Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Hälsa

Kolesterolvärde.

2016-06-07 11:19 #0 av: Brynhilde

Kan inte påminna mig att det tagits kolesterolprov på mig tidigare men nu gjordes det och läkaren tyckte att det var lite högt och började prata om statiner. Kan jag få lite feedback om provsvaren? Kan ju säga att jag INTE tänker börja med statiner. Har ätit LCHF sen 2006 med undantag av ett par tre återfall i kolhydratsträsket. 

• P-kolesterol 6,1
  • P-HDL-kolesterol 3,6
  • P-LDL-kolesterol 3,1
Anmäl
2016-06-07 14:52 #1 av: Zepp

Är du säker att du läst rätt?

Ett HDL på 3,6 har jag alldrig hört talas om.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-06-07 21:29 #2 av: lizton

Hittade detta från nedanstående länk.  Synpunkter någon på värdena?

Total kolesterol: spelar ingen roll om man fastar eller inte
HDL: spelar ingen roll om man fastar eller inte
Triglycerider: skall mätas fastande
LDL: skall mätas fastande

Socialstyrelsens rekommendationer

Total kolesterol: Under 5,0 mmol/l
LDL: Under 3,0 mmol/l
HDL: Över 1,0 mmol/l
Triglycerider: Under 1,7 mmol/l
Kvoten Tot.kol/HDL: Under 4,0 mmol/l

REKOMMENDATIONER FRÅN LÄKEMEDELSVERKET

För patienter med en högrisk (>5%) enligt SCORE

• Kolesterol lägre än 5 mmol/L
  • LDL-kolesterol lägre än 3 mmol/L
  • Blodtryck lägre än 140/90 mm/hg

För patienter med mycket hög risk -patienter med känd hjärtsjukdom,tidigare stroke, TIAeller diabetes.

• Kolesterol lägre än 4,5 mmol/L
  • LDL-kolesterol lägre än 2,5 mmol/L
  • Blodtryck lägre än 130/80 mm/hg

https://www.medistore.se/category/kolesterolmatare

Anmäl
2016-06-08 14:44 #3 av: Brynhilde

Jo, Zepp, jag läste rätt. Mitt HDL mätte 3,6. Referensvärde mellan 1,0 - 2,7. Tänkte visa foto på provtagningspapperet men jag lyckades inte få till det.

Anmäl
2016-06-08 19:56 #4 av: Zepp

Mm.. redan 2 är jävligt högt!

Iallafall.. tyder på den sällsynta Hyperalphalipoproteinemia.. det är bra.

http://emedicine.medscape.com/article/121187-overview

Sen resten.. 6,1/3,6= 1,69

Övre gräns är 6, bra om det hamnar på 5 eller lägre, superbra om det ligger på 4.

Du  hamnar på 1,69!Förskräckt

Anmäl
2016-06-09 12:15 #5 av: Brynhilde

Tänk... då kanske är jag nästan unik. Skämtar

Tack för länken. Jag har varit inne och läst och jag får ju erkänna att jag har svårt att läsa den typen av texter men skam den som ger sig. Kom i alla fall fram till att är det Hyperalphalipoproteinemia jag har så är den primär och inte sekundär. Jag prickade inte ett enda rätt på den sekundära versionen.

Anmäl
2016-06-09 17:06 #6 av: Zepp

Nu har du iallafall något att diskutera med läkaren om statiner kommer på tapeten!

Vilket vore märkligt för både Tot och LDL är helt normalt.. för en person som är vuxen.

Anmäl
2016-06-09 18:39 #7 av: Brynhilde

Ja, vuxen lär jag vara vid 57 års ålder. Jag ska träffa läkaren om en dryg månad så jag ska berätta om detta då. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.