Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Går upp i vikt, inte hungrig äter för lite fett..?

2016-05-14 11:38 #0 av: NyLCHF63

Hej, jag är ny här och har hållit på med LCHF i ca 2 veckor. Första veckan gick jag ner ca 3 kg och åt mycket fett. Den här veckan har jag inte varit hungrig och det har varit svårt att äta fett när jag inte hade någon matlust. Jag kollade vikten idag och såg att jag gått upp ett kg, vad ska jag göra? Tacksam för svar.  

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Anmäl
2016-05-14 11:47 #1 av: smurfis

Den här andra veckan, vad har du ätit för något?

Anmäl
2016-05-14 11:57 #2 av: NyLCHF63

Hej smurfis,

Typ, fläskkarre, majonäs, lax, korv, scampi, getost, grädde, kaffe med grädde, paprika, vitkål, lite morot.... jag använder smör och kokosolja där det behövs.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Anmäl
2016-05-14 11:58 #3 av: NyLCHF63

och lite hallon och grekisk yoghurt...

~ Shantideva

Anmäl
2016-05-14 12:08 #4 av: Sindri

Du måste inte äta om du inte har någon matlust. Det kan vara lite upp-och-ned första veckorna, vissa tappar matlusten, vissa blir jättehungriga.

Se bara till att det lilla du får i dig inte är för magert, du måste hålla fettbrasan igång. När man inte har så stor aptit är det lätt hänt att det blir något enkelt som typ yoghurt, och blir det för mycket sånt så går man lätt upp i vikt igen.

Anmäl
2016-05-14 12:08 #5 av: parsley

Viktnedgång är inte linjär, utan vikten hoppar upp och ner lite som den vill. Hormoner och tid i månaden är också sådant som kan påverka vikten.  Se tiden an och ha tålamod.  Det tar tid för kroppen att ställa om till fettdrift. Ät mat som känns lite lättare om det känns bättre, t ex sallad eller soppa. 

Anmäl
2016-05-14 12:26 #6 av: smurfis

Det tar ju någon vecka eller så innan man kommer in i det.

På två veckor har du ändå gått ned 2 kg.

Sen äter man mer sällan på LCHF. Ibland bara 2 ggr, ibland mer. Med tiden lär man sig att äta när man är hungrig. Men man får inte samma panik-hunger som man får när man äter kolhydrater. För mig smyger sig hungern mer på.

Äter man för mycket fett vid ett och samma tillfälle kan man ibland bli illamående i början. För man är inte van.

Annars är sånt som kan stoppa upp viktnedgången för mycket nötter, yoghurt t ex. Men experimentera inte för mycket i början utan låt det ta lite tid att komma in i det.

Anmäl
2016-05-14 12:37 #7 av: ManU77

Mät inte framgång på vågen! Det blir så stora humörsvängningar av det. Eftersom kroppen kan skifta plus/minus ca 4 kg bara i vattenvikt från en dag till en annan kan det bli så fel när man tittar på vågen.

De kilo man snabbt går ner i början brukar till en större del vara vatten. Det går fort, man blir glad. Sedan kanske det följer en vecka eller två då din kropp istället sakta men säkert samlar på sig vatten igen. Kanske till och med lite mer än vad du förlorar i fett. På vågen ser det ut som en viktökning, men egentligen är det ett bra resultat. Det är ju fett vi vill bli av med.

Mät midjemått istället, om du nu vill mäta nåt. Annars tycker jag man ska känna efter hur man mår. Kanske inte just de första veckorna när man ställer om kroppen, för då brukar man kanske inte må på topp. Men sedan, efter några veckor, kan man börja känna efter. Hur mår jag? Har jag mer energi och orkar med mer? Är sömnen bättre? Är jag mer mentalt skärpt? Osv...

Lycka till!

Anmäl
2016-05-14 13:57 #8 av: NyLCHF63

Tack allihopa!!

Jag har gått ner 5cm runt midjan så det är ju bra! Jag undrar om ni har något tips om vad som är bra att äta när man inte är så sugen på någonting men man måste ju äta något!?

~ Shantideva

Anmäl
2016-05-14 14:47 #9 av: smurfis

För mig personligen är det något krispigt. T ex en liten bit fröknäcke med massa pålägg (smör, ost, skinka). Vill man kan man dricka kaffe eller te med kokosfett i för att få i sig lite mer fett.

Men försök att även få i dig lite mer riktig mat per dygn. En gång räcker oftast för mig. Då äter jag kött, fisk eller kyckling med tillbehör. Vissa dagar är jag mer hungrig så då äter jag två mål mat om dagen.

Man ska ju inte heller äta för lite! Då blir du bara trött, får näringsbrist och viktnedgången kanske stannar av. Men vet att det kan vara svårt i början. För det tar liksom emot.

Anmäl
2016-05-15 15:08 #10 av: ManU77

#8 Varför "måste" du äta något? Kroppen talar om när den behöver påfyllning genom hunger. Ingen hunger, ingen mat. Se däremot till att du får i dig vätska och mineraler.

Anmäl
2016-05-15 16:22 #11 av: smurfis

Nu vet jag inte om det är samma för dig #8 men för mig är det så att jag tappar matlusten ibland men äter jag ingenting så blir jag trött, darrig, svimfärdig, matt i kroppen, huvudvärk osv. Så ibland kanske inte matlusten är på topp men att man ändå måste få i sig någonting för att få energi.

Lever jag på fettkaffe flera dagar i streck är jag rädd för näringsbrist Förskräckt

Anmäl
2016-05-15 22:47 #12 av: NyLCHF63

Tack för alla svar!!

Jag har druckit fett-te istället för fettkaffe första dagarna, men just nu mår jag illa om jag tänker på det så har inte druckit det på ett tag. 

Jag har lite svårt att veta hur mycket protein jag får äta och jag antar att jag kan äta så mycket fett jag vill, för jag tror inte att jag kan äta för mycket av det... 

Tycker ni att mycket av maten smakar för mycket salt? jag märker det om jag äter tonfisk (i olja) eller korv. Jag antar att processad mat har mycket salt i... 

(ursäkta stavfel har bott utomlands länge)

~ Shantideva

Anmäl
2016-05-16 07:37 #13 av: Effie

Råden brukar vara "ät när du är hungrig, sluta när du är mätt; eller kanske nöjd". Är du inte hungrig, behöver du inte äta, så länge du inte slutar helt och mår dåligt av det. Man får testa sig fram, hur man funkar.

Protein - där brukar man saga som riktvärde 1 g per kg önskad vikt per dag. Vill du väga 70 kg skulle det bli ca 70 g protein, vilket är ca 350 g kött. Kött innehåller ju 20% protein; fisk lite mindre tror jag...registrera gärna maten I någon app några dagar så du får koll.

Processad mat har salt. Själv väljer jag inte tonfisk I olja (dålig olja), utan tillsätter hellre bra olja själv om jag äter det. Välj I första hand råvaror; då vet man vad man äter.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-05-22 12:06 #14 av: smurfis

För tillfället lever jag på typ 2 kesoplättar med ost och skinka på till frukost, någon vanlig mat till lunch/middag och i bästa fall något mer senare på kvällen. Noll matlust. Men så lite som jag äter nu blir under 1000 kcal om man registrerar det. Så jag skulle vilja äta mer men det går liksom inte, tar emot.

Jag tycker också att vissa saker smakar mer salt än innan. Sånt jag tidigare åt och inte kände salt-smaken av. T ex sånt fröknäcke man kan baka själv. Får dra ner saltet varje gång för jag tycker det smakar för salt.... Jag brukade älska Bregott havssalt men det går inte längre osv.

Anmäl
2016-05-22 21:57 #15 av: NyLCHF63

#14 tack, det är skönt att höra att det inte  bara är jag som inte har någon direkt matlust och att allt smakar salt. Det måste vara att man smaka allt så mycket mer nu när man inte äter allt det där sockret!  

~ Shantideva

Anmäl
2016-05-25 19:15 #16 av: Margareta

Smaken blir förändrad när det blir mindre sött men också konstgjorda smaker som försvunnit. Det tar ett tag för många att vänja sig men också att lära sig uppskatta det nya, lite renare smakerna.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2016-05-26 09:33 #17 av: line84

#9 Frötäcket,  är det något du gör själv eller köper du det färdigt?

Anmäl
2016-05-26 13:29 #18 av: smurfis

#17 Jag både köper och gör eget. Varierar lite grann. Bäst och billigast att göra själv men ibland har man kanske inte tid...

Anmäl
2016-05-30 17:19 #19 av: NyLCHF63

jag har en fråga på ett recept på pulled biff!! jag är inte någon mästerkock och jag har aldrig gjort pulled biff förr. har hittat ett recept http://receptfavoriter.se/recept/pulled-beef.html och har alla ingredienser. Vad jag inte är säker på är om kryddorna ska blandas och sedan pudras på köttet innan man steker den snabbt...? Eller om den ska blandas ihop med löken... jag tror att jag ska pudra det över köttet men vore kul om  någon som är haj på att laga mat kunde säga vad jag ska göra...!!SkämsFunderar

~ Shantideva

Anmäl
2016-05-30 21:12 #20 av: NyLCHF63

ps. Jag hoppas på att kunna laga mat och lägga i frysen eftersom min ekonomi är så väldigt dålig.

~ Shantideva

Anmäl
2016-05-30 22:57 #21 av: Sindri

Jag saltar och pepprar kött innan jag bryner det, sedan kan man blanda i övriga kryddor.

Vill också tillägga att alla detaljer av nötkött inte blir så att man kan dra isär dem. Men då kan man skära tunna skivor och det blir också gott.

Och jag skulle skippa honungen, och ev färdigblandade såser. Jag tycker receptet ser lite torrt ut. Till Pulled Pork gör man ju rätt rejält med sås som man häller över köttet när man stekt det.

Gör en sås med t ex lök som du bryner i smör, finhackad selleri, morot och palsternacka, passerade tomater, lite vin eller sherry, lite soja (var noga med att det är en fermenterad ex, Kikkomans) och vatten. Plussa på med lite fina örtkryddor + andra kryddor och ev enbär om du gillar det.

Om du steker bacon så kan du ibland få lite baconfett över i pannan (för att inte tala om om du steker i ugn), häll upp det i en liten skål och spara i kylen. Kan användas till både pulled beef och pulled pork. Endera blanda med smöret när du steker eller hälla i det i såsen.

Denna sås kan användas till både gris och nöt. Till gris skippar jag enbären, och tar inte spiskummin.

Anmäl
2016-05-31 07:13 #22 av: Sindri

Pinsamt - glömde vitlök!!!

Ett par finhackade klyftor i såsen, och en hel vitlök, skalad och delad i klyftor läggs ned jämte köttet i grytan.

Anmäl
2016-06-27 10:55 #23 av: NyLCHF63

Hej, av någon anledning kommer jag inte ihåg hur jag skriver ett nytt inlägg, så jag skriver här.

Jag är inlagd på lasarettet för hjärtinfarkt, jag började lchf den 9 maj och tycker att jag har mått bra av det. Har gått ner flera cm runt midjan, jag väger mig inte särskilt ofta.

Jag vill fortsätta att äta LCHF för jag tror att hjärtinfarkten hade att göra med mitt tidigare ohälsosamma leverne att göra plus att jag fick världens chock dagen före och blev väldigt upprörd med smärtor i bröstet.

Sköterskorna på avdelningen är inte allt för positiva om min kost... finns det några bra artiklar jag kan vissa dem som kan backa upp mitt påstående om att min hjärtinfarkt inte var på grund av lchf?

~ Shantideva

Anmäl
2016-06-27 11:27 #24 av: hemul

Oj, beklagar! Det borde väl räcka med att man inte skapar förutsättningarna för hjärtinfarkt på 1½ månad...

Däremot *tror* jag att en snabb övergång till LC kan vara en väldigt stor påfrestnings för kroppen. Den nu tyvärr avlidne Wolfgang Lutz varnar t.o.m. för risk för proppbildning och tycker man ska ta det lite pö om pö. Stämmer det så skulle ju just omläggningen, men inte kosten i sig,  kunnat ha varit en utlösande faktor ihop med chocken du fick.

Anmäl
2016-06-27 20:01 #25 av: NyLCHF63

Oj! Det skulle man ha tänkt på! Chocken jag pratade om var mer av en känslomässig karaktär...

~ Shantideva

Anmäl
2016-06-28 20:08 #26 av: Zepp

Känslomässiga chocker utlöser hormoner och signalsubstanser.. akta er för sådana!

Det kan vara droppen som får bägaren att rinna över.. främst då antagligen stress/chock-hormoner?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-16 09:22 #27 av: Mooniq

släng ut vågen och om du har kontrollbehov ta fram ett måttband 1 gång / månad och mät tex mage, lår, överarm nacke.

Ät när du är hungrig - vissa som kör lchf äter 1 gång om dygnet, några äter 2 gånger/dygn och många äter 3 gåner/dygn.

En viktstoppare kan vara mejerier - jag är en sån som går upp i vikt av mejerier tyvärr. Jag lagar asiatisk-inpirerad mat - typ stekt kött och wokade grönsaker med goa kryddblandningar.

OM du har småätartendenser så tänk smart - ha alltid kokt kallt ägg i kylen - bra nötdmat och om du gillar plockmat så gör en tallrik med tjocka gurkskivor som du toppar med tex: räkröra, oliver, ostkuber, salamibitar, tonfisk&majonäs etc.

OM du äter stora mängder mat kan det vara bra att kontrollera - inte alla har det behovet - kolla i såna fall www.fatsecret.se som är en bra matdagbok, tills du får koll/ känner dig trygg. Sol

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2016-08-09 13:18 #28 av: NyLCHF63

Hej!

Jag har gått upp all vikt som jag tappade i början, och lagt till en eller ett par cm runt midjan från vad jag hade innan jag började. Från att ha gått från att inte varit hungrig alls nu är jag hungrig mest hela tiden! jag är en sådan som är inte hungrig förräns på em och sedan äter fram till kl 02.00! Jag är ganska säker på att jag har ätit för mycket grädde och ätit allt för mycket frö bröd som jag gör själv. Har även ätit mycket leverpastej på sistånne, eftersom jag hade allvarlig järn brist anemi. 

Jag bor själv och tycker inte om att laga invecklad mat till mig själv. Så det har blivit frysta wokgrönsaker med korv, kött eller kyckling. Seden var jag helt galen i hallon glass som jag gjorde själv. P.g.a. det blev det allt för mycket grädde!! Ledsen Har även grädde i kaffet, har börjat spä ut det med vatten... senaste dagarna har jag börjat lägga i osaltat smör i kaffet för att få i mig mer fett.. inte säker på om det  var bra eller dåligt .... man ska ju tänka på kalorier om man äter för mycket... det gör mig ganska förvirrad eftersom man ska äta tills man är mätt men inte äta för mycket kalorier... hur går det ihop???? Jag har svårt att dricka bullet kaffe eftersom det blir beskt utan mjölk/grädde och jag villa ha 1-3 koppar kaffe om dagen. Har fuskat med 2 glassar i sommar och ätit blåbär o.s.v.

Vet någon varför somliga är känsliga för mjölk produkter vilket gör att man går upp i vikt?? Det verkar ju som jag är det... Efter jag började äta hallon glassen fick jag värdens sötsug som har varit svår att få bukt med... 

Som ni ser så har jag hamnat i en jätte jobbig cirkel med mitt ätande Storgråter Jag behöver verkligen få bukt med det här! Jag vill gå ner i vikt och det är även viktigt p.g.a min hjärtinfarkt tidigare i sommar.

Om ni har några bra tips för att jag ska komma på rätt spår igen så vore jag innerligt tacksam!!!

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-09 13:57 #29 av: NyLCHF63

ps. jag har mycket smör på mina frö bröd, jag skivar smör och lägger på två lager... men det har ju inte hjälpt...

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-09 16:18 #30 av: Mooniq

Du skriver om problem som jag själv haft. Om du inte äter mycket fisk, skaldjur och jodberikat salt ska du läsa o jodbrist och selen brist.

Låna/köp en liten köksvåg och kolla allt du äter dricker under 2 dygn.

Ta bort mejerierna ett tag. Om kaffet inte e gott, skippa det. Testa te.

Ibland känner man hunger fast man egentligen är törstig. Dricker du rejält med vatten?

Använder du kemsocker tex i läsk eller saft. Stor trigger. Skippa det.
ost är en bromskloss för många när man vill tappa vikt.

Se till att största delen av tallriken består av Protein källa.

Anmäl
2016-08-09 16:42 #31 av: NyLCHF63

Hej Mooniq, Jag ska kolla up jod och selen brist! Tack!

Jag dricker mycket vatten för det mesta. Jag ska dra ner kaffet till en kopp om dagen. Jag har använt sötströ men bara när jag har ätit hemgjord glass. (ska ej göra det mer, jag får sötsug av det) Har även ätit mycket ost!! Ser ut som jag har mumsat på massor av grejor som gör att jag ökar i vikt!!

Håller precis på att leta recept som är strikt LCHF. Jag får ta och skärpa mig! Skrattar

ps.Jag kollade precis upp om jod etc - jag tror de kollade min sköldkörtel när jag låg inne för hjärtinfarkt... jag nämnde det till dem och de skulle kolla när de hade tagit prov på den, sedan hörde jag inget mer, och antog att allt låg bra till. Jag ska till läkaren nästa vecka och ska fråga honom hur det ligger till.

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-09 17:59 #32 av: Mooniq

Om de tar sköldkörtelprov så får du veta om den är normal, låg eller hög. Om du läser på om jod och selen så kanske det kan vara en brist i kroppen - men man ska vara försikig med jod, man kan bli sjuk om man överdoserar. Jag hade enormt svårt för att tappa vikt -jag började för ca 9 år sen, Hittade MSM -organiskt svavel för några år sen och fick en jätteskjuts viktmässigt och även många andra fördelar. När jag läser om jodbrist så står det att kroppen kan till viss del ta MSM för jod och man mår bättre.

Bokför ett par dagar i tex www.fatsecret.se som är gratis och kolla hur mycket kolhydrater du får i dig. Ibland tänker man sig inte för när det gäller vissa grönsaker.

Kör i vind Sol

Anmäl
2016-08-09 18:23 #33 av: Mooniq

Tänkte lite till, lite mer tips..

Mellan pekfingret o tummen - låt proteinkällan, alltså fisk, kött, fågel, skaldjur, ägg, stå för nästan 75% av måltiden, en liten skvätt grönsaker och lite steksky, dressing eller sås.

Jag använder mycket färs i min vardag - köttbullar, pannbiffar, köttfärslimpa, köttfärssås etc. jag älskar kalla pannbiffar. Steker alltid rejält o fryser in, blir liksom enkel snabbmat när det bara är att tina.

Har alltid kokta kalla ägg i kylen - bästa snabbmaten när man är sugen på nåt.

OM du är en skåpråtta så behöver du ta tag i det -då hjälper ingen diet/kost i världen. Och det är svårt -jag vet för jag har varit en .. Men då får man ställa klockan o dricka vatten eller äta ett kokt ägg, eller göra en pizzasallad på vitkål, vatten, vinäger och lite svartpeppar, den mättar bra.

Glad

Anmäl
2016-08-09 20:07 #34 av: NyLCHF63

Hej igen! Vad intressant jag har 1,5 påsar MSM hemma! Jag har inte tagit det på ett tag. Jag har fibromyalgi och tydligen ska det hjälpa med muskelvärken, jag har varit lat och inte tagit den bara. Om det hjälper så ska jag börja på en gång!

Har det hjälpt dig att gå i vikt med att äta mer proteiner istället för fett? När jag började med LCHF så gick jag ner ganska mycket första månaden, sedan började jag äta hallonglass (mums!) men direkt började jag få socker sug! Det var antagligen hallonen eller något som gjorde det efter det var det typ upp i vikt igen! Super svårt att få bukt med suget, just nu är det  bättre. I början hade jag inget sug alls, och var så mätt och mådde illa bara jag tänkte på att äta. Nu är det typ tvärt om!

Jag har svårt med att äta för mycket ägg, även ost, och kokosolja då får jag typ gag reflex. Hur blir man av med det!!? 

Har tänkt att börja dricka svart kaffe, men det tar väl ett tag att vänja sig vid... då vore det lättare att bara lägga till smör. Osaltat smör i kaffe har jag inga problem med. Kokosolja däremot är svårare, även om jag har ätit kokosolja i flera år p.g.a  att det är bra för hälsan.

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-09 20:17 #35 av: Mooniq

jag äter inte mer proteiner. och jag får i mig ungefär 75% fett när jag kollar kvoterna i fatsecret.se . jag pendlar mellan 25-40 gram kolhydrater/dag. Ligger jag under 20 känns det svajigt i huvudet.

Du kan ha osaltat smör i kaffet - eller dricka det svart.

i proteinkällorna finns mer fett än vad man ibland tänker sig. Jag visste tex förr inte att ägg innehöll fett. jag dänger inte på speciellt mycket sky/sås/dressing längre, jag blir mätt ändå.

MSM hjälper till att höja cirkulationen i hud och kropp. Det hjälper brosk och muskler att växa till. Vet inte om fibro mildras av MSM men om du tar bort kolhydraterna kommer fibron att mildras - dock tar det tid - Min kompis startade med lchf för många år sen och för henne tog det ett år innan hon "bara" hade en basvärk kvar - olika för olika personer så klart. Idag är hon helt smärtfri och åter i arbete, vilket läkarna inte trodde för 7 år sen, då kunde hon inte ens lyfta ett mjölkpaket.

Så har du fibro har du all anledning till att vara snål på kolhydraterna och låta kroppen få läka i sin takt.

MSM samarbetar med c-vitamin så det är bra om tex pressar ner lite citron i vatten + MSM - kroppen tar till sig det lättare då.

OM du har svårt för att äta vissa saker som tex kokosfett. låt bli dem, eller göm dem i mat -tex grytor kan du tillsätta kokosfett, då märker du kanske inte det när du äter.

Anmäl
2016-08-09 22:50 #36 av: NyLCHF63

Tack för alla goda råd och tips!!!!! Jag bra att din kompis blev frisk från fybron! Jag ska skärpa mig med min mathållning och har nu fått mer motivation. TACK!!

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-11 10:33 #37 av: Waza

Läst igenom lite av era inlägg och känner igen mig såååå mycket.... Ja har ätit Lchf sen 1 januari och gick ner 3kg ganska raskt och sen upp igen. Sen jag började på Lchf står jag just nu på -0,6 kg. De är inte mycket, å frustrationen har gått på Max till och från. Men nu har frustrationen släppt lite, för även om viktminskningen inte är stor så kan jag nu faktiskt känna att min kropp mår så mycket bättre! Ja tror att nåt har hänt, eller mycket har hänt, på insidan. Sötströ köpte jag hem engång och gjorde en Lchf semla. Men de paketet fick flytta till en kompis, att ha sötströ hemma funkade inte. Ja kan tillåta mig själv lite honung ibland på grädden elller yoghurten och den enda Lchf efterrätten jag gör är Lchf chokladbollar och då använder jag stevia droppar. Stevia dropparna triggar mig inte alls på samma sätt som sötströt. Mitt sötsug är under kontroll och typ obefintligt 😊 Den största vinsten är dock att min kropp har börjat reagera bättre på värktabletter. Jag har kronisk spänningsvärk och huvudvärk och innan jag började med Lchf tog jag starka receptbelagda preparat minst en gång i månaden. Sen jag började med Lchf har jag tagit dem 1 gång på ett halvår och nu får jag tillräckligt med effekt av vanliga Ipren och alvedon 😀 Så stirra dig inte blind på vågen, låt det ta tid och stressa inte. Och tänkefter för dig själv om du också kanske kan hitta saker som har förändrats 😊

Anmäl
2016-08-12 02:26 #38 av: NyLCHF63

Suck hade skrivit ett inlägg och sedan försvann det!! Djävlas

Jag ska testa stevia droppar, men det finns så många smaker så man blir snurrig, hoppas de har orginal utan smak... 

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-12 08:08 #39 av: Sindri

Om du måste använda något sötningsmedel så prova Sukrin melis. Det är erytriol med lite stevia och konsistensen är som florsocker.

Annars finns stevia som pulver och det är inte smaksatt vad jag vet.
Men helst borde du göra en rejäl "avgiftning" från sötningsmedel och grädde och sedan använda det sparsamt.
Vanligt vaniljpulver ger också en lite söt smak utan att ha sötningsmedel i sig.

Kör på kött och aromsmör så mycket du kan. Egen majonnäs. Möjligen lite tzatziki gjord på 10%-ig yoghurt eller 34%-ig Crème fraiche.

Just nu finns mycket squash, paprika, färsk lök och aubergine - det är bra tillbehör. Sallad och gurka.

Om du använder grädde, se till att det är fullfet med 40% fett. INTE den som verkar vara vanligast nu med 36%.

Anmäl
2016-08-12 13:32 #40 av: NyLCHF63

Sindri- jag äter bara sötningsmedel i efterrätter och nu har jag lagt av glassen. Men många recept har sötningsmedel i mest smoothies, men man kan ju skippa det, vanligen har jag lagt i mindre än det står.
Jag har inte råd att äta kött så ofta och är dålig på att förbereda det, har tänkt köpa köttfärs och köra med arom smör. Kan inte äta färsk gurka får ont i magen.
Jag kör alltid det fetaste alternativet i Grädde m.m.
Jag ska dra ner kaffet till 1 kopp om dagen o prova kokosmjolk/Grädde etc i maten.
Sötsuget har gått ner, och jag har slutat med Ost chips! !! Jag tror det var boven i drama tillsammans med för mycket Grädde.
Jag som trodde jag kunde äta så mycket Grädde jag ville på LCHF 😉
Tack för alla svar, jag tar tacksamt emot alla tipps! Har även hittat en jättebra blogg med recept lesscarbs.se och har en app. Så hoppas allt börjar gå vägen.

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-12 19:37 #41 av: Sindri

Alla är tyvärr olika, en del kan halsa grädde ur tetra.....LedsenInte jag, dock!

För mig var det så att i början fick jag vara extra sträng, tills min kropp hade fattat vad den skulle ha som bränsle. I början har man också mest behov av olika substitut för bröd, godis mm.
Så småningom lade det sig för mig. Jag köpte en burk steviapulver för 7 år sedan. Tyckte den var hiskligt dyr, men jag har inte använt ens hälften.

När jag använder sukrin och dylikt nu är det mest för övriga familjen. skull.
Jag kan äta grädde nu, jag klarar också mer frukt än jag trodde. Lägger på mig i perioder, men då tar jag nappatag med kosten och blir av med lite bulle igen. Det som är viktigast för mig är dock att slippa blodsockerdippar och infektioner.

Anmäl
2016-08-17 03:00 #42 av: NyLCHF63

Finns det något minimum av hur mycket fett man borde få i sig varje dag? Eller beror det på hur många KH man får i sig?
Idag lyckades jag rätt bra med dieten, även om jag fortfarande tar grädde i kaffet 2x dag. Åt tacogratäng med massor av smör, Creme fraiche blandat med Philadelphia och ost på det lite spenat en 1/4 liten Lök på salladen. Efterrätt kaffe med 2 små fettbomber. Efter det har jag varit mått. Det ända jag hade förutom det var en kopp kaffe med grädde mitt på dan. :). Skulle helst vilja komma ner med KH till ca 10 om dan men vi får se hur det går. ..

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-17 20:50 #43 av: Zepp

Enklaste svaret är att det handlar om kalorier!

Och då skall man ha klart för sig att kalorier inte existerar.. utan är omräkningar utav den energi som olika macronutrienter bidrar med!

De har då oxå olika inverkan på vår homeostas/aptitreglering.. osv.

Fortsätt på inslagen väg.. ett första tecken på att homeostas och aptit/kaloriintag stabiliserat sig är att man äter färre gånger.

Anmäl
2016-08-17 21:02 #44 av: NyLCHF63

Tack Zepp! Jo efter maten igår mådde jag toppen och idag har jag inte ätit något ska snart äta min moussaka med bara en liten aubergine i,  kommer att vara typ 9KH i hela rätten, men tror jag kommer att hålla mig på det mest hela dagen imorgon. Jag kommer kanske att göra någon smoothie av kokosnöts vattnet efter jag använde kokosgrädden. Får bli  efterrätt. Skämtar

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-18 15:54 #45 av: NyLCHF63

Jaha! Då har man varit till hjärtdoktorn... jag har lite diabetes tydligen, som jag behandlar med maten..., just nu i alla fall, högt bloodtryck, och lite kolesterol... Bl a fick jag rådet att gå ner 10kg (jag behöver gå ner minst 25kg), och äta nyttigt, fick en broschyr om nyttig mat, i.e. frukt och bär, grönsaker, baljväxter, fullkorns produkter, byta ut smör och smörbaserade matfetter till vegetabiliska oljor, och magra mejeriprodukter, och minska rött kött. Det är ju synd att jag kommer att göra precis tvärt om! Funderar

Jag antar att jag fortsätter som jag gör, och hoppas att jag kommer att förvåna doktorn när jag träffar honom igen om två månader, well, det är kanske för tidigt men hoppas att ha lite bättre resultat på blodvärden och kanske något kilo lättare. 

Tips och råd välkomna!!

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-18 23:26 #46 av: LenaK63

Hoppla! Jag hade också lite höga värden av allt möjligt i början men efter ett antal ggr blev allt normalt. Berättade för läkaren  hur jag börjat äta och han sa "Kanske inte så mycket fett!" Började med LCHF för ca 9 år sedan. Mer eller mindre strikt vill säga. Men jag hade inte såå mycket övervikt. Nu tycker jag att jag mår bra men kunde nog gå ner kanske 4 kg till för att passa i baddräkten. Men 'who cares' jag är 72 just fyllda. Och om man hoppar i snabbt synns ju inte bilringarna. Man behöver ju inte överdriva.

Anmäl
2016-09-05 15:20 #47 av: NyLCHF63

Jag gick inte ner något denna vecka, vågen visade 1kg upp men det var nog bara vatten för några dagar senare var den nere i ungefär samma som veckan före. Jag vet att man inte ska bry sig så mycket om vågen. Men jag tror min vikt stannar upp direkt när jag äter för mycket ost! Det var billig ost i affären och även om den var ca 40% så gick jag inte ner. Ledsen

Jag köpte jordgubbar idag, har varit s å himla sugen på frukt eller bär, och kände att jag bara måste ha något. Men jag blir ganska stressad av att det är ganska mycket KH i jorgubbar. Är det möjligt att att äta mer fett för att typ föröka få ner KH om man äter något som jordgubbar? Eller gäller det bara grönsaker. Läste något om det men kommer inte ihåg var.

Jag tror jag behöver lite peppning från  någon som är bra på LCHF känner mig lite stressad för att jag inte har räknat mina KH och vill helst lära mig  att inte behöva göra det.

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-05 19:01 #48 av: Zepp

Grejen är att det är rätt svårt att äta sig mätt på jordgubbar!

Det är snarare grädden som mättar.

Jordgubbar är trots allt mest vatten!

Anmäl
2016-09-05 19:10 #49 av: NyLCHF63

Jo, det är sant! Gapskrattar

Nu ska jag glömma allt velande och oroande, och gå och äta!!

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-05 19:20 #50 av: Zepp

Gör det.. och ät jordgubbar under säsong.. som efterrätt, med vispad grädde!

Det viktigaste kanske är att man redan ätit sig nöjd på en riktig måltid och inte är fettskrämd!

Då lär kartongen med jordgubbar vara i flera dagar?

Anmäl
2016-09-05 19:57 #51 av: NyLCHF63

Hum.... jag åt det efter varit i affären, några var lite dåliga och resten la jag i frysen, har några få kvar i kylen.  Åt dem med vispgrädde.  Jag får hålla igen resten av veckan så kanske allt blir bra..

Jag så kallt så möjligt i min kyl för att grädden ska hålla sig så länge som möjligt, så för det mesta så fryser bären.... bäst att  äta så fort som möjligt... erm 

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-05 20:43 #52 av: Zepp

Enklaste grejen är att ändra kostmodell.. det är lixom bara att följa någon bok eller någon blogg!

Det svåra är det mentala.. dvs att ändra på tänket.

Anmäl
2016-09-05 22:29 #53 av: NyLCHF63

Jag har svårt att sluta äta typ ost när jag har det hemma, det bästa är att bara köpa en liten bit... suck!

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-18 12:11 #54 av: NyLCHF63

Har inte gått ner något denna vecka Ledsen

Efter att jag har gjort slut på grädden och yoghurten jag köpte igår, kommer jag att ta en vecka utan dem och se om det kommer att hjälpa. Det kan ju även vara att jag ätit inlagda morötter, gott gott!! så det har blivit mer grönsaker på sista tiden! 

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-18 13:12 #55 av: Inkanyezi

Jag vet inte, men jag misstänker att sötsuget är en av de saker som håller en kvar i gammalt tänk, och att man kanske rentav äter lite mer när man har fått i sig något sött, på liknande sätt som socker inte ger mättnad.
(Jag hittade Pure White and Deadly som någon har lämnat på sin vidöppna Google drive; intressant läsning, men ganska tung. )

Men annars tänker jag mig att man ska se viktminskning mer som ett projekt att hålla på med ett tag, snarare än att förvänta sig att det ska hända saker på en vecka, eller rentav en månad. Ibland går man ner, och ibland lite upp, och ibland förefaller det stå still. Det tog antagligen rätt många månader, och kanske år, att skaffa sig den där övervikten. Finns det egentligen något skäl att anta att det skulle gå mycket fortare att få bort den? Då menar jag medan man fortfarande ser till att äta sig mätt och få i sig tillräckligt mycket näring.

När jag hade min första session med LCHF i ungefär åtta år, väntade jag mig inte att jag skulle gå ner något. Jag hade under knappt ett år minskat från 73 kg till 62, och jag är 163 lång. Det tog elva månader att bli av med lika många kilo. Så när jag började med LCHF hände absolut ingenting på vågen -- förrän jag kollade ett år senare, då jag hade minskat ett kilo. Statistiskt relevant alltså, mätt över en period av flera veckor.

Så gick åren, och efter åtta år var min vikt 56 kg, ett kilo om året alltså. Det var efter det som jag inte var så noga längre med LCHF och åt framför allt en del bröd, men under hela tiden hade jag tagit en sked honung i mitt te. Jag tänkte mig att bara jag håller ner de totala kolhydraterna ska det väl vara okej.

Trodde jag alltså.

Nu strax innan sommaren, fick jag diagnosen diabetes typ 2, med ett HbA1c på 91, vilket fick mig att prompt återgå till LCHF, men nu betydligt mera strikt. Värdet innebär att jag hade haft ett blodsocker på i snitt ungefär 10,5 mmol/l under de senaste månaderna.

Så se det som ett långsiktigt projekt. Det här ska gälla resten av livet, som förhoppningsvis blir längre och framför allt friskare. Hitta saker du gillar, använd fantasin, och dumpa det som inte funkar. Men håll kolhydraterna nere, och kolla med glukosmätning att du ligger rätt för att ha lågt insulin, som är nyckeln till fetman för den som blir fet eller överviktig. 

Bry dig inte så mycket om vikten på kort sikt. Det kan ta tid, men det är värt det. Du kan ha många goda år kvar, och det är inte värt att låta högt blodsocker förstöra något enda av de åren.

Det kommer att gå bra.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.