Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

Blodsocker!

2016-05-11 09:17 #0 av: pillan1976

Hej! Jag har inte diabetes eller i alla fall har jag inte trott att jag har det. Jag lånade en blodsocker mätare för att kunna kolla min dotter och tog då ett prov på mig själv ca 1 timma efter lunch. 8.7 låg jag på då. Det gjorde att jag höll lite koll på mig men låg bra efter det sen kom helgen och det blev inte helt LCHF utan en sushilunch som resulterade i ett blodsocker på efter 1 timma 9,4 för efter 2timmar 8,8 och efter 3 timmar 7.4.  Efter 6 timmar var jag nere på 5,4 igen som verkar vara vad jag ligger på med LCHFkost. Behöver jag söka upp vården för detta? Eller kan jag självmedicinera med att inte fuska helt enkelt?  

Anmäl
2016-05-11 09:30 #1 av: Inkanyezi

Du kan göra som många andra har gjort, äta så att ditt blodsocker inte går upp så högt. Jag ser det inte som särskilt alarmerande det du har mätt, men den ganska långsamma nedgången innebär ju att sockret ligger högt under rätt lång tid.

Jag skulle föreslå att du tar ett blodprov för HbA1c, för att kontrollera hur ditt socker ligger över längre tid, och rådgör med diabetesläkare.

Vad vården än säger är det du som bestämmer över ditt liv och hur du vill behandla eventuella problem. Om man äter LCHF kan man med diabetes typ 2 vara fri från medicinering och ha normalt blodsocker. Det betyder att man slipper de följdproblem som brukar kallas "naturalförlopp", och som kommer av långvariga höga socker- och insulinnivåer.

LCHF minskar behovet av insulin och kan hålla sockret lågt och jämnt, utan att insulinet höjs.

Diabetes 2 har i inledningen ofta mycket höga insulinnivåer, men tar trots det inte ner sockret särskilt fort, då cellerna har låg känslighet för insulin.

Anmäl
2016-05-12 17:24 #2 av: hemul

Tycker inte dina värden efter måltid ser alarmerande ut. Äter du normal lowcarb så lär du hantera sockerchocker sämre också än om du åt kolhydrater hela tiden,  så att ligga aningen högt efter kolhydratmåltid tror jag är normalt för oss (detta är fullständigt reversibelt, normaliseras efter ett par dagar med större kolhydratintag).

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes

Anmäl
2016-05-12 19:58 #3 av: Zepp

Det är fysikaliskt och kallas för "fat induced insulin resistance"!

Grejen är att dina celler inte är vana vid att hantera stora mängder glukos längre.

I förstone så handlar det om att du inte har lika många GLUT4 längre.. iomed att de sällan behövs.

Utan det är dina GLUT1 som sköter den delen utav glukostranporten in i cellerna.. och de är inte insulinberoende.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-05-12 22:06 #4 av: felixifokus

Sushi är lömskt, med sockerlag nedblandat i riset. Testa sashimin i stället.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.