Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Mina erfarenheter av superstrikt lchf

2016-05-10 17:32 #0 av: viktigpetter

Hej på er.

Efter en lång tid av överarbete hade jag gått upp i vikt. 80 extra kg för att vara mer noggrann.

2011 började jag min resa med lchf och jag lyckades gå ner 25 kg på 4 månader.

Efter det började jag äta oregelbundet igen och missa mina måltider och äta skräpmat. Jag reser jättemycket i arbetet och då blev det svårt att hålla kosten. Efter ca 2-3 år var jag tillbaka på ursprungsvikten. nästan 160kg!

I december 2015 bestämde jag mig att det var nog. Jag har alltid varit intresserad av sambandet mellan gluten,stärkelse, socker och cancer och andra sjukdomar och blev helt övertygad om att jag kommer att dö om jag inte gör något åt saken.

Jag hade ju testat liberal lchf ett par år tidigare och det gick bra att gå ner i vikt.

men för att rensa kroppen, hålla blodsockret jämt och vara i ständig ketos ville jag vara så nära fakir som möjligt. så:

i januari gav jag mig själv tillstånd att äta liberal lchf som mjukstart. jag åt ost, grönsaker (även tomater,paprika och lök) men från 30e januari blev det superstrikt lchf.

Första veckan var svår. Då hade jag ätit ost och grädde månaden innan och det blev tungt. Men jag gav mig inte. Jag kände att det är nu det gäller.

Med tiden har jag utvecklat avsmak för kött (ej kyckling.lamm,fisk) utan nöt och fläsk kött så det blev ännu jobbigare när man ska undvika grönsaker OCH kött. Vad ska man äta då? tänkte jag :)

Hela februari gick ut på att hitta en balans med den strikta dieten. Jag åt mestadels fisk (oftast lax), kyckling och ibland lamm och fläsk.  Ibland unnade jag mig skaldjur.

Till det nästan inga kolhydrater alls. Om jag tog grönsaker tog jag  ett par st broccoli eller ett par matskedar spenat. inget mer

Maten jag äter innehåller ganska mycket fett i form av högkvalitativ olivolja eller smör.

Ibland äter jag ett par ägg om dagen.

I februari och mars kunde jag vissa dagar gå ner 500gram fett varje dag!

Sen stannade det av ett par veckor

Men nu lev det dags för en ny utmaning. Jag läste på om periodisk fasta och testade att köra 16-8 metoden (fasta 16 timmar och äta 8 timmar- ej äta hela tiden utan det är ett fönster på 8 timmar där jag åt)

Hur kändes det? Det blev en ögonöppnare!!! Första dagen jag fastade kände jag hunger och tyckte att det var jobbigt. Dag nr 2 när jag fastade kändes det som att kroppen var inställt på fasta och då kändes det jättebra!

Jag bestämde mig för att fortsätta att fasta. Blev jag hungrig skulle jag äta hade jag bestämt mig. Men det blev jag aldrig. Lagom med protein och rikligt med fett gjorde att jag höll mig mätt hela tiden!

Nu är vi framme i maj. 10 maj 2016 när jag skriver detta har jag gått ner 27kg sedan 30 januari.

Min diet är fortfarande nära noll kolhydrater, jag mår underbart! Jag har aldrig mått bättre!

Ang fastan. Nu äter jag 1 gång per dag och det räcker långt. Jag arbetar långa dagar, men trots det har jag behållit fastan. 
Men jag har fortfarande min inställning: om jag blir hungrig äter jag, även om jag fastar. Men det har inte hänt än. Jag blir inte hungrig helt enkelt. :)

Resultaten utöver vikten är att:

-mina hudutslag har i stort sätt försvunnit

-MASSOR (!!!) med energi (är i ständig ketos)

-känner mig klar i huvudet

-inget sug efter socker eller annat kolhydratstarkt.

jag ser till att dricka massor med vatten. ca 2-2,5 liter varje dag utöver det som finns i maten. Har alltid en flaska med mig oavsett var jag går.

nu har jag gått ner från 4xl till 2xl och mitt mål är att till hösten vara nere på storlek xl.

jag har inte tränat något eller påskyndat viktnedgången på något sätt. endast ren mat och disciplin!

Jag vet inte om jag kommer att fortsätta med strikt lchf hela livet. tanken är att jag ska göra det så länge det känns bra, och hittills har det gjort det. Jag kör så länge det känns bra helt enkelt.

Nu har jag ett nytt mål och det är att komma under 120kg. Det uppnår jag under sommaren hoppas jag.

För er som kämpar med sockerberoende, har hamnat i en fas där ni inte går ner i vikt längre vill jag rekommendera strikt lchf med fasta.

Ni kommer att uppleva någonting helt underbart!

Jag vet att det finns meningsskiljaktigheter inom lchf rörelsen, men jag har hittat ett sätt som funkade för mig och det var därför jag ville dela med mig av mina upplevelser.

Hitta ett sätt som passar dig och din kropp. Men om du står still så testa strikt. Det lönar sig :)

Anmäl
2016-05-11 01:29 #1 av: LaRose

Tack för din fina rapport,  Viktigpetter! Verkligen beundransvärt.

Anmäl
2016-05-11 08:44 #2 av: Eron33

WOW bra jobbat vilken historia!😊😊😊

Anmäl
2016-05-11 11:40 #3 av: [Jennifer71]

Tack för inspiration i massor.

Själv kör jag aldrig frukost utan bara lunch och middag, två dagar i veckan oftast måndag och torsdag skippar jag även lunchen då fastar jag från middag till middag. För mig är det viktigt att vi i familjen äter "normal" middag tillsammans.

Anmäl
2016-05-11 21:34 #4 av: Margareta

Jag har precis kommit hem från Low Carb-kryssningen i USA och dwt du beskriver stämmer väl överens med vad amerikanska Low Carb-läkare förordar dvs någon form av fasta i kombination med LCHF. De är inte så rädda för måttlig mängd kolhydratsnåla grönsaker, tvärtom, men fastan är toppen för då hinner insulinnivåerna sjunka. Det kan ta upp till 12 timmar och det är först då den som är rejält insulinresistent släpper i vikt. Äter man då förstörs dn processen.
Tack för din berättelse.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2016-05-12 00:51 #5 av: LaRose

Tack för din rapport också, Margareta.

Viktigpetter, får jag fråga... äter du alltså bara kött, fisk, ibland skaldjur, ägg ibland samt fett?  Vilka mängder äter du för att hålla dig mätt? Jag blir verkligen inspirerad av din beslutsamhet och disciplin!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.