, varför kan du inte bara ta en kaka? " jag tror knappast att de hade sagt detsamma till en alkoholist " men det är ju bara en öl "!

Anmäl
2016-06-22 19:09 #8 av: Spöket

Jag drack ca 2- liter Coca-Cola om dagen från jag var 12 år tills jag var ca 30 år. Jag slutade inte tvärt men jag bytte sakta men säkert ut läsken mot kaffe ( som jag tyckte var äckligt) Jag var beroende av koffein och socker ( är 41 år nu) Jag lärde mig att dricka kaffe men sötsuget fanns kvar och det har jag kämpat emot i många år.

Anmäl
2016-06-23 02:45 #9 av: Agafia

Köp inte hem godis , läsk och annat med socker i . Du måste verkligen bestämma
Dig för att sluta med socker , precis som en alkoholist måste bestämma sig för att
Aldrig dricka alkohol . Jag säger inte att det är lätt men det går och du mår såååå
Mycket bättre .

Anmäl
2016-06-23 03:27 #10 av: fiskenihavet

Har haft uppehåll i en periode. Kan bara inte förstå hur man som beroende kan avstå helt utan något snedsteg i löpet av så lång tid. Tycker det er bra att ni klarat det så länge! Låter otroligt att man klarar att stå emot sötsuget. Det är ju helt annorlunda än "vanligt" sötsug, som kan vara nog så tufft det oxå.

Anmäl
2016-06-23 13:58 #11 av: Biami1.

Hej! Jag klarar inte av att stå emot mitt sötsug. Däremot har jag fått god hjälp av att äta krom, det har minskat mitt sötsug så jag nästan aldrig går till affären bara för att köpa godis (det tog dock några månader innan jag märkte någon skillnad).

Anmäl
2016-06-23 14:17 #12 av: OlgaMaria

Jag vet inte hur länge jag haft uppehåll som längst. Antagligen sex månader eller så. Har ätit LCHF mer eller mindre sen 2009. Jag tycker det handlar om vilken support man har från omgivningen samt hur disciplinerad man är. Om man lyckas hålla en bra sockerfri kost så blir det ju lättare och lättare att stå emot. Suget försvinner mer eller mindre om man slutar med allt som underhåller det. För min del har den avgörande biten varit hur min man ätit. Om han regelbundet köper hem sötsaker så kan inte jag stå emot. Men i perioder så är han strikt och då går det mycket lättare för mig. De senaste veckorna har jag dessutom skippat frukost och äter bara lunch och middag. Då är aptiten på riktig mat desto större och aptiten för strunt desto mindre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2016-06-23 16:01 #13 av: Scorpio97

Ungefär ett halvår lyckades jag som längst, sen dog min pappa och då föll jag ner i tröstätandet. Det var drygt två år sedan och jag har inte lyckats blivit sockerfri så länge igen pga bristande motivation, dålig support från omgivningen och olämplig livssituation (att bo med en annan sockerberoende är ett helvete när man själv försöker bli sockerfri). Men under det där halvåret var jag helt fri från kakor, glass, godis, läsk osv. Frukt och bär valde jag att äta någon gång ibland om jag var säker på att jag klarade av det och överdrev med fettet samtidigt, men i övrigt var jag sockerfri.

För mig "går det inte" att vara sockerfri med avsteg då och då. Gör jag avsteg klarar inte jag att gå tillbaka till bra kost dagen efter, oavsett om mitt avsteg var en liten glass eller en ordentlig "svullkväll". Då faller jag tillbaka i beroendet i några veckor eller månader. Jag är antingen helt sockerfri eller äter socker dagligen. Något mellanting finns inte. Så för mig är det mycket konstigare att personer med ett beroende klarar av att falla dit och sedan fortsätta (det är extremt starkt och imponerande i mina ögon), än att som beroende kunna vara utan sin drog helt en längre tid med rätt verktyg och stöd. Det är väl olika hur man är helt enkelt. 

//Jessie

Anmäl
2016-06-23 16:19 #14 av: OlgaMaria

#13 Håller med. Det är väldigt svårt att komma på banan efter ett avsteg, så att lyckas hålla sig ifrån det för alltid är liksom enda alternativet som verkligen fungerar - men enkelt är det inte. 

Anmäl
2016-06-23 17:48 #15 av: Siggebus

Jag har ätit lchf i 7 år och jag kan faktiskt inte tala om hur många gånger jag har "spårat ur". För det är åtskilliga gånger Storgråter
Jag sköter min mat förutom några få små avsteg ibland när jag blir bortbjuden men det är ytterst små avsteg och det leder aldrig till att jag börjar frossa i pizzor, kioskmat eller annat skit.
Godis, chips etc har jag däremot fallit "offer" för många gånger - ibland bara en enstaka gång/dag men periodvis har det varat längre med svårigheter att bryta beteendet.
Dock har jag alltid lyckats komma tillbaka och jag håller min vikt nu.
Jag gick ner till min målvikt (-45 kg) men efter att ha fallit tillbaka under en längre period (frossade massor) gick jag upp ca 8-9 kilo och det var som en kalldusch och ett tufft uppvaknande - så fick tag i mig själv och gick ner mina kilon åter igen.
För mig känns det som att jag måste vara lite på min vakt för det är såååå lätt hänt att låta det fara iväg.
Jag ser inte mig själv som enbart sockerberoende. Jo visst jag ÄR det men jag är även en "känslo-ätare".
Dvs när livet blir tufft så tar jag till ätandet som en "tröst" - det var också det som en gång gjorde att jag började äta mig upp i vikt vid ca 28 års ålder (är 56 nu).
Jag kan även överäta på bra lchf-mat så det behöver inte vara godis etc.
Just nu känns det som att jag har kontroll igen men så är också mitt liv lugnt och harmoniskt nu Skrattar
När något händer som t ex för ett tag sedan när jag blev lite orolig för min dotters ekonomi så kom de där "ät"-tankarna genast. Men nu känner jag igen tecknen och brukar för det mesta kunna stoppa mig själv.

Anmäl
2016-06-24 09:27 #16 av: Annielle

Två månader en gång, sen dess har jag nog inte klarat mer än en vecka i sträck tyvärr, men oftast faller det på dag tre eller fem.

Men jag har fyllt i min almanacka i några år nu för att se hur mycket godis/kakor/socker jag får i mig per dag/månad/år och det har i alla fall gått framåt, för några år sedan låg det på ca 5 kg i månaden (innan det var det mer än flerdubbelt det i månaden Förskräckt)

Nu ligger det på runt 1-1,5 kg i månaden, men då räknar jag bara sådant som  de flesta som inte äter LCHF skulle räkna som "onyttigheter" , det vill säga: glass, kakor, bakverk, godis, vitt bröd eller annat bröd med ett sockerinnehåll på över ca 5 gram. Tillsatt socker är med andra ord det jag försöker undvika.

Jag har testat att äta LCHF kort, men det räcker med en enda måltid för att mitt sockersug ska bli värre och i princip omöjligt att tygla när jag äter så, och nej, jag har verkligen inte tagit för lite fett eller så då, har absolut inga problem med att äta mycket fett.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2016-06-24 12:12 #17 av: Agafia

Det är så olika vad som triggar sockermonstret . Vad en person klarar av kan en annan inte äta utan att monstret kommer fram .

Anmäl
2016-06-24 15:17 #18 av: Annielle

# 17 Det är ju sant till viss del, men  många blir ju triggade av mjölkprodukter och mat som innehåller gluten i alla fall (nämner inte frukt och sådant eftersom det är rätt självklart)

Anmäl
2016-06-28 12:23 #19 av: fiskenihavet

Hade en helt sjukt svår kväll igår. Hade affären inte varit stängd så hade jag köpt allt av godis från golv till tak. Är så trött och ledsen. Det går inte att fortsätta på det här sättet.

Anmäl
2016-06-28 12:32 #20 av: OlgaMaria

När åt du socker senast? Kram!!

Anmäl
2016-06-28 14:18 #21 av: fiskenihavet

#20, ca tre veckor sedan. En evig kamp. Några dagar är mindre illa, men igår gick jag på väggarna.

Anmäl
2016-06-28 14:47 #22 av: OlgaMaria

#21 Inget som fick dig att få ökat sug just igår? Men bra jobbat att du stått ut i tre veckor!! Jättebra! När jag är sockersugen brukar jag dricka ett glas vatten med en pressad citron. Det brukar hjälpa riktigt bra.

Anmäl
2016-06-28 15:05 #23 av: fiskenihavet

Tack för tipset. Jag försöker med mkt olika ting, men sötsuget är där kontinuerligt. Det är det som är så slitsamt. När det då och då kommer extrema vågor av "godisbehov" på toppen över det vanliga är det sååååå svårt. Det går ju inte att gå runt, varje dag, och vara sötsugen. Går ju inte att fokusera på annat...

Anmäl
2016-06-28 15:15 #24 av: Annielle

Men hur äter du en vanlig dag då? ( alltså måltider, inte sockret)

Motionerar du? (håller ju bland annat blodsockret på en balanserad nivå)

Anmäl
2016-06-28 15:25 #25 av: OlgaMaria

Testa att dricka citronvatten varje dag. För min del verkar det ha gjort stor skillnad efter att jag börjat tänka mer på PH-balans. Citron är ju basgörande i kroppen. Verkar som att när man basar kroppen så försvinner sötsuget...

Anmäl
2016-06-28 15:33 #26 av: fiskenihavet

#24, Äter lchf, minus mejeriprodukter. Tränar inte just nu iom att energinivån är i botten.
#25, hur viktigt är det m citron? Har hört så mkt olika ifm tanken på att basa.

Anmäl
2016-06-28 17:33 #27 av: OlgaMaria

#26 Ja det finns väldigt mycket olika tyckanden angående teorin bakom det. Men det finns ingen som motsäger att citron är nyttigt för kroppen. Det viktiga är hur man mår och jag tycker det gör väldigt mycket gott för kroppen att dricka citron varje dag. :)

Anmäl
2016-06-28 18:51 #28 av: fiskenihavet

Nu gick jag till butiken för att köpa glass, vanilj, choklad och kola. Kom hem med majonnäs. Försåvitt bättre än glass, men jag vet att jag triggar på majonnäs så det är väl bara en tidsfråga...

Anmäl
2016-06-28 23:28 #29 av: Agafia

Jag fick rådet att dricka en kopp te/ kaffe med en matsked kokosfett i ( inte den i
silverpappet ! ) det gjorde att det värsta sockersuget lugnade sig .

Anmäl
2016-06-29 07:54 #30 av: Effie

Har du last lchf-ingenjörens blogg? Hon skriver en del om sockerberoende. Om att ta en dag I taget. Om att identifiera vad som triggar (inte bara socker, inte bara mat, utan också konsistens och situationer, t.ex). Om att känna igen varningssignaler att man är på väg att trilla dit. Med mera.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-06-29 09:53 #31 av: line84

Jag har ett gummiband runt handleden. Varje gång jag blir sötsugen "fnätter" jag mig själv några gånger. Tro det eller ej, men det funkar!

Anmäl
2016-07-02 09:46 #32 av: Annielle

Jobbar du med det mentala något? Mindfulness? Yoga el annat? Är ju väldigt viktigt när man har ett beroende att göra, det handlar ju om så mycket mer än det man äter.

Finns även stödgrupper för sockerberoende i samma anda som Anonyma alkolister (AA) och liknande, kolla upp om det finns i ditt område vet ja.

Var på ett sådant möte i Stockholm där jag bor en gång, jättebra för många, dock inte för mig som av olika skäl mår sämre av "gruppterapiliknande" situationer.

Anmäl
2016-07-02 19:55 #33 av: fiskenihavet

#32, tycker inte att det finns nått som är tillräckligt anpassat till sockerberoende. Passat dåligt för mig.
Ni som har varit utan socker i flera mån ++, har ni aldrig haft avsteg? Nu snackar jag inte om planerade avsteg, men tillfällen där man inte har hållt ut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.