Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

kosttillskott?

2016-05-22 17:00 #0 av: Sara_P

Behöver man äta kosttillskott och/eller extra vitaminer när man äter lchf?

Anmäl
2016-05-22 17:38 #1 av: Zepp

Näe inte för att man äter LCHF men kanske för att man är svensk och äter maten som säljs och att man lever i det klimat som råder här!

Vi har de jordar vi har, därmed saknas selen.. såvida man inte bor på västkusten och äter rätt mycket fisk o skaldjur.

Sen så borde vi vistas ute minst 12 timmar per dag.. det blir lite svårt med vårt moderna arbetsliv.. så då kan man behöva ta D3 på senvintern.

På det.. om man inte käkar grönkål eller Natto varje dag och tar högdos D3 på vintern så är det finess att ta D3+K2!

Jod är våra jordar dåliga på.. men det får du oxå via fisk och skaldjur från västkusten.. eller vanligt hushållssalt.

Folat är kritiskt för kvinnor som tänker sig att bli gravida, det får du från samma grönkål.. andra gröna blad eller från lever.. helst kycklinglever.

Magnesium är dock ett problem för nybörjare på LCHF.. iomed att vi borde koka allt kött samt dricka upp spadet.

Man kissar mer på LCHF, främst i början och olika salter kissas ut passivt.. gäller således oxå vanligt natriumklorid, dvs hushållssalt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-05-23 07:32 #2 av: Sara_P

#1 äter du själv några kosttillskott? Jag gör det inte.

Anmäl
2016-05-23 11:43 #3 av: Siggebus

Jag äter D3 under vinterhalvåret och åt tidigare magnesium.
Numera har jag dock börjat dricka en hel del kyckling eller annan kött-buljong som är kokt på ben och skrov och så naturliga ingredienser som möjligt. Alltså inte typ knorrs buljongtärningar etc.

Anmäl
2016-05-23 20:02 #4 av: Zepp

Jag tog D3 under vinterhalvåret.. 800 IE per dag!

På senvintern tog jag ett prov.. och låg på nedre gränsen för brist.

Så numera tar jag 2500 IE per dag under vintern och ett preparat som innehåller K2 samtidigt!

Kan erkänna att jag testat Grönkål.. det var lixom inte såå gott!

Magnesium har jag alltid hemma.. jag har alltid lätt för att få kramp.. så även före LCHF!

Tar vid behov/krampkänning.

Omega-3 har jag oxå hemma och tar då jag inte ätit fisk/skaldjur särskildt frekvent.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-05-25 15:32 #5 av: parsley

Jag äter D3 + K2, fiskolja /omega 3 samt magnesium. Selen har jag hemma och försöker komma ihåg att ta selen.  MSM eller organiskt svavel brukar jag också ta, bl a för att det är uppiggande.  Lite osäker på om man behöver ta K2 eller om kroppen faktiskt bildar det själv, men jag tar det säkra före det osäkra och äter det. 

Anmäl
2016-05-26 13:55 #6 av: smurfis

Jag äter D-vitamin 800IE per dag men det är för att jag har konstaterad brist. Har kollat med blodprov. I början åt jag 2400IE per dag.

I perioder äter jag även lite andra tillskott som är bra för hud/naglar/håret eftersom jag upplever det ha god effekt på mig. Innehåller kisel/selen/pantoten (B-vitamin).

Tar också nån multivitamin för kvinnor för att komma åt folsyran bla.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.