Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Hur strikt behöver jag vara i början?

2016-05-12 18:56 #0 av: Johanna76

Lite bakgrund

Kvinna 40 år, tjock, otränad, på sin höjd en kort promenad ibland, högst sporadiskt. Alltid varit kraftig och ökat i vikt några kg per år sen tonåren. Bantat ibland och fått bort några kg som sedan kommit tillbaka igen.

I måndags började jag med någon slags lågkolhydratkost eller åtminstone mindre kolhydrater men om det räknas till LCHF vet jag inte. Jag har inte orkat räkna och skriva ner vad jag äter då jag känner mig helt slut och har huvudvärk.

Men kan man äta rotfrukter med LCHF? Jag tycker inte det är så gott med blomkål broccoli och vitkål. Jag brukar köpa frysta blandade grönsaker. Det är ganska mycket morot i, sedan är det palsternacka, vattenkastanj, minimajs och en mindre mängd blomkål och broccoli.

Jag tycker det är gott att äta dessa grönsaker till maten, men hur troligt är det att det hindrar min viktnedgång? För jag behöver verkligen gå ner i vikt. Men jag är nästan på väg att ge upp nu. Jag orkar ju ingenting om jag inte får i mig mer kolhydrater.

Anmäl
2016-05-12 19:10 #1 av: ManU77

Det är vanligt att man drabbas av trötthet i början. Kroppen har gjort slut på det inlagrade muskelglykogenet men har ännu inte "lärt" sig använda fett så effektivt än. Det kommer ge med sig. Var noga med att tillföra extra salt och drick vatten.

Rotsaker kan definitivt hindra viktnedgång. De innehåller en del kolhydrater som kommer leda till höjt blodsocker med utsöndring av insulin till följd. Insulinet kommer försvåra för kroppen att bränna fett, då det är en kraftig hormonell signal att lagra energi (och näring).

Prova dig fram, experimentera och hitta den nivå som passar dig bäst. Kanske blir en lågkolhydratkost helt ohållbar för dig om du inte kan äta lite rotsaker då och då. Var bara medveten om att det mycket väl kan bromsa in eller helt stoppa viktminskningen.

Anmäl
2016-05-12 19:40 #2 av: Johanna76

Tack för svar. Det är så sjukt, jag som ätit så mycket pasta mackor och fika tidigare och nu slutat med det. Och då är det grönsaker som är problemet plötsligt. Men jag fattar absolut grejen med att rotfrukter innehåller kolhydrater som frigör insulin och hämmar viktnedgång.

Anmäl
2016-05-12 19:51 #3 av: Zepp

Hur strikt du behöver vara i början handlar om hur bråttom du har för att se effekter!

Ta du och trappa ner i tre månader så slipper du de flesta övergångsbesvär.

Rotfrukter är lixom rätt olika.. tex potatis är rätt hög på stärkelse medans rättika, rädisa, majrova, kålrot, morot.. osv är rätt låga på kolhydrater.

Rotfrukter är generellt sätt riktig mat och bidrar med en del näring!

Som svenska så ligger väl mer problemet i att måltiderna brukar bestå utav stora delar potatis?

Behåll en eller två potatisar.. ät dem iallafall vid vissa tillfällen typ midsommar.

Annars så brukar det rekommenderas grönsaker som växer ovan jord.. dessa kan/skall/bör som regel ökas.. och kål är gott och billigt.

Börja i rätt ända.. basera inte dina måltider på potatis.. se dem som en grönsak att ätas vid speciella tillfällen!

Blomkål är favo bland många LCHFare.

Iomed att du prexis börjat så är det lixom enklast att köra rätt strikt för att få omställningen gjord.. iallafall om man är en person som egenligen borde gå ner i vikt för hälsans skull.

Du får härmed ett frikort från mig på att du får lov att äta hur mycket gröna blad/kål du vill och orkar.. så länge som du baserar ditt energiintag på fett.

Protein är lixom inte så mycket energi utan mest en byggsten i kroppen.. dra inte ner på det heller.

Välj helst de fetaste varianterna utav kött och fisk.

Utan det är bulkandet på kolisar du skall skippa.. socker, mjöl, pasta ris, potatis.

Fett är himla energirikt så det räcker som regel att man inte är rädd för de feta matvarorna, steker i smör, slår en slatt grädde i såsen osv.

Litta så som man åt innan lågfettråden och light slog igenom!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-05-13 20:08 #4 av: smurfis

Man blir trött i början men det brukar ta nån vecka sen går det bättre! Jag skulle säga härda ut! Det är värt det! Då kommer du se resultat snabbare sen....

I början var det svårt att veta vad jag skulle ha för tillbehör till maten istället för ris, pasta, potatis... men nu tycker jag inte det längre. Här blir det ganska mycket broccoli (både som den är eller som mos), ibland blir det grönsaker i ugn, bönpasta kan jag unna mig ibland, eller så gör jag en omelett med massa tillbehör.

Gör jag grytor har jag oftast grönsaker i och har då inget tillbehör mer. Jag tillåter mig själv att äta de flesta grönsaker men väljer de som gör mig mättare (broccoli, paprika) och inte sallad/gurka.

Blir en del gräddsåser, ost, fettkaffe...

Hur som helst, för mig passar det att vara mer liberal sen när jag nått min målvikt. När jag vill gå ner i vikt är jag mer strikt. Jag vill se resultat helt enkelt. Man får prova sig fram. Både hur mycket man ska äta, hur ofta och vad man gillar. Du kommer säkert märka att du äter mer sällan än innan.

Anmäl
2016-05-16 14:14 #5 av: line84

Tänkte på såser... Är det ok att köpa färdiga såser och röror? En del kan man ju göra själv men vissa är lite mer knepiga och tidskrävande..

Anmäl
2016-05-16 14:55 #6 av: jiim

#5 det är viktigt att veta att det är DU som bestämmer vad som är OK.

det finns inga regler eller ramverk som man måste följa.

Anmäl
2016-05-16 19:13 #7 av: parsley

Det finns en del färdiga rapsoljebaserade såser, typ bearnaisesås, som är helt ok. Man brukar hitta dem i någon kyldisk i affären. 

Vill du testa egen bea så är det här receptet enkelt http://www.arla.se/recept/enkel-bearnaisesas/
Här en enkel hollandaisesås  http://lesscarbs.se/lchf-tillbehor/snabb-hollandaisesas-med-stavmixer/

Såg att du frågat om någon fryst grönsaksblandning tidigare i tråden. Läs på innehållsförteckningen. Det finns frysta grönsaksblandningar som har mindre än 5 % kolhydrater. Dem kan man använda med gott samvete, tycker jag.

Det är möjligt att dina smaklökar förändras efter en tid med LCHF, så du kommer att börja uppskatta t ex blomkål. 

Testa squash. Jag brukar strimla den med osthyvel, lägga den i durkslaget, salta lite grand och krama in saltet i squashen och sedan hälla kokande vatten från vattenkokaren över. 

Anmäl
2016-05-16 19:55 #8 av: Johanna76

Jag har köpt en burk bea från Lidl för en dryg tia. Riktigt god och kolhydrathalten är 1,2 g. Jag har provat en gång att göra egen. Den både skar sig och smaken var underlig.

Grönsaksblandningen var 6,3 g, inte lika bra värde.

Men iallafall så undrar jag en annan sak:

Brukar man ha konstant salt-sug i början av LCHF.? Jag har haft det de två senaste dagarna och jag har säkert ätit för mycket salt, bl. a bacon. och jag blir så törstig. Jag dricker och dricker vatten men kissar inte alls oftare än vanligt så jag torde ju samla på mig mycket av vätskan då? Är det bra?

Jag hade ju sockersug de första dagarna men nu är det salt jag vill ha.

Anmäl
2016-05-16 20:11 #9 av: Zepp

Saltbrist är en av de vanliga övergångsproblemen.

Man dricker som regel som en häst och kissar därmed rätt mycket.. salter sköljs då ut.

Saltsug och törst är jättevanligt.. salta på och drick helst vatten.. det går över.

Saltet förhindrar dehydrering.. det sliter till sig.

Om man säger som så.. högt insulin gynnar återupptag av salt njuren.. när det sjunker så får man lätt saltbrist.. inte nog med det.. junkfood är inte bara överlastat med socker utan oxå med salt.. annars så hade det knappt smakat något alls.

Jag hade mest cravings för Snickers. Förskräckt

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-05-17 02:09 #10 av: hemul

Har inte hört om saltsug förut, däremot om motsatsen. Det var många som fick svårt att äta salt när vi började. Förnimmelsen av salt och sött förstärktes. Minns att jag slängde ostar för att jag tyckte de var ettersalta. Satt nog i flera år men mildrades efter hand.


Anmäl
2016-05-17 09:41 #11 av: parsley

Ta en sk saltshot om du känner att du behöver salt. Välj gärna seltin. Det är lite dyrare än vanligt salt, men innehåller en del mineraler som inte finns i vanligt bordssalt.  Ta 1/2 tsk salt i ett glas vatten och drick vid behov.

Gillar du att blanda saker finns även Anna Halléns supersalt, som man blandar själv. Jag brukar ha det till matlagning.  http://www.annahallen.se/annas-supersalt

Anmäl
2016-05-22 12:09 #12 av: smurfis

Jag har snarare också svårt för när det blir för salt. Allt förstärks... både söta och salta smaker.... sånt jag brukade gilla blir liksom för mycket. Ett exempel Bregott havssalt...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.