Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Ketogen

2016-06-22 07:55 #0 av: Msmary

Jag började äta LCHF för ca 3 veckor sedan. Jag har en keton-mätare och hamnade i optimal ketos efter två dagar. Hamnade på drygt 3,5mmol efter en vecka och låg där.
Nu sedan knappt en vecka ligger jag plötsligt på 0,2-0,5mmol, men utan att ha ändrat kosten.
Någon som har någon aning om vad det kan bero på?

Jag började äta LCHF pga min IBS och den har mått hur bra som helst, så ketosen i sig är inte målet, samtidigt som jag känner att jag gärna vill vara i optimal ketos för att kroppen ska ha energi.

Anmäl
2016-06-22 10:00 #1 av: Barry_B

Man ska mäta på morgonen när man vaknat, ungefär samma tid varje dag. Har du kanske mätt under olika tider?

Anmäl
2016-06-22 14:23 #2 av: hemul

Känner du dig energilös då? Blinkar


Anmäl
2016-06-22 22:54 #3 av: Inkanyezi

Om det finns tillräckligt med glukos och regleringen fungerar bra, så bildas ju inte särskilt mycket ketoner. Det är väldigt svårt att helt nolla kolhydrater, och det finns flera olika sätt för vår ämnesomsättning att bygga om annat till glukos.

Så den enkla förklaringen är nog att om man har vant kroppen vid att det huvudsakliga bränslet är fett och att glukos eller kolhydrater saknas, kommer glukosen att skapas genom omvandling från bland annat protein, och återanvändning av sådant som har brutits ner i musklerna.

Så jag tycker inte att det är alarmerande på minska sätt att kroppen skapar färre ketoner. Det betyder nog bara att det finns blodsocker så det räcker.

Jag ligger väldigt nära noll i kolhydrater för tillfället, men likförbaskat har jag gott om blodsocker. Visst är jag i ketos också, men det finns absolut tillräckligt mycket socker för att ketonerna inte ska behövas. Bara när jag har varit nere en bit under fyra mmol/l antar jag att hjärnan har tagit till ketoner, men vid vila, och på morgonen när jag kliver upp, ligger mitt socker mellan fem och sex mmol/l. Då behövs ju inga ketoner. 

För att jag ska komma ner långt under sex behöver jag vara fysiskt aktiv. Efter omkring trettiofem kilometers cykling är sockret nere i närheten av fyra mmol/l, och häromdagen när jag hade cyklat ungefär sjuttio kilometer visade mätaren 3,7.

Jag vill att mitt nästa HbA1c ska ligga under 45, det har jag lovat sköterskan att det ska göra. Det förra, i maj, var 91. Jag vet inte om hon trodde mig, men jag vet att jag kommer att klara det. Min diabetes bröt ut i samband med att jag fick dengue i början av året när jag var på Kuba. Jag har testat lite olika matvaror med innehåll av kolhydrater för att se hur mycket jag tål innan sockret går för högt, och det är mycket som går fetbort. Därför kommer jag under en tid att försöka ligga så nära noll på kolhydraterna som jag kan. Jag får inte ner sockret under sex mmol/l utan ganska hård motion, trots att jag har skurit ner nästan helt på kolhydrater.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.