Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8487 ggr
line84
2016-05-10 11:19

Nybörjare!

Hej!

Jag har beslutat mig för att testa LCHF :-) Aldrig gjort det tidigare men har läst på mycket och känner att det kan vara nåt som passar mig. Jag har mycket att lära och tänkte kika runt här för att suga i mig så mycket tips och info som möjligt. Men har ni bra råd, goda recept osv så vore jag tacksam!

Ska jag försöka sikta in mig på tre mål om dagen, inga "mellanmål"?

Men vad skulle ett bra mellanmål kunna vara?

Några bra recept på LCHF-bröd?

Kan jag äta alla grönsaker? Frukt vet jag är olämpligt..

Känner mig peppad inför detta!

Wish me luck… ;-)

Annons:
jiim
2016-05-10 14:52
#1

du bör sikta på att äta när du är hungrig tills du är mätt. ibland är det 1 mål om dagen och ibland 5. För de flesta landar det runt 2-3 mål/dag tror jag.

ett par skivor ost, lite rester från gårdagens mat etc… några nötter. vad som finns hemma lixom :)

bra bullrecept har jag tyvärr inga… ibland blandar jag bara ägg, smör och mandel- eller kokosmjöl för att få en smet. som går att micra till ett "bröd" :P

ja klart du kan äta allt. Även frukt då och då. Jag använder frukt som smaksättning ibland.

Men tänk på att isbergssallad, gurka m.m. är mest bara vatten och näringslöst. Försök äta grönsaker som också innehåller näring, tex kålväxter (broccoli, blomkål, grönkål), paprika, spenat och andra småblad.

Siggebus
2016-05-10 17:22
#2

Hellre grönsaker än frukt :) Jag kunde INTE äta frukt…i alla fall inte i början för det höll igång mitt hemska sockersug så det gick helt bort. I dag klarar jag någon frukt men det blir ytterst sällan - köper inte hem något själv utan det är i så fall om jag råkar bli bjuden.

Eller på sommaren när jag är i stallet och norpar ett äpple direkt från trädet av en gammal och obesprutad sort :)

Effie
2016-05-11 07:53
#3

Ta det lugnt. Det här är något du ska fortsätta med, så det måste inte vara 100% rätt från början; man kan ta ett steg I taget om man vill.

Ät när du är hungrig, sluta när du är nöjd. Och I början, innan kroppen vant sig, kan man bli väldigt hungrig. Ät, det går over. Mellanmål? Se till att det finns något lättätet tillgängligt: färdiga pannbiffar, kokta ägg…

Matrecept finns hur manga som helst, på nätet, I kokböcker; här på KiF…jag gör det oftast enkelt: kött/fisk; lägg på grönsaker; smör; stekpanna eller ugnen. Brödrecept; ja jag bakar sällan. I så fall något från Birgitta Höglunds blog.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

smurfis
2016-05-13 19:47
#4

I början kan det ta tid innan man kommer in i det där "ät när du är hungrig". Det kan komma efter några veckor på LCHF. Jag tror jag åt kanske 4 mål per dag i snitt i början och då kanske något litet mellanmål. Oftast några skivor ost, några skivor skinka eller nåt sånt. Eller ett kokt ägg.

Grönsaker äter jag i alla fall. Mest broccoli, paprika och tomat. Inte jätte mycket typ  sallad, gurka och sånt.

Ang bröd så äter jag fröknäcke ibland. Kesoplättar är också bra. Annars undviker jag mjukt bröd just nu. Jag undviker även sk. LCHF efterrätter/bakverk osv. Men det är för att jag är så tidigt ännu i min "avgiftning" 😃

Har ätit LCHF tidigare men varit gravid och då ätit "fritt". Så nu försöker jag hitta tillbaka igen och det går bra. Ska inte äta lika mycket omeletter denna gång för jag är typ förätit mig på det. Lätt att man äter samma hela tiden…. då tröttnar man!

Om du inte vill vara alltför strikt kan du ju enkelt bara utesluta t ex potatis, ris, pasta och sånt som är uppenbart. Jag tillåter mig att äta alla grönsaker men jag väljer de som håller mig mätt längre. Har det tillsammans med t ex lax, kött, kyckling m.m. Gillar just nu att göra grytor av olika slag med grädde. Någon gång kan jag äta bönpasta.

Finns jätte mycket recept på nätet. Kolla t ex 56kilo. Du kan även köpa kokböcker om du hellre vill ha det. Annars behöver det inte vara så krångligt. Laga det du brukar med lite modifikation.

Siggebus
2016-05-14 08:36
#5

Jag håller med #4
Jag åt absolut fler gånger i början och hade behov (inte hungerbehov men kanske vanan?) att äta mellanmål. Såg dock till att det var lämpliga saker som ostrullar med bregott eller kokt ägg etc.
Efterhand kom jag över den där känslan att jag "måste" ha mellanmål och det var inte planerat att bara äta två ggr om dagen - jag var helt enkelt inte hungrig.
Äter sedan flera år tillbaka nu endast lunch och kvällsmat och ibland när jag har mycket att stå i så blir det bara en gång om dagen utan att jag håller på att förgås av hunger.
Ge det tid och känn dig för - tvinga dig inte att äta om du inte är hungrig och tvärt om…ÄT om du behöver.

parsley
2016-05-14 13:43
#6

Tips på några bröd som jag gör ibland

https://matgiken.wordpress.com/2014/10/17/kryddig-morotslimpa-med-valnotter/ Brödet innehåller morötter, men receptskaparen har räknat på mängden kolhydrater i det, så det är lätt att ta ställning till om man tycker att det ryms i ens egen kolhydratsbudget eller inte.

Birgitta Höglund har ett recept på stekpannebröd på sina hemsida. Lättgjort, eftersom man gör det i stekpannan ovanpå spisen, men lite speciell smak, eftersom det innehåller kanel.  https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/11/15/lattlagat-frobrod-i-stekpanna/

Lesscarbs har ett antal bra brödrecept på sina hemsida, bl a det här baserat på äggvitor.  http://lesscarbs.se/lchf-frukost/lesscarbs-snabba-brod/ Perfekt om man har rester av äggvitor över.

Idas frörutor är också ett äggvitebröd.  http://lchfida.blogg.se/2016/april/idas-mjuka-frorutor-mejerifria-mjolfria.html

Jag behöver vara sparsam med mejerier, så jag brukar inte göra de bröd som är baserade på ost eller keso, men det finns ett antal och du hittar recept om du googlar.

Några andra bröd som du kan söka efter är oopsies, baserade på philadelpiaost, pones, som innehåller pofiber och lesscarbs mejerifria pofiberbröd. Det finns även fröknäcken och smörgåskex eller frökex i LCHF-varianter. 

Vad gäller grönsaker så brukar man säga att ovanjordsgrönsaker är ok. Vill du ha lite mer att välja på så kan du använda rättika och rädisor också, även om de växer under jord. Rättika kan användas till t ex gratäng som ersättning för potatisgratäng.  Tror även att man kan göra falsk potatissallad på rättika. Kålrot har 6 % kolhydrater och en del använder den istället för potatis eller pommes frites. Även vaxbönor kan ersätta pommes. Rotselleri kan användas till mos (5 % kolhydrater).  Även kålrabbi kan användas, då den har 4 % kolhydrater.  Blomkål, broccoli, squash och olika sorters kål är användbara ovanjordsgrönsaker

Annons:
line84
2016-05-16 13:57
#7

Tack söta ni för bra tips och råd!! <3

smurfis
2016-05-22 12:06
#8

Hur går det för dig?

line84
2016-05-22 16:27
#9

#8 Tack det går bra! Imorgon är det en vecka sen jag började och det känns kanon! Det häftigaste är att jag inte alls är hungrig på samma sätt längre! Jag känner inget behov av att småäta, inget sockersug. Har ont i huvudet men har läst mig till att det är helt normalt så här i början. Mår super! :-)

Zepp
2016-05-22 17:43
#10

Mm.. testa saltshots/buljong mot huvudvärken!

Rätt vanligt att det handlar om fallande Blodtryck!

Iallafall, det tar som regel tre veckor för hjärnan att uppgradera sina ketolysensmer.

Nästa grej är när musklerna inte längre vill vara med, det kan ta månader.

Goda tecken på att man inlett ketos är smak av död råtta i munnen och känslan av att bära riddarrustning så fort man går i en trappa!😃

Vi har alla varit där!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

smurfis
2016-05-22 18:31
#11

Japp smaken i munnen är vidrig och flåsar i trappor gör man. Känns som man har noll kondition men det är det värt 😃 Jag är där ännu….. men hoppas det ger med sig mer och mer snart.

Skönt att det flyter på bra för dig!

line84
2016-05-24 14:59
#12

#10#11 Då vet jag vad jag har att vänta! ;-) Låter inge vidare men bara att härda ut. Hur länge är man i den fasen då?

Zepp
2016-05-24 17:24
#13

2-3 veckor för hjärnan att uppreglera ketolysensymerna!

1-6 månader för musklerna att uppreglera sin förmåga till fettoxidation!

Till stora delar beroende på från vilket tillstånd man utgick ifrån.

Det man känner av i början är altså glukosbrist!

Och det är till stora delen grejen med att börja en ketogen diet.. dvs tvinga kroppen att i huvudsak använda fett för energi.. i stället för att lagra detta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
line84
2016-06-05 17:57
#14

Tredje veckan och jag känner mig slö och orkeslös.. Känner mig tung i kroppen och har svårt att hitta krafter. För övrigt känns det bra! Funkar kanon med maten och jag känner sällan hunger och sötsuget som jag kände dagligen innan är borta :-) Finns det nån glass som man köper ute som är "lchfvänlig"?

Zepp
2016-06-05 18:14
#15

Den glassen som är LCHF-vänlig får du nog göra själv!

Grejen med köpeglass är att det nog är något av det sämsta man kan äta.. framförallt borde de komma med texter på pakten där det står att de inte är lämpliga att ge till barn!

Sen så.. om du är hyfsat frisk så är det inte hela världen om du någon gång på sommaren äter en glass!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

line84
2016-06-05 20:49
#16

Tack för svaret Zepp :-) Ska testa att göra en själv.

Upp till toppen
Annons: