Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Fettfasta på brie

2016-05-29 07:08 #0 av: Pencik

Hej!
Nu har jag sökt Fettfasta här på forumet..men inte hittat d jag läst för ett gäng år sedan...

Jag undrar om fettfaste " recept" ..minns att man skulle äta 200 kcal 4-5 ggr per dag och d va en "lång" lista med olika förslag som tex macadamienötter och brie( mums!)..etc..nån som har förslagen/listan?!

Lite pigg på en snabb viktminskni g så jag åtminstone inte behöver köpa nya kläder nu när sommargarderoben skall fram..( kommer inte i mina kläder från förra året..och känns beiget att köpa nya större är man faktiskt försöker gå neeer i vikt ..aktivt)

Anmäl
2016-05-29 08:01 #1 av: parsley

Om du googlar på Atkins fettfasta så tror jag du hittar listan på det du kan äta. 

Anmäl
2016-05-29 08:57 #2 av: Pencik

Perfekt, tack!

Anmäl
2016-05-29 10:16 #3 av: Pencik

Hmmm.nu har jag läst lite oå fettfasta...behöver man dra ner kcal på 1000-1200...blir inte resultatet detdamma om man fettfrossar..SSS style!?nån som har provat båda metoderna?! Vill inte uppfinna hjulet igen om ni förstår va jag menar!

Anmäl
2016-05-30 06:26 #4 av: Pencik

30g makadamianötter
60g cream cheese eller brie
30g tonfisk eller kycklingmajonäs
1 kokt ägg med 2 tsk majonäs
60ml creme fraiche med 2 msk röd eller svart kaviar
80ml vispad grädde toppad med lågkalori och lågkolhydratsås sötad med sucralose
60g fett pate
2 äggulor med 1 msk majonäs

Där kom listan..idag börjar jag ..5 dagar ska jag hålla på ..startvikt 73.7 kg.

Frukost blev brie.
Wish me luck ;)

Anmäl
2016-05-31 05:32 #5 av: Pencik

Haha...idag ef en dags fettfasta 73.7...öööhh..inte ens vätska borta ur kroppen. Samma vikt som igår.jag som va på gymmet igår och tränade bort 550 kcal stod d på mätaren..en lugn träning då jag hade ont..(fibro)..OK...denna diet verkade ju funka så bra på andra!?? Jaja...kanske om jag byter brie till ägg idag..vi provar!
Skickar med startbild från igår så ni får se vilken del av fettet som sitter som berg..varning för starka bilder ;) som d brukar skriva i kvällspressen.

Anmäl
2016-05-31 11:44 #6 av: Inkanyezi

Jag tänker mig att ditt problem ligger här: "Lite pigg på en snabb viktminskni g så jag åtminstone inte behöver köpa nya kläder nu när sommargarderoben skall fram..( kommer inte i mina kläder från förra året..och känns beiget att köpa nya större är man faktiskt försöker gå neeer i vikt ..aktivt)" (#0)

Det funkar helt enkelt inte så. Man går inte upp flera kilo på några veckor, och inte heller ner. Snabbaste sättet att gå ner kan vara absolut fasta, men det är ju knappast tillrådligt. Det kan leda till mycket värre problem.

Vilken viktminskningsmetod du än tänker dig, kommer det att ta tid. Man kan gå ner i vikt med LCHF, med fettfasta, och genom att helt enkelt bara dra ner på maten, men vilket sätt man än väljer, räcker kroppens förbrukning inte till för att minska flera kilo i vikt på några veckor, så länge man fortsätter att alls äta.

Så om du vill ha ett stabilt resultat, ska du äta så att du stadigt går ner till den vikt som passar dig bäst, och det kanske inte är den där vissa kläder passar bäst. Det kan faktiskt vara vettigare att skaffa kläder som passar din kropp, än att snabbt försöka anpassa din kropp till kläder som är för små.

Anmäl
2016-05-31 16:20 #7 av: Pencik

Jo visst..men jag har ätit lchf i 10 år..gått upp ca 6 kg sista halvåret pga????
Så lchf funkar inte längre av nån kooonstig anledning?
Det har funkat i 9 1/2 år...därav tänkte jag nolla..och fettfasta..men d funkar inte heller verkar det som..men vi får se..ef en dag kan man ju inte ge upp.

Jo kanske får man ge upo o köpa större storlekar..men liiiite måste man u kämpa mot..6 kilo.på 6 mån är ju åx0 ganska mycket???

Jag provar fortsätta o nolla!!

Men tack för svaren!!!

Anmäl
2016-05-31 16:50 #8 av: Pencik

Ja idag blev det stekta ägg hela dagen..få se vad som händer på vågen tills i morrn..väntar inga mirakel ..men skulle va kul o gått ner 1 kg på 4 dagar sen..el 2!!!

Jag har gått upp sista halvåret som sagt???? Som mest vägde jag 75.5 så jag har gått ner..förut vägde jag typ 68 kg..så fårt upp..7.5 och nu gått ner 1.8 el nått...och ändå kämpade jag emot kilona hela halvåret??? Detta har aldrig hänt förr..el jo..när man kom i puberteten när jag var 14..är nu 44...kanske på väg in i övergångsåldern!!! Kanske så enkelt?jippi...... ;)
Bådar inte gott unför vägningen i morgon..tjuvvägde mig..fettfasta verkar ha motsatt effekt...detta är myyycket konstigt??..

Övergångsåldern.....

Anmäl
2016-06-01 05:38 #9 av: Pencik

Happ..idag väger jag 73.6..gått ner 100 gram på 2 dagar...näää ger mig..inte min grej o fettfasta!
Kanske så att jag måste börja äta lite mer..hmm.ska klura på saken.

Anmäl
2016-06-01 17:50 #10 av: oh-la

Men hur du än gör kommer du inte kunna gå ner flera kg i veckan. Går du ner ett kilo i veckan är det en riktigt bra viktnedgång, mer än det kan du inte räkna med. Att ge upp efter en dag är helt orimligt, och set kanske är lite där problemet ligger? Ska du utvärdera får du liksom köra några veckor.

Anmäl
2016-06-01 18:12 #11 av: Pencik

Jovisst helt rätt!
Och jag brukar ge tid..har ätit lchf i 12 år..men kände att d inte funka för mig..för lite kcal tror jag..fettfrossa hade kanske vart bättre!??
Men återgår till vanlig lchf ala Anna Hallen..betyder att jag ska äta mer..mycket mer..har svält mig upp i vikt..ibland behöver man ju sig en tankeställare och att nån Zepp säger till ;)

Fettfasta funkar ju säkert för andra..men inte flr mig nu..jag måste börja äta!!

Anmäl
2016-06-01 18:28 #12 av: Inkanyezi

#5 Bilden du har postat visar ju inte någon fet person. Möjligen har du en aning kärlekshandtag, men det är närmast försumbart. Men det ser faktiskt ut som om du har valt ett nummer mindre trosa än din storlek.

Du har definitivt inte en massa fett inne i buken, och det lilla man ser är ytligt och på normala ställen för en kvinna.

Så jag ställer mig frågan: Varför vill du banta?

Anmäl
2016-06-01 18:57 #13 av: Pencik

Haha..der är nog mina gamla bikinibraller faktiskt..har som sagt gått upp rejält sen förre sommaren..jag väger nu 73.7 förra sommaren 68..jag vill inte vara så här stor. Jag går ju bara upp.på lår och rumpa oxå så mina gamla byxor går bara upp till knana...dyyyrt o köpa nya kläder oxå .på 68 kg mår jag finfint!

Anmäl
2016-06-01 20:12 #14 av: Zepp

För det första.. den där bilden fick det nästan att bli trångt i kalsongerna, den visar iallafall en väldigt attraktiv kvinna.. i sina bästa år!

Iallafall sett ur en mans synvinkel.. tror inkan håller med mig där?

En annan sak är då varför du inte är nöjd med den kroppen?

Nu så är jag 60 så jag får nöja mig med att se sådant på bilder!

Strävan efter perfektion är kanske det ett livsverk.. iallafall så får man något att göra tills man ger upp!

Alla är nu inte födda till att bli fotomodeller.. de är rätt få, en del har rätt allvarliga ätstörningar.

Grejen är att jag ser en ung kvinna som ser hälsosam och attraktiv ut.. iallafall ur en äldre mans perspektiv!

Du skulle kanske byta fokus till heminredning i stället?

Grejen är att allt in absurdum är ett hinder för ens egen lycka.. det mesta med måtta är lixom vägen att gå tillsammans med en partner som oxå är inne på lagom av allt!

Då kan det hampa sig som så att man blir sittande med radhus, Volvo och vovve, några barn och en partner som gillar att grilla, leka med barnen, snickra på huset/sommarstugan och tvätta bilen.

Hur som helst.. det var iallafall 40 år sedan jag såg damer med den fina figuren i levande livet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-06-01 20:32 #15 av: Inkanyezi

Jag är ju lite bortskämd med damer, så jag kanske skulle sjunga den där "måste hej, hej, hej, jag måste hejda mej"... Kände faktiskt en riktigt tjusig tjej som fick barn med Robban, och hennes kropp var inte så annorlunda mot den bilden.

Men jag är rätt så lyckligt gift och avböjer att kommentera, eller Zepp har nog rätt i alla fall, även om jag med mina sjuttio emellanåt träffar en eller annan tjusig tjej som jag kanske måste hejda mig inför...

Så frågan är alltså fortfarande, varför du, med en kropp som säkert många avundas dig, stirrar på den där siffran på vågen?

Anmäl
2016-06-02 04:14 #16 av: Pencik

Hoppla!
Här somnar jag tidigt med högfeberbarn på armen..och så har jag fått två så snälla kommentarer :)

Jo man ska va glad för det man har ..det kunde vart värre ( det kunde oxå vart bättre ;) )

Förklaringen är..trånga kläder..eller neej jag får inte upp jeansen över rumpan..trånga är i underkant.., smärta i kroppen som jag tror kan bli bättre om jag var lättare ( fibromyalgi)
Kritisk självbild och ätstörd historia.

Jobbar med självbilden..men vill fortfarande komma i mina kläder....dock på ett sunt sätt..men jag har som sagt bantat lite väl länge ..31 år ;)
Blir till att börja våga äta igen, Anna Hallen hade en bra lista att följa.

Jag ska jobba hårdare med att inte titta på vågen ( kontroll)... tror vi är många som låter siffrorna styra vårt humör..meeeen lätt kommer det INTE bli..

Men vet i alla fall att med lchf så har jag inget behov av att överäta..får inga cravings, är inte sugen på mat hela tiden..vilket är ett stoooort plus!!! I många år fick jag använda bara viljestyrka att stå emot mat..nu hoppar man lätt över några måltider...ibland lite för många.

Jag har ju en stressad kropp som jag jobbar med ..kortisolen sprutar fullkomligen ur öronen på mig..men jobbar och får hjälp med det..det är sådana saker som jag inte kan påverka..men kortisolet gör ju att man får värk som leder till stress och viktökning.

Zepp..jo visst heminredning :D

Tack för snälla ord och tips!
Får man gå upp nu..klockan är ju ändå 4.14..nån måste ju väcka hönan som väcker tuppen..

Anmäl
2016-06-02 18:26 #17 av: korseett

Men du..du har också fått barn under tiden 😉 Det gör väldigt mycket med kroppen hormoniell sett som du vet. Plus stressen av vaknätter med sjuka barn och allt vad familjelivet innebär som ska pusslas ihop med allt annat i livet. Och som du skriver är du stressad och det hindrar storleksnedgång.
Mitt råd är att ta bort vågen och så mäter du dig istället. Stressa inte fram ett resultat. Använd byxorna som mall. Vikt är inget bra mått om man ska komma i kläder man haft året innan. Det säger egentligen ingenting mer än vilket avtryck du gör på jordens yta.
Det finns andra typer av fastor som tex periodisk fasta. Men vad du än gör så håll i och håll ut. Två dagar är ingenting i sammanhanget. Du känner dig stressad nu men det bästa kan vara att du ändå går och köper en storlek större och mår bra av kläderna under tiden.
Och den kroppen du har nu....alltså wow!!

Anmäl
2016-06-02 19:33 #18 av: Zepp

Åter igen .. med utgång från bilden.. där du bär för små trosor!

Det är främst subkutant fett och höftfett som syns!

Iallafall ingen putmage/visceralt fett.. det hade varit värre!

Det finns med andra ord potential till en fortsatt hälsosam utveckling!

Grejen är litta att i omvandlingen från tonåring till vuxen kvinna så tendera det hos friska kvinnor lägga sig en del fett på höften.. det är ett tecken på hälsa och reproduktiv förmåga!

Då är som regel den hormoniella balansen rätt bra.

Till detta kommer sen all stress,, febersjuka barn är lixom en del av livet.. tonårsideal och karriärstress är lixom inget som våra stenåldersgener är direkt gjorda för att hantera.

Anmäl
2016-06-02 19:41 #19 av: Pencik

Nämen guuud va gulliga ni är..jag blir om möjligt efter denna dag i solen ännu rödare..rodnar :)

Jo..2 barn och den ena har vart myyyycket svårt sjuk...det var stressande för mig.
Nej 2 dagar är ju inte mycket....men läste om andra d gick åtminstone ner 600 gram per dag...haha använde byxorna som mall..de kommer inte upp över rumpan ;)
Men jag inhandlade en ny klänning idag..med mycket kjolvidd;)
Japp ska ta fram måttbandet!
Tack fina du för uppmuntrande ord!!

Anmäl
2016-06-03 03:37 #20 av: Inkanyezi

Sexhundra gram om dagen, det går ju om man är riktigt smällfet, men det är du ju inte. Det finns inte en sportslig att du skulle kunna minska i den takten.

Du ser bra ut, men som nämnt, det där plagget stämmer inte riktigt, du behöver en aning större. Inte mycket, men när man har något som tränger, så sväller det ju ut vid kanten, och det ser inte helt snyggt ut. Bättre att kläderna passar.

Anmäl
2016-06-03 06:02 #21 av: Pencik

Tack för modetips;)

Idag vägde jag in mig på 73.1..NU har jag gått ner d där 600 grammen..på 2 dagars ..frosseri i mina bantarögon.
BMI et är va 24.2 ...inte långt från överviktig...

Idag frulle nu kaffe..denna fantastiska dryck som höjer kortisolet..och 4 cm..grillad fläskfile...undrar om det är lagom??

Dka snart ..iväg till gymmet och träna..tränar på crossen på tyngsta motståndet..vanligtvis 30 min och springer 30 min...men ska hoppa springningen och träna tyyyyngre..jag vill bli stark ocå..problem med extrem ryggvärk o ont ta me tusan överallt utom i ögonfransarna..ännu .

Senare idag blir det fläskfile igen..och så ska jag iväg och dricka lite vin i solen med en polare på e.m...så ..måste träna lite mer idag förresten.. och jag borde ju äta lite mer ser jag när jag skriver ner detta..det får bli till lunch..kan inte träna på tung mage..heller inte på tom.som man "ska"...

Eller kanske inte behöver äta mer en dag man dricker 2-3 glas vin..eller??

Mvh /Jävligt ätstörd

Anmäl
2016-06-03 06:26 #22 av: Pencik

..va sa Anna Hallen.. back on track!

Anmäl
2016-06-03 08:32 #23 av: korseett

Jo du behöver äta definitivt mer så inte kroppen hamnar i svältläge. Och tränar du som du gör så måste du ha bra mat och gott om fett och protein. Du ser att när du åt mer hände det något. Ge dig en ärlig chans nu och knocka dina demoner som säger att du ska äta mindre och mindre och så njuter du av vinet ikväll och väger dig inte imorgon 😉 Ställ undan vågen nu.

Du fixar detta!men låt det ta hela sommaren och njut under tiden

PS har du läst Martina Johanssons böcker? Om inte så gör det. Jag tror du kommer att få mycket värdefull hjälp där

Anmäl
2016-06-03 13:03 #24 av: Pencik

Nej de har jag inte läst..sett henne swisha förbi men inte böckerna! Tack för tipset!
Japp tvingat i mig morrötter i salladen och bönor va det oxå..hua!!och såklart mozzarella och olivolja ruccola och sallad..bönor och morot är "nytt "för mig..men Anna säger man kan äta det..nåja 10 bönor kanske..
Så jättenöjd med min träni g idag..på SATS sprang 1 1/2 h ungefär i 10 -15 lutning..på bandet..är det 15 grader??

I alla fall genomsvettig..så det rann om mig..bra för fibron förbränni gen självförtroendet och musklerna!

Japp..tänker unna mig vin o kanske några mandlar till det ikväll..jag har förbjudit mig saker i 31 år nu..känns som d är dags att ta steg 2..men d har vart viktigt att bli av med sockermonstret jag hade innan och d har jag blivit..hetsäter aldrig och nöjesäter ytterst sällan..

Jag förlorade min ungdom i maten ..tänker inte missa medelåldern!

Anmäl
2016-06-03 17:48 #25 av: Zepp

Var inte så himla rädd för fläskfilen.. eller för den delen kycklingfile.. de är mest protein.. och sådant lär du behöva iomed din träningsmängd!

Grejen är att protein är en macronutrient.. dvs den kan bidra med en hel del kalorier.

Men.. i själva verket så är det främst en byggsten i din kropp, för muskler, hormoner, signalsubstanser.. litta annat!

Ponera nu att du inte är en storlek 38.. utan en 42a?Storgråter

Grejen är väl när det gäller det rent estetiska så är det främst proportionerna som gör själva estetiken.. kika på Kim Kardaschian och J-Lo.. inga trådsmala fruntimmer prexis!

Cirka 99% av alla män dreglar när de ser dem.. och många kvinnor avundas deras proportioner.. de är mogna friska vackra kvinnor!

Oså åter till Annas handfasta råd.. "tänk att få äta god mat med rimliga kalorier och ändå inte gå upp i vikt".. iallafall inte mer än marginellt och att det lägger sig på rätt ställen!

Anmäl
2016-06-04 12:00 #26 av: Inkanyezi

Jag var inne på Willys igår kväll när jag kom tillbaka från min cykeltur, och då hade de brie till reducerat pris. Mogen!

Så idag blev det brie till frukost.  

Jag köpte bara en, för den var som sagt mogen. Då är den som godast och rinner när man har skurit genom skalet. Några dagar senare blir den för stark för min smak.

Anmäl
2016-06-04 17:16 #27 av: Pencik

Jo J-Lo äääär trådsmal..den andra är väl mest halvfabrikat;)

Anmäl
2016-06-04 17:35 #28 av: Zepp

J-Lo trådsmal.. då menar vi nog olika  personer!

Grejen är.. J-LO, Kim K eller någon annan, vi vet lixom inte hur mycket de späker sig, vilken diet de går på!

Grejen är att de är skitsnygga.. och har jävligt kvinnliga proportioner!

Proportionerna är som regel det estetiskt viktiga.. det övriga utseendet är lixom inte så mycket man kan göra åt, det är medfött.

Förr eller senare blir du 60.. då kan jag lova dig att kroppen förlorar en del proportioner hur som helst!

Såå, om nu inte heminredning var din grej så kanske mode/smink är det som gör att du kan bevara det estetiska långt upp i åldern?

Anmäl
2016-06-04 18:04 #29 av: Pencik

Hmmm....hon är tydligen 165 cm o vöger 59 kilo..och vältränad..det är liiite.. :)
Jag ser en smaaaal tjej med rumpa...smala armar smal nätt midja platt mage minimal byst ...spenslig och liten.

Jo det ska nog ordna sig med det estetiska..det är mest vikt jag har haft dille på eftersom jag är gammal matmissbrukare..

Men jag är ju i ganska gott sällskap..det är nog mer än jag av landets damer som är kritiska till sina kroppar ..tyvärr!!

Anmäl
2016-06-04 18:29 #30 av: Pencik

..forts ;)
Camilla Läckberg är 162 cm och vägde när hon är nöjd vad jag förstår 60 -62...hon är ju liten o späd..har sett henne ofta live..och hon är alltså både kortare och tyngre än J -Lo..

Vad jag menar är att det man ibland i media kallar kurviga mulliga damer är iiinte mulliga damer..

..Beyonce kallas mullig???!! Hennes mått googlade 59 kilo 170 cm.....inte mullig hon heller..men hon beskrivs så i media..

Anmäl
2016-06-04 18:50 #31 av: Zepp

Mm.. därmed så kan både du och jag konstatera att de där kommentarerna är of topic!

Dvs de pratar om några av de mest attraktiva damerna som ens figurerar i pressen!

De skulle ioförsig kunna förbättra sig.. varför då frågar jag mig, de är för f*n världsberömda, dels på grund av sin skönhet, dels för sin kvinnliga utstrålning, pluss något annat.

Främst Beyonce och J-Lo då.. Kimman är väl oxå  någon form av fotomodell/såpartist antar jag?

Vi kan glömma den eviga ungdommen.. vi är unga en gång i livet.. då har vissa av oss en viss fallenhet för att se estetiskt tilltalande ut.. ja, det fanns även damer som tyckte att jag vara attraktiv i min ungdom!

Det är knappast något man kan anklaga mig för numera!

Anmäl
2016-06-08 05:49 #32 av: Pencik

Äsch ..är inte du oxå kurvig Zepp;)
Sen att kurvorna inte sitter där vi tänkt oss..är en annan sak
Man får tänka på att man inte är en ungdom längre :)
"Frisk" 2 armar och 2 ben är inte en liten gåva det heller!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.