Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2288 ggr
sussie
2016-05-30 16:58

Diabetes och LDL (kolesterol)

Jag har ny doktor och hon säger att just LDL är viktigt att få ner på diabetiker, hon brukar inte skriva ut statiner men just till diabetiker vill hon göra det pga mycket ökad risk för hjärtinfarkt och stroke. Vad säger ni alla kloka? Jag sa morskt att det vill jag inte ha ska läsa på mer först.

Annons:
Zepp
2016-05-30 19:18
#1

Hon har i princip rätt vad gäller diabetiker!

Dvs då har man en skadad metabolism.. vanligast så heter den hyperinsulinemi och Insulinresistens.

Problemet är bland annat det höga blodsockret som gärna vill glykolisera dina blodkroppar.

Då kan inte de längre fästa på sina receptorer i levern, utan de tas omhand av macrofager som binder dem i din kärlvägg.

Detta om det får lov att fortgå kan leda till att det byggs upp plack som din kropps förmåga inte längre har kapacitet för att bryta ner.

Dvs de utgår från att du inte kan få ner ditt HBa1c via kost/livstilsförändring!

Nu råkar det vara som så att rätt många lyckats reducera både LDL-C/LDL-P/APO-b med hjälp av kost och motion/andra livstilsförändringar!

Grejen är att diabetiker har ökad risk för CVD tack vare kroniskt förhöjda glukosnivåer!

Vissa har tur och det räcker med en kostomläggning, från lågfett till högfett!

Grejen nummer två är att högt LDL-C/LDL-P/APO-b och högt blodsocker, hög C-peptid inte är att leka med!

Såå.. först o främst så skall du kräva, Apokvot, sen oxå HBA1c, samt C-peptid!

http://www.kostdoktorn.se/diabetes

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

http://www.kostdoktorn.se/lchf

Läs på och stå på dig.. det är iallafall värt ett försöka att testa!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

spirit
2016-05-31 08:55
#2

Vill man ha sin sockersjuka förvärrad ska man äta statiner.

Det är visat många gånger att insulinproduktionen minskar på grund av statiner.

Detär visat många gånger att det är 25-50 % större risk att få sockersjuka då man börjar med statiner.

Orsak?

Läs på pm Nobelpriset i fysiologi och medicin 2013. Där fick man Nobelpriset om hur det kan transporteras molekyler genom cellmembraner via kolesterolrika lipidflottar som sveper in den önskade molekylen i emn liten bubbla, vesikel, som då kan få ut  den önskade molekylen ur cellen. 

Insulin transporteras på detta sätt ut från betacellen.  Nervsignaler sker på samma sätt mellan nervändplattor.

Därför minskar insulinproduktionen och demensutvecklingen ökar då man får mindre kolesterol i kroppen på grund av statiner.

Det saknas vetenskap om att kolesterolsänkare skulle öka livslängden men det kommer fram alltmer info om de allvarliga biverkningarna som muskel- och ledvärk, demensutveckling och mycket mer som läkemedelsindustrin försökt dölja för att få 45 % av alla mellan 70 och 85 år ska äta statiner. 

Kvinnor har ingen nytta av statiner oavsett ålder, ingen över 70 års ålder har någon nytta av statiner

Ju högre LDL, HDL och totalkolesterol man har desto mer långlivad och frisk är man enligt senaste forskningen

sussie
2016-05-31 10:19
#3

Hej och tack snälla ni, har hittat och läst endel, gjorde även testet jag hittade på nationella diabetes registrets sida trots att jag slarvat blev resultatet ingen förhöjd risk på en 5-års period. Glad och nöjd utan statiner, jag sa att jag inte är intresserad av statiner så det blev aldrig förskrivet men jag sa också att jag skulle läsa på lite extra. 

Jag har alltid varit stolt över mina höga fina kolesterolvärden! Nya dr tog ej kvoten den har alltid varit bra triglyceriderna är låga C-peptid är bara kollat för länge sedan och HbA1c var ju högre nu tack vare att jag slarvat med allt. Är snart på banan igen.

Upp till toppen
Annons: