Annons:
Etikettövrigt
Läst 4889 ggr
Pencik
6/1/16, 7:13 AM

Chronic Dieters Syndrom

Chronic Dieters Syndrom…OM man mu har de som jag misstänker..hur äter man då normalt..räkna kcal kan väl inte vara nån höjdare..känns som att fortsätta på dieten då….vad i h-e ska man äta då?? Jag har iiiingen aning..har typ jämt bantat..och går jag till en dietist blir det väl kolhydrats kost..och det trooor jag inte på. Vet nån huuur jag ska göra?tacksam för svar! Tänk att äta som är så lätt för många kan vara så svårt för vissa??

Annons:
Inkanyezi
6/1/16, 11:28 AM
#1

Jag misstänker att du är något på spåren där…

För mig är det ju synnerligen enkelt, så jag kanske inte är rätt person att ge råd, men om man går upp i vikt när man äter bra mat, är det ju rimligt att anta att man totalt sett äter för mycket.

Så kanske någon slags strategi för att äta mer lagom kan funka.

Vågen skulle jag definitivt gömma undan eller rentav lämna till återvinning, för den gör inte någon nytta. Den är inte ägnat till något annat än att låsa tankarna kring vikten, vilket knappast är till någon hjälp för att äta rätt.

Men du säger att du har ätit LCHF i omkring tio år, och att du under en tid har gått upp i vikt, signifikant, eftersom det rör sig om flera kilo över en rätt lång tid, med en uppgångstakt av omkring ett kilo i månaden.

Och det är helt rimligt att gå upp ett kilo i månaden, även om det är ganska rask takt. För många handlar det om ett kilo om året i mer än tjugo år, vilket ju blir en skaplig övervikt. Upp till ett kilo i månaden är också en väldigt rask takt att gå ner, och det är där den där planen att komma i för små kläder till sommaren spricker. 

Det är rimligt, vid måttlig övervikt, att minska upp till ett kilo i månaden, så till nästa säsong kan du gå ner sådär mycket som du önskar dig, och det räcker med ett halvt kilo i månaden. Det är fullt möjligt, och borde kunna gå bra om du siktar på det med en vettig strategi.

Eftersom du faktiskt åtminstone efter vad du säger har hållit på och bantat mer eller mindre konstant under otroligt lång tid, borde du redan nu ha pejl på vad som kan funka och hur. Du har redan upptäckt att det går att gå upp i vikt med LCHF om man äter mer än man gör av med. Så det är egentligen relativt enkelt. Om du ser till att äta så att du håller dig mätt, men dina mål, fortfarande mättande, innehåller lite mindre rent bränsle, så går det ju.

Den stora missen är alltså tron på att det ska gå på några veckor.
Det gör det inte!

Så det enklaste är antagligen att titta på hur mycket du lägger upp på tallriken av LCHF-kost, och minska det med lite grann, och i stället fylla på med grönsaker som inte innehåller särskilt mycket bränsle (kolhydrater), så att det ger mättnad. Och att sedan inte äta förrän det är dags.

Det kan faktiskt vara så enkelt.

Men det går inte till midsommar det här året.

Pencik
6/1/16, 12:56 PM
#2

Nä…det är ju inte så petnoga att d går till midsommar detta året..till nästa år är helt OK. Jag började äta lchf 2005…men sen 2 graviditeter..gått ner mellan dem legat på 68 kg (174 cm)ungefär ..och nu gått upp??jag tränar 3-5 ggr i veckan. Nu vet jag inte ALLS hur jag ska äta..i flera ÅR har jag kunnat hålla vikten på lchf..men nu när jag äter samma sak ökar jag i vikt …känns jobbigt..för jag har världens karaktär..jag äter som jag bli "tillsagd" ..alltså följer kostråd..överäter el hetsäter inte.. Har läst d mesta av Anna Hallen Bitten Lcjf ingenjören Kostdokrorn och SSS ..och gör "rätt" Nej..jag tror inte jag överäter lchf..tyvärr..då hade d vart enkelt..slutar äta plättlätt ;) på riktigt….( vart anorektiker o bulimiker för drygt 20 år sen) ..sockersuget och hetsätningbegäret försvann puts väck med lchf..då jag inte blir triggad av fett. Det som ligger närmast till hands är att följa Anna Hallens modell med handflata .. Någon mer än jag som antagligen ätit för liiite år ut o år in..jag kever gladeligen en dag på kaffe och ett kycklingbröst och en mozzarella..eller bara kaffe!!…jag veeet..jag ÄR ätstörd..men d är inte lätt.

Pencik
6/1/16, 1:11 PM
#3

Jag försöker komma på vem d vad som beskrev detta fenomen..han/hon skrev bla.a. om dessa afrikanska kraftiga mödrar med magra barn med uppblåst mage..och att mammorna såklart inte åt chokladkakor i smyg utan hade störd metabolism..någon som kommer ihåg vem de var??

korseett
6/1/16, 3:13 PM
#4

det är ett dilemma. För du någon matdagbok för att genom den kunna se om det är något som inte blir rätt?Jag förstår att det kan bli stressande i sig att göra det men ett bra verktyg.

Pencik
6/1/16, 3:53 PM
#5

Hej!matdagbok! Nej inte numer..jag gjorde innan..det är förståss lite stressande genom.att man hamnar i "räknandet" eller mätandet..men d är säkert bra..har väl hållt mig ifrån det för sånt pysslade jag mycket med i anorexidagarna..och det är läääängesedan nu..även om maten alltid är en akilles.. Har du någon bra..gärna gratis att rekomendera!? Imorgon tänkte jag annars prova Anna Hallens modell med handflata och fett o grönt.Men jag är MER än öppen för förslag!!! Idag har jag MEDVETET ätit FEL bara för att kolla vad som händer och att jag tänkte..nu får de va färdig bantat ;) haha….men det ÄR svårare än så..vill gärna hitta en kostplan som jag kan följa.

korseett
6/1/16, 4:20 PM
#6

Matdagboken.se har ett baskoncept som är gratis. det är vad jag fann vid en snabb koll

Annons:
Pencik
6/1/16, 4:52 PM
#7

Tack för tipset!!! :)

Zepp
6/1/16, 6:22 PM
#8

"Conclusions: Differences in insulin response were associated with higher ratios of abdominal to gluteal body fat in the normal-REE group. Leptin response appears to be due to normal diurnal variations in leptin production rather than a direct response to food consumption. It appears that a normal REE does not necessarily predict positive metabolic health among chronic dieters."

"The chronic dieter is defined as an individual who consistently restricts energy intake to maintain an average or below-average body weight (12). Chronic dieting syndrome describes individuals who 1) have a persistent overconcern with body shape and weight, 2) restrict their food choices for ≥2 y, and 3) continually diet to achieve weight loss without success or with success but with weight regain (2). The physiologic consequences of chronic dieting are varied and may influence metabolism in the long-term (3).

Dieting continues to be a common practice among North American women. Dieting has become the norm—it is more common for a woman to be “on a diet” than not."

http://ajcn.nutrition.org/content/71/6/1413.full

Cronic dieters syndrome påverkar först o främst psyket!

I andra hand metabolismen och ämnesomsättningshastigheten, Resting Energy Expeniture.. dvs ens viloförbränning/basalmetabolism.

Ett annat namn är jojobantande!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
6/1/16, 6:24 PM
#9

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Margareta
6/4/16, 9:03 PM
#10

Jag vet något väldigt enkelt för att ha koll. Fotografera det du äter och samla bilderna i en mapp (jag använder dolt fotoalbum på fb) det blir till slut lätt att jämföra och med ögat se vad som är lagom eller för mycket. Handflatan är en ok tumregel för många, men det handlar även om hur mkt just du behöver och där får du testa dig fram. Jag behöver betydligt mindre mängd mat nu än när jag började med lågkolhydratkost 2004-2005.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Pencik
6/5/16, 7:41 AM
#11

Tack för tipset!

parsley
6/6/16, 7:25 AM
#12

Funderar på om viktuppgång kan bero på att du blivit äldre och är i eller närmar dig klimakteriet. Sten Sture Skaldeman skriver i en av sina böcker att han lyckats hjälpa samtliga män att gå ner i vikt men misslyckats med var fjärde (eller om det var var tredje) kvinna.

Pencik
6/8/16, 8:40 PM
#13

Jahapp..nu har jag inte bantat sen i fredags…utan ätit lchf mixat med chips och rågbröd..rena mirakelkuren..imorgon blir det lchf igen..men behövde en liten brejk så efter 31 års bantande ;) Och vad har hänt med vikten då…jaa..imorse vägde jag 72 kilo..sist 73.9 tror jag..???? Fattar iiiinngenting.. Jag vågar dock inte fortsätta på denna syndens bana då jag känner att sug efter kolisar har blivit enormt :-/ Imorgon blir det Anna Hallens diet igen. Man kan ju äta typ 5 rågmackor och vara lika hungrig ändå???

Annons:
Upp till toppen
Annons: