Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Hur gör ni vid födelsedagar?

2016-05-15 08:49 #0 av: Johanna76

Jag undrar hur ni andra LCHF:are gör när folk fyller år och det bjuds endast på kolhydratbomber tårta mm.

Har ni med eget lchf-fika på kalas? Dricker ni bara en kopp kaffe och ser på när andra fikar? Eller äter ni en bit tårta för att alla andra gör det och för att ni inte vill att det dras igång värsta diskussionen om varför ni inte ens kan ta en liten tårtbit när moster  Agda gjort sig för och bakat så gott.

Grejen är den att man kan ju tycka att ta en liten tårtbit vid speciella tillfällen inte har någon betydelse i det långa loppet. Men jo, det tror jag det har. För räknar jag alla födelsedagar när jag vet att det bjuds på endast "vanligt" fikabröd och tårtor  så blir det FEMTON tillfällen per år i min släkt. Alltså mer än en gång i månaden. Och då har jag naturligtvis inte räknat med min egen födelsedag för i mitt eget hushåll bestämmer jag vad som serveras.

Men tårta mer än en gång per månad känns för ofta för att passa i en LCHF-livsstil.

Det kör igång redan söndag om en vecka med att ett av alla mina syskonbarn fyller 20. Och det här är bara min sjunde LCHF-dag. Jag blir frustrerad över att redan behöva göra avsteg nu när jag äntligen börjar må liite bättre och sockret har gått ur kroppen.

Anmäl
2016-05-15 08:54 #1 av: fruktgumman

Jag har en förstående släkt tack och lov. Det ställs alltid fram ost, smör och något bröd, då skippar jag brödet och äter ostskivor med smör.

Anmäl
2016-05-15 09:59 #2 av: Siggebus

Numera tar jag en LITEN smal bit tårta men inga kakor om det också finns. Det verkar inte trigga mig om jag gör det någon enstaka gång.
Fast visst trugas det med "men ta en bit till" - eller " ah men ta en STÖRRE bit" när de ser att jag bara tar en liten smal tårtbit. Glad
Men jag säger nej tack - jag klarar inte för mycket gluten så denna biten får räcka.
Där ljuger jag inte för så är det.
Kommer de sen med kakfatet så säger jag rätt och slätt "nej nu får det räcka tack".
I början av min lchf-resa var det dock lite jobbigare. Jag hade svårt att nöja mig med bara en liten bit för sockermonstret hade sina klor i mig men numera har jag lärt mig att det inte är värt det.

Anmäl
2016-05-15 10:27 #3 av: Sindri

Tål inte mjöl överhuvudtaget. Och jag fattar inte - har aldrig fått någon kommentar om att inte äta tårta. Jag mår ju dåligt av det, vem skulle vilja det?

Anmäl
2016-05-15 10:39 #4 av: Siggebus

Det är speciellt EN person i min släkt som brukar truga ändå men hon fattar inte riktigt vad gluten är ... hon kan fråga om t ex vispgrädde - "är det gluten i det?"

Jag förklarar att gluten finns i t ex bröd, kakor, pasta etc. Då kan hon säga: "men vad äter du då till maten? Då kan du inte äta potatis heller???"
"Men grovbröd kan du väl äta" frågar hon - det är ju inte vitt mjöl??
Så jag orkar inte hålla på att tjabba med henne och tar en mycket liten bit som jag inte brukar reagera på. Men hade jag gjort det hade jag naturligtvis tackat nej.

Anmäl
2016-05-15 11:07 #5 av: mirai

Jag brukar säga att jag är kolhydratintolerant  eller insulinresistent och de flesta vet vad intolerant betyder och slutar truga. Jag kan oxå tillägga till de som inte fattar att jag blir sjuk av kolhydrater. De flesta förstår detta. Man tvingar ju inte i folk mjöl, mjölk , ägg eller nötter om man inte tål det. Nej, en kopp kaffe eller te räcker bra för mig för jag äter oftast hemma innan "kalaset".

Anmäl
2016-05-15 13:55 #6 av: smurfis

Jag nöjer mig oftast med kaffe! Värsta jag vet när folk ska lägga sig i vad man äter. Det är ju upp till var och en!

Anmäl
2016-05-15 13:56 #7 av: smurfis

Har vi däremot kalas här hemma kan jag baka något mer LCHF-vänligt. Så att man känner sig mer delaktig när barnen fyller år t ex.

Anmäl
2016-05-15 21:52 #8 av: jiim

Är ju bara att säga att man inte vill ha.

Om någon frågar varför så säger man att "man inte tycker om sådant".

Det är ju hur enkelt som helst! Jag brukar njuta av mitt kaffe å bryr mig inte om alls vad de andra äter. Många gör för stor grej av det.

Anmäl
2016-05-16 07:42 #9 av: Johanna76

#8Men nej, Ingen tror verkligen på att jag "inte tycker om" Alla vet att jag alltid varit värsta gottegrisen, den som tar om och om, den som tömmer kakfaten, den som älskat att skrapa ur kaksmeten ur bunken vid bakning och smaska i sig. Så att jag från en dag till nästa inte tycker om sötsaker går ingen på.

Däremot förstår de ju att jag vill gå ner i vikt. Men de anser inte att en tårtbit när man träffas gör skillnad på det. De tycker bara att "ta en extra promenad i morgon så blir det bra"

Och nej jag bryr mig inte om vad andra äter. Men DOM bryr sig om vad jag inte äter.

Anmäl
2016-05-16 10:29 #10 av: Effie

Svårt. Viktväktarknepet "tack men jag tål det inte; jag får utslag (på vågen :-) )" - då riskerar man iofs att de föreslår något alternative, som kan vara etter värre.
Liten bit, smuggla ner det mesta I servetten och snacka vitt och brett om hur god den var - men så mäktig att man inte klarar att ta om? (tips från någon bantarbok jag last)
Eller helt enkelt hävda att din mage inte tål sånt längre. Jätteledsamt, den ser så god ut, men sist blev det en hel natt på toaletten; det var inte så kul.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-05-16 19:47 #11 av: Zepp

Eh, barnkalas är värst!

Mest tårta, bullar, kakor glass, läsk och godis!

Jag äter rejält innan jag åker hemifrån!

Sen så smakar jag på typ tårtan och dricker kaffe för resten.

Vuxenkalas på sommaren är oftast bättre för då kan det bli grillning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-05-21 21:05 #12 av: Johanna76

Firandet blev idag och det skickades runt tårtor och kakfat. och det blev en massa  trugande och nej tack men jag bestämde mig för att ta en minibit av det jag uppskattade som minst dåligt. En kladdkakeliknande sak garnerad med (sötad) grädde och jordgubbar. Jag berömde den så mycket att jag fick receptet.

Om jag ätit  1/20 av den tårtan hur hycket kolhydrater kan det vara?

Jag vill ju verkligen inte förstöra detta och behöver verkligen gå ner i vikt för hälsans skull.

Här är receptet. Hon använde inte 70%ig choklad utan blockchoklad av ljusare variant.

Jag har ätit ytterst lite idag  för att inte överskrida kaloribehovet nu när det troligen ätit för mycket kolhydrater. Magert protein har jag ätit. Imorgon blir det vanlig lchf. Jag fick inget sockersug efter fikat, det kändes alldeles för sött och nu har jag halsbränna.

Anmäl
2016-05-21 23:47 #13 av: [WickedAlly]

Det du ska fokusera på är inte ditt avsteg idag utan hur du ska gå vidare i morgon :) 
Strunta i hur många kolhydrater det blev i och med kakbiten, gjort är gjort och räknar du får du bara en siffra att störa dig på. 

Och även om det skulle råka bli några fler avsteg så är mitt råd att ändå äta dig mätt på din vanliga mat, är du mätt och belåten minskar risken att sötsuget tar över sen :)

Anmäl
2016-05-22 04:54 #14 av: Aomori

Säg att du blir sjuk om du äter något som innehåller gluten/socker. Att du får jätteont i magen, kraftigt illamående, blir fast på toan, retar tarmslemhinnan, what ever. Får folk en förklaring som rör något fysiologiskt, brukar de inte truga eller tjata om du säger "jag får kraftiga magsmärtor och kräks sedan". Om de vill att du "bara smakar lite iallafall" så upprepar du bara det du redan sagt, att även minsta lilla bit gör dig sjuk. Be däremot att kanske få lite mandlar med grädde eller nåt istället innan du ska till tillställningen så känner värden att du ändå får något att gotta på. Alternativt tar du med dig eget.

Anmäl
2016-05-22 08:14 #15 av: LUAL

Numera har jag inte så mycket födelsedagsfirande i släkten så där är det lugnt. Däremot på jobbet firas det titt som tätt födelsedagar, folk som går i pension, att något projekt har gått bra osv. Vid dessa tillfällen tar jag bara en slät kaffe. Jag kan få frågan ibland om jag inte äter tårta men det är allt och inget mer konstigt med det. När jag fyllde 50 och firades på jobbet så bjöd de på vispad grädde, nötter och färska bär, ingen tårta, just för att de visste att jag inte åt tårta.

Släkt och vänner vet också efter alla år att jag inte äter tårtor och liknande så det är inget konstigt om jag inte tar något. Vid vissa tillfällen då det är knytis kan vi bli ombedda att ta med efterätten så att de vet att det blir något som vi (maken och jag) kan äta. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.