Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Långsam viktnedgång!

2016-06-16 16:02 #0 av: Svullot

Började med LCHF för 13 månader men det spelar ingen roll vad jag gör för jag kommer inte över 81 gram per dag i viktminskning (snitt uträknat på 365 dagar).

Läser om folk som går ner minst tre gånger så mycket per dag så man kan ju fråga sig om dessa personer ljuger eller om jag gör något fel? 

Har den senaste månaden testat att både höja/sänka protein-, fett- och kalorimängden men viktminskningen går lika trögt för det. Det enda som sker när jag äter mer fett eller mängd mat är att jag mår illa.

Finns ju delade meningar om allt och när det gäller protein så jag äter efter min målvikt (vilket är den metod jag tror på) vilket är 90 kg, alltså 90 g protein per dag. Mäter allt jag äter ock fuskar aldrig.

Exempel på hur min fördelning blir. Under gårdagen åt jag 1908 kcal fördelat på 89 g protein, 170 g fett, 8 g kolhydrater. Äter aldrig över 10 g kolhydrater. 

Har svårt att få i mig mer mat eller fett. Har försökt men då mår jag som sagt bara illa.

Vet att en långsam viktnedgång är att föredra men vet inte om jag varken vill eller orkar vänta 16 månader till vilket det kommer ta som minst med nuvarande viktnedgång.

Just nu lockar VLCD och svält hellre än att sitta och vänta... och vänta... och vänta.

Anmäl
2016-06-16 16:10 #1 av: Åsa S

Jag tycker det låter som bra viktnedgång man ska ju helst inte gå ner mer än 500g i veckan för långvarigt resultat, går man ner snabbt går man ofta upp en hel del sedan igen. Istället för att dra ner så mycket på maten kan du ju satsa på att göra aktiva saker den här årstiden, långpromenader, cykelturer, trädgårdsarbete, simma etc. det är alltid lättare vara aktiv på sommaren än på vintern.

Anmäl
2016-06-16 17:02 #2 av: Inkanyezi

Den som går ner mycket mer än så som du har antingen en himla massa mer att gå ner, eller kombinerar med något annat sätt att äta. (Sätter mycket lägre målvikt t.ex. och stryper matintaget.) Jag tycker att det låter alldeles utmärkt, och jag ser det som en ganska snabb viktnedgång. Jag tror knappast att du har gått upp så mycket i vikt på så kort tid heller.

Det handlar ju om att nå ett långsiktigt stabilt resultat, och det lyckas man lättast med om man kan fortsätta i samma spår när man hamnar nära sitt mål eller har nått det. Du ska definitivt inte försöka trycka i dig fett så att du mår illa, utan ät tills du blir mätt, och ät igen när du är hungrig.

Det tar helt enkelt sin lilla tid att gå ner i vikt.

Anmäl
2016-06-16 17:51 #3 av: Svullot

Motion är inget som gör något speciellt för viktminskning så vi kan släppa den diskussionen. Finns spaltmeter med forskning som visar detta.

Jag har 50 kg till att gå ner så det finns allt att ta på och skulle jag äta VLCD-dryck/600 kcal så skulle jag rasa i vikt.

LCHF verkar överreklamerat när det gäller viktminskning eller så gör jag något fundamentalt fel. Jag vill gå ner snabbare i vikt så varför skriver ni saker som inte stämmer, för ni drar väl inte alla över samma kam, att långsiktiga mål är bättre för alla? Jag vill ha snabba resultat och snabba resultat kommer att göra att jag håller min vikt lika väl som långsamma. Långsamma är bara onödiga då dessa tar längre tid. 

Gillar inte när ni skriver att min viktnedgång är bra när jag själv inte tycker det. Jag vill som sagt gå ner snabbt i vikt och undrar vad jag ska göra förutom att hoppa över LCHF och satsa på VLCD istället.

VLCD ger ju snabba resultat till skillnad mot LCHF.

Anmäl
2016-06-16 19:12 #4 av: Siggebus

I början (då hade jag 45 kilos övervikt) rasade jag snabbare i vikt men allteftersom tiden gick så var det i snitt ca 0,5 kg i veckan vilket är alldeles lagom för kroppen att "hänga" med på.
Det där med att man inte orkar vänta gör ju bara att man svälter sig för att få snabbare resultat och tro mig - DET funkar....men inte i längden. 
Jag tog ungefär 3 år på mig att gå ner mina 45 kilo och då var det visserligen inklusive en hel del "avåkningar" men man kan ju fråga sig då: Hur många år tog det att äta sig upp de 45 extra kilona?
Ta det lugnt och uppskatta minsta lilla minskning - och även när det står stilla ett tag (för det gör det) - står man stilla så har man i alla fall inte ÖKAT.

Anmäl
2016-06-17 00:44 #5 av: Svullot

Nu är vi där igen med att projektera sina åsikter på andra. 

Anmäl
2016-06-17 02:59 #6 av: korseett

#5 vad väntar du dig för svar? Verkar inte spela någon roll vad de skriver så är det inte rätt enligt dig även om det är egna erfarenheter blandat med vetenskap vilket forumet är uppbyggt av.
Vet du det finns absolut inget annat som hindrar att du provar andra alternativ än du själv. Kör en fasteperiod eller inför fastedagar under veckan om du vill få fart på viktminskningen. Det är vad du gör det till. Finns inga rätt eller fel för det är du som avgör det vad som är bäst för dig. Vi andra kan råda dig efter det vi har lärt oss efter vägen och det kan vara olika.
Har du fått några hälsovinster hittills? Många kroppar lagar sig före viktminskningen sätter fart.

Anmäl
2016-06-17 03:37 #7 av: hemul

Men varför äter du inte pulver då om det nu funkar så bra? Vad är problemet?

Anmäl
2016-06-17 07:02 #8 av: Siggebus

#5 Måste då få fråga: VARFÖR skriver/frågar du här om du inte vill höra andras åsikter om lch? Detta är en sida som handlar om just det i stora drag. 
Och det är ju så att det är just våra olika ÅSIKTER och inte någon exakt vetenskap.
Vi som svarar här har kanske varit med om en lång viktresa där vi förmodligen (som de flesta andra) har en bakgrund med diverse andra "metoder" som t ex piller, pulver, soppor, kaloriräkning, svältkurer etc etc och kommit fram till att på OSS funkade det inte i längden.
Är det en snabb viktminskning du är ute efter så finns det ju en hel drös med sådana metoder och sidor där du kan få de svar som just du vill ha. Skämtar

Anmäl
2016-06-17 15:04 #9 av: korseett

Tänkte på det att du har gått ner över 30 kilo på lite över ett år. Är inte det bra nog? När jag gick ner tio kilo så gick jag ner ett kilo i månaden och det kallar jag sakta. Eller som med din räkning 33 gram om dagen. Det är ju för tusan bara ett halvt ägg!
Du kanske ska värdesätta det jobb du faktiskt har gjort som är enormt och förstå att din kropp kan inte rasa snabbare än den gör. Det är en viktig process som pågår i kroppen och den ska orka med att minska i vikt samtidigt som den ska ta hand om allt som hamnar via de inre organen och att du ska orka med din egen vardag. Det är inte kattskit det inte!

Anmäl
2016-06-17 15:38 #10 av: Agafia

Att gå ner i vikt är ingen Quick fix om du tror det , sedan att du inte vill eller orkar vänta det är en helt annan sak . Ibland får man inte de svar man Vill ha utan de
Svar som är logiska . Ta hand om dig 😊

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.