Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Hur komma ut av svängningarna?

2016-05-13 17:45 #0 av: fiskenihavet

Hej. Jag försöker äta lchf, men får cykliska sötsugsattacker. Många gånger är de omöjliga att styra, eller så blir det bara så tungt att gå med och det påverkar humöret. Man känner att allt blir så trist och tråkigt. Dissa attackerna kommer oavsett hur mycket fett jag äter, oavsett om jag skyndar mig att laga mat för att försöka minska suget. Det är så otroligt slitsamt att gå i flera dagar med sötsuget. Tillslut faller man dit och äter godis, och då kan du räkna med att sötsuget kommer som ett brev på posten. Någon som känner sig igen och som har några tips?

Anmäl
2016-05-13 17:58 #1 av: Halvdansken

Tjej eller kille?
Många kvinnor får sötsug vid mens. Chokladmonstet kallade vi det på jobb. Kan vara det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2016-05-13 18:52 #2 av: fiskenihavet

Är tjej, men sötsuget är der hela tiden men går att kontrollera, bortsett från ca var 6.e dag. Då blir det extremt. Inte kopplat til menstruation.

Anmäl
2016-05-13 19:30 #3 av: smurfis

Finns det någon koppling till att du äter något speciellt innan dessa sug kommer? Jag har nämligen haft problem med sug men med LCHF är det nästan borta och när de kommer så är det lättare att hantera.

Anmäl
2016-05-13 19:46 #4 av: fiskenihavet

Nej, äter strikt, så det har liksom inte varit nått avsteg eller så som kan trigga.

Anmäl
2016-05-13 19:49 #5 av: smurfis

Det är inte så att du äter för lite och egentligen är hungrig?

Anmäl
2016-05-13 19:59 #6 av: fiskenihavet

Måste svara nej på det oxå. Ibland kan jag äta för lite, men det är bara ett fåtal gånger det är snack om. Det sötsuget jag pratar om här, ca var 6.e dag, kommer oavsett. Då är det så starkt att man vill hoppa av taket. Om man håller ut så fortsätter sötsuget i ca tre dagar till. Då gäller det att hålla ut, men det är inte lätt. Några gånger faller man dit och då är det svårt att sluta äta socker.

Anmäl
2016-05-13 20:09 #7 av: smurfis

Svårt! Du äter inte sötningsmedel som kan trigga ditt sötsug? Eller andra söta smaker?

Anmäl
2016-05-13 20:13 #8 av: fiskenihavet

Dricker light läsk, men den borde väl trigga oftere än var 6.e dag om det är den som är boven i dramat. Många dagar har jag inget sötsug. Med eller utan light läsken.

Anmäl
2016-05-13 20:17 #9 av: smurfis

Nej det är konstigt just att det kommer sådär i intervaller! Det är inte varje lördag och att din kropp är inställd på "lördagsgodis" Skämtar

Anmäl
2016-05-13 20:26 #10 av: fiskenihavet

Nej. Eller hur.

Anmäl
2016-05-14 15:31 #11 av: Sammet1

Mineralbrist? Sötsug kan vara ett tecken på det. Testa krom- och/eller zinktabletter ett tag och se om du märker skillnad? 

Anmäl
2016-05-14 15:43 #12 av: parsley

LCHF-ingenjören My Westerdahl skriver en del om sockerberoende på sin blogg. Kanske hittar du någon användbar information där. 

Det finns en aminosyra som heter L-glutamine som en del sockerberoende använder. Känner man ett sug, så tar man glutamin (det verkar stavas på lite olika sätt) mot det.  Glutamin fungerar lite som en handbroms för hjärnan och kan hjälpa att läka skadad tarmslemhinna. L-glutamine säljs i Sverige av en del företag som säljer kosttillskott. 

Vill du inte äta kosttillskott så finns glutamin naturligt i benbuljong, dvs hemkokt buljong som man kokar själv av t ex märgben, höns, kycklingskrov  eller fläsklägg. Det finns lite olika teorier om vilka ben som är bäst och hur länge man ska koka dem, men man tager vad man haver. Ev kan gelatin, 1 tsk per dag, delvis ersätta buljong och en del blandar extra gelatin i buljongen för att få den styvare. Gelatin köper man i vanliga mataffärer, vill man ha nöt eller ekologiskt får man leta på nätet eller invandrarbutiker. Det finns lite olika märken beroende på var man handlar. Gelatin finns som pulver eller blad. 

Anmäl
2016-05-14 22:05 #13 av: fiskenihavet

Tack för alla svar. Har testat krom. Ingen skillnad. L-glutamin hjälpte den första veckan, så var det 'på'n igen' med sötsuget...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.