Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 17890 ggr
_Fisken
2016-04-25 05:28

Val av matoljor

Kan någon vänlig själ reda ut detta med matoljor för mig?  Vi har solrosolja, olivolja och rapsolja samt linfröolja. Finns det fler vettiga "standardoljor"? (Motorolja..)
Sen är det några som tål värme mer? 
Nån av dessa innehåller en hel del Omega-6 vilket tydligen ska vara mindre bra att använda i för stor mängd. 
Jag använder oljan till sallader samt till att steka mat i.

Tacksam för svar.

Annons:
Kvothe
2016-04-25 07:47
#1

För att steka maten, använder du helst animaliskt fett.

ister, talg mm.

Mitt favoritfett är ankfett.
(Beställer via amazon.co.uk)

[Outlawly]
2016-04-25 07:51
#2

Kokosolja och ghee tål höga temperaturer. Ha dem till stekning och annan kallpressad olja till sallader. 🙂

Effie
2016-04-25 07:53
#3

Jag använder inte matoljor särskilt ofta, men har fattat det så här:

majsolja, solrosolja - nej. Mycket omega-6.

Linfröolja. Sägs vara omega-3-rik, men det är fel sorts omega 3. Jag använder den inte.

Olivolja till sallad. Rapsolja använder jag till majonnäs; neutral I smaken.

För stekning använder jag smör. Det som Kvothe nämner är bra. Kokosfett också. Alltså mättade fetter.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

_Fisken
2016-04-25 08:13
#4

Det var mkt bra information!  Tack!

Det jag ev. skulle kunna tänka mig är att anv. Rapsolja till stekning. Jag använder alltid smör annars men häller i raps  när det ska vara lite mer som typ när jag steker vitkålen.

jiim
2016-04-25 08:55
#5

ät aldrig:

Majsolja, matolja, frityrolja, solrosolja, margariner

innehåller skyhöga mängder omega6

ät ibland:

rapsolja, jordnötsolja 

innerhåller ganska mycket omega 6. För neutral smak i såser m.m. så kan dessa vara OK.

Linfröolja kan vara god att ringla på sallader m.m. Men som någon skrev är det fel sort omega 3

ät ofta:

smör, kokosolja, olivolja

En bra riktlinje brukar vara att kolla på "fleromättat fett"  på näringsdeklarationen och att denna ska vara så låg som möjligt.

Zepp
2016-04-25 21:24
#6

Solrosolja/matolja och linfröolja kan du lämna till destruktion/kemiskt avfall!

Steker gör man i smör/ghee/ister/kokosolja/billig olivolja!

Rapsolja och jungruelig olivolja har man på salladen/i en dressing/vinigrette!

Det finns även annat, typ avocadoolja/Sesamolja.. de är dyra så de används främst som smaksättning!

Jag har förmånen att ha en Kinesisk väninna.. och i det kinesiska köket så använder de rostad semsamolja som smaksättare.. den orostade använder de som den billigare olivoljan!

Industriell rapsoljan funkar i hemmagjord majo, där funkar inte olivolja.. gör den det så har du antingen konstig smak eller så är den fejk!

Men.. den kallpressade har smak och den industriella är smaklös.. du får välja!

Grejen är att jag bara har jungruelig olivolja hemma, den använder jag någon gång till stekning av fisk.. iomed att jag inte tyar att ha två olika flaskor hemma!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
_Fisken
2016-04-25 22:52
#7

För mig som inte har en kines till hands så kan jag sammanfatta allt till att "stek i smör eller kokosfett/olja". (Jag använder normalt smör).
Jungfru-Olivolja alt. rapsolja till salladen.  
Jag börjar där…

(linfröolja ska ju vara så nyttigt???)

Zepp
2016-04-25 23:23
#8

Linfröolja har man i färg.. och det är därför det är så bra, det oxidera supersnabbt!

Altså.. glöm Omega-3, det är derivaten av modersyran som är essentiell, dvs EPA och DHA.

Annars så håller jag med dig i övrigt.. fast, man har stekt i olivolja vid medelhavet sedan långt före kristus.. så det handlar nog mer om temperatur och kokkonst!

Grejen är att det är kapitilförstöring att steka i jungruelig olivolja.. men du gör som du behagar!

Jag tyar som sagt inte att ha flera flaskor hemma och steker som regel i smör.

Grejen är väl att i bland så marinerar jag kött/fisk/fågel innan stekning och då är det smidigt med olja!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
2016-04-25 23:26
#9

Jag föredrar ju smör att steka i så…jag köper mer sånt. Jag kör LCLF  av lathet och borde ha mer fett.

Inkanyezi
2016-04-26 07:33
#10

Linfröoljan är ett väldigt bra medel för att behandla trä, så att porerna och alla sprickor täpps till, och det skyddar mot mögel och rötsvamp, kanske främst genom att de täppta porerna inte släpper in vatten. Att det oxiderar och härdar gör att man bör stryka på det mer än en gång. Bara den första strykningen görs flödigt, följande med mycket tunn applicering.

Den är nog inte skadlig att äta, men den smakar lite grann som fisk, och alla gillar inte smaken. Med tanke på den höga andelen fleromättat fett är den ytterst olämplig att steka i, då upphettning ändrar sammansättningen och kan skapa otjänliga restprodukter.

De värmehärdiga fetterna är främst de mättade. Jag friterar i rapsolja vid en temperatur av omkring 150° C, långt under den temperatur där den kan börja ryka.

_Fisken
2016-04-26 08:47
#11

Det där var ju en rolig beskrivning på vad man kan anv. Linfröolja till. Det behövs ingen mer förklaring.  "Den är nog inte skadlig att äta"…. jag skrattar käken ur led. 😃

parsley
2016-04-26 09:08
#12

Jag gör som # 3.

Man kan ha olivolja i majonnäs om man gör som Jamie Oliver. 

Utgå från det recept på majonnäs som du brukar använda. Blanda först i rapsolja och ta sedan i olivolja. Tar man det i den ordningen så neutraliserar rapsoljan olivoljan av någon anledning.

JazzBass
2016-04-26 09:11
#13

Det finns faktiskt en neutral kallpressad och filtrerad solrosolja med en fettprofil som påminner mycket om olivoljans: Urtekrams ekologiska stekolja. Den heter stekolja för att den är framtagen att klara höga temperaturer väl och är gjord på en sorts solrosolja med märkbart lägre halt fleromättade fetter. Den ligger i pris mellan en vanlig jungfru-olivolja och avokadoolja, så precis billig är den inte.  Jag har använt den en del till stekning och fritering och den är riktigt bra till det. Tror den också funkar utmärkt till majonnäs, men det har jag inte testat ännu, känns lite för dyr till det.

Mättat fett tål dock förstås höga temperaturer bäst. Smör är kanske det godaste att steka i, men det är inte helt problemfritt. Dels innehåller det en ansenlig mängd vatten som måste koka bort innan man kan steka med bra resultat i det, dels mjölkproteiner som lätt bränns vid om man måste använda hög temperatur vid stekningen. Klarat smör, eller den lite mer aromrika varianten ghee, funkar däremot utmärkt vid höga temperaturer, eftersom det är mer eller mindre helt fritt från vatten och mjölkprotein. Kokosolja går ju också bra förstås, men det är ju först dyrt om nånting, speciellt om man vill ha en ekologisk sådan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Inkanyezi
2016-04-26 09:15
#14

#11 Du må skratta käken ur led, men det handlar väl om vad man brukar kalla "terapeutisk bredd".

Det är ganska väl känt att i stort sett allting som vi kan stoppa i munnen är skadligt i för stora doser. Till och med vatten, bara vanligt vatten, är ju giftigt. På samma sätt förhåller det sig med den absolut nödvändiga makronutrienten protein. Om vi äter mycket protein utan att också äta fett eller kolhydrat, drabbas vi av proteinförgiftning, som också kallas kaninsvält.

Och linfröoljan är inte giftig i liten mängd. Den kanske inte är överdrivet hälsofrämjande, men den är knappast giftig. Men om man liksom vid överdrivet vattendrickande kan drabbas av förgiftningstillstånd, är det säkert olämpligt att dricka linfröoljan.

Så det är knappast skadligt att äta den - i rimlig mängd.

Men den bör nog inte vara en märkbart stor del av kosthållet.

lizton
2016-04-26 21:48
#15

Varför anser ni att linfröoljan är dålig? Det finns ett flertal studier på att linfröolja minskar risken att insjukna i hjärt/kärlsjukdomar. Dessutom studier på att den kan minska risken att insjukna i cancer. (Jag tror det var prostatacancer). Linfröoljan innehåller inga skal. Det är skalen som är giftiga.

Zepp
2016-04-26 21:57
#16

Då får du nog länka till dessa studier?

Grejen är att Omega3 klumpas ihop med EPA och DHA som är essentiella derivat av Omega3s modersyra.

Jag tvivlar överhuvdtaget på att det finns studier på linfröolja specefikt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2016-04-26 22:03
#17

Arganiaoljan, som utvinns ur getskit i Marocko, anses väldigt fin.

Men den är också ganska dyr.

_Fisken
2016-04-26 22:17
#18

En oberoende artikel om linfröoljan, som inte är skriven av ex.vis Zeta, skulle vara intressant att läsa. Det få annonsliknande sidor  jag har läst är att det ska max tas 1 msk typ per dag. Inte hällas över en sallad.

lizton
2016-04-28 23:42
#19

#16 Gå in på sidan pub med och sök på flaxseed oil eller bara flaxseed så hittar du flera vetenskapliga studier på både linfröolja (flaxseed oil)  och på linfrön (flaxseed). Du kan också söka på linseed oil som är ett annat namn för linfröolja.

_Fisken
2016-04-29 05:06
#20

Lizton. Lägg gärna upp några länkar här.

Annons:
lizton
2016-04-29 16:00
#21

 Linfrön kan förbättra kardiovaskulär hälsa och bromsa utvecklingen av ateroskleros

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19568181

Linfröolja , fibrer och lin lignaner har potentiella hälsoeffekterna såsom minskning av kardiovaskulär sjukdom , ateroskleros , diabetes , cancer , artrit , benskörhet , autoimmuna och neurologiska sjukdomar . Linprotein hjälper vid förebyggande och behandling av av hjärtsjukdomar och för att stödja immunsystemet . 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4152533/

Zepp
2016-04-29 21:11
#22

Var det det bästa du kunde hitta.. ingen av dem  var något som helst vetenskapligt utan bara påståenden/önsketänkande.

Grejen är.. det finns inga sådana vetenskapliga undersökningar.. det är påhitt/önsketänkande.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lizton
2016-04-29 23:39
#23

#22 Det finns massor av studier - bara att söka själv. Pub med är en databas för vetenskapliga publikationer inom biomedicin och biologi. Har du någon bättre källa?

Här ytterligare en vetenskaplig publikation:

Flaxseed consumption may reduce blood pressure: a systematic review and meta-analysis of controlled trials.

Khalesi S1, Irwin C2, Schubert M2.

Author information

*

_Fisken
2016-04-30 09:38
#24

Du säger "pub med".  Publicerad Medicin eller?

lizton
2016-04-30 11:07
#25

#24

"Pubmed Central, i formella sammanhang PubMed Central, är en fritt tillgänglig databas för vetenskapliga publikationer inom biomedicin och biologi. Databasen är en vidareutveckling av sökmotorn Entrez för Pubmed. Pubmed Central utvecklades av United States National Library of Medicine (NLM) som ett arkiv för biomedicinska tidskriftsartiklar. Alla artiklar i PubMed Central är gratis, men vissa förlag fördröjer frisläppandet i databasen sedan den publicerats i pappersform."

 https://sv.wikipedia.org/wiki/Pubmed_Central 

Om Medline:

"Medline är en databas och sökmotor för medicinska artiklar, som drivs av United States National Library of Medicine. Databasen omfattar bibliografiuppgifter om mer än 15 miljoner artiklar som publicerats i över 5 000 vetenskapliga tidskrifter, främst från 1950-talet och framåt samt citeringar och sammanfattningar för forskningsartiklar inom det biomedicinska fältet

Den kostnadsfria sökmotorn PubMed ger enkel tillgång till MEDLINE."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Medline

_Fisken
2016-04-30 11:37
#26

Äre ok om jag kopierar ditt inlägg till några vänner?

lizton
2016-04-30 11:49
#27

#26 Det är ok om du menar mitt inlägg.

Annons:
_Fisken
2016-04-30 11:55
#28

Inlägg #24. Jag har några vänner som är intresserade i sånt här…..o tänkte impa lite. :-)

Zepp
2016-04-30 12:13
#29

Fortfarande inget som helst belägg.. bara antydningar!

"CONCLUSION:

The present meta-analysis "suggests" that consumption of flaxseed "may" lower blood pressure slightly. The beneficial potential of flaxseed to reduce blood pressure (especially diastolic blood pressure) may be greater when it is consumed as a whole seed and for a duration of >12 wk."

Grejen är fortfarande att det inte finns några som helst vetenskapliga studier.. det finns bara antydningar!

WTF.. varför kan du inte visa på rent vetenskapliga studier utan bara på önsketänkande.. joo.. det finns inga.

Tyvär så så är PUBmed full med publicerade "önsketänkanden"!

De blir inte vetenskapliga undersökningar bara för att de är publicerade.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lizton
2016-04-30 17:54
#30

#29 Så ser vetenskapliga publikationer ut. Du kan ha vilka åsikter du vill om vetenskapliga studier. Det finns både större och mindre. Du kan ju börja med att läsa  igenom fler av de som kommit ut under de senaste åren. Du trodde ju inledningsvis att det inte fanns vetenskapliga studier på linfrö/linfröolja överhuvudtaget. 

Vad är din tolkning av vetenskapliga publikationer? Vilka källor anser du vara tillförlitligare än vad kan kan hitta i universitetens databaser?

lizton
2016-04-30 18:30
#31

#29 Här en till:

  • Original Article
    • Dietary Intervention

Potent Antihypertensive Action of Dietary Flaxseed in Hypertensive Patients

  1. Delfin Rodriguez-Leyva
  2. Wendy Weighell
  3. Andrea L. Edel
  4. Renee LaVallee,
  5. Elena Dibrov
  6. Reinhold Pinneker
  7. Thane G. Maddaford
  8. Bram Ramjiawan,
  9. Michel Aliani
  10. Randolph Guzman
  11. Grant N. Pierce

+Author Affiliations

  1. From the Cardiovascular Research Division, V.I. Lenin Universitary Hospital, Holguin, Cuba (D.R.-L.); and Department of Surgery, St Boniface Hospital and the Asper Clinical Research Institute (W.W., R.G.), Canadian Centre for Agri-food Research in Health and Medicine, St Boniface Hospital Research Centre, Department of Physiology, Faculties of Medicine and Pharmacy (A.L.E., R.L., E.D., R.P., T.G.M., B.R., G.N.P.), and Department of Human Nutritional Sciences, Faculty of Human Ecology (M.A.), University of Manitoba, Winnipeg, Manitoba, Canada.

  2. Correspondence to Grant N. Pierce, St Boniface Hospital Research Centre, 351 Tache Ave, Winnipeg, Manitoba, Canada R2H 2A6. E-mail gpierce@sbrc.ca

http://hyper.ahajournals.org/content/62/6/1081.full

Om du föredrar att läsa populärvetenskapligt och på svenska, så kan du läsa här om ovanstående studie:  

"Patienter med benartärsjukdom sänkte sitt Blodtryck med runt 10 mmHg om de dagligen åt bröd med malet linfrö, enligt en ny studie som presenterades vid AHA-kogressen den 5 november 2012.

Nu har man funnit en av de kraftigaste blodtryckseffekterna som någonsin observerats av en kostbehandling. Det hävdar i alla fall kanadensiska och kubanska forskare.
Under ett halvårs tid lottade de hälften av 110 patienter att  dagligen äta 30 gram malet linfrö. Linfröna fanns i sådant som bullar, muffins eller bagels som forskarna tillgodosåg patienterna med. Patienterna i kontrollgruppen fick äta motsvarande produkter som smakade likadant men där det inte fanns linfrö.
Samtliga patienter i studien, ”Potent Anti-hypertensive Actions of Dietary Flaxseed in Patients With Peripheral Arterial Disease in The Flaxpad Trial”, var över 40 år och hade alla högt Blodtryck och benartärssjukdom enligt ankeltrycksmätning, skriver Dagens Apotek."

http://kurera.se/ny-studie-linfron-sanker-blodtryck/

Inkanyezi
2016-04-30 19:23
#32

#29 Studien är faktiskt ganska intressant, och den visar att ett högre innehåll av vete i placebo-produkterna ger högre Blodtryck än samma produkter med linfrö i stället för vete. Nu sägs ju ingenting om övrig konsumtion av vete hos de två grupperna, men det är möjligt att vete höjer blodtrycket. 

Jag ställer mig frågan varför vete används som placebo.

Dessutom anger listan "hypercholesterolemia" som ett av tillstånden, och där ringer en mycket stark varningsklocka. Flera av patienterna behandlades dessutom med kolesterolsänkande medicin.

Jag är inte imponerad av tio respektive sju millimeter kvicksilver som blodtrycksbehandling, även om det är ganska tydligt att det finns en påverkan på blodtrycket. Den är långt ifrån tillräcklig som behandling för högt Blodtryck, vilken ofta sätts in mot ett tryck på femtio millimeter eller mer förhöjt jämfört med rekommenderat.

Men som sagt, det finns studier på linfrö.

Zepp
2016-05-01 16:44
#33

Eh.. då sammanfatar jag linfröeländet!

Linfrömjöl utan oljan har via lignaner setts sänka Blodtryck och någon gång även kolesterol.

Man ger två olika grupper kostråd, den ena ges även gratis linföolja.. bägge grupperna får bättre vikt, och andra submarkörer.. det är så det ser ut vid de flesta korta studier, de inblandade skärper till sig och följer anvisningar och är måna om att vara studieledarna till lags.

De som fick gratis linfröolja fick något bättre värden.. knappt statistiskt säkerställda.

Oså testar man på en grupp där olivolja ingår som en viktig del av födan.. (medelhavskost någon), där får man inga som helst olika indikation när man byter ut oljan.

Oså kikar man på de som fått gratis linfröolja, där ses i andra studier att elongerat O-3 ökat/fettoxidation ökat.. de har ersatt en del mjöl och socker med fett helt enkelt!

Grejen är fortfarande att vi som art har en undermålig förmåga att elongera både O-3 och O-6 till EPA, DHA, respektive GLA, DGLA!

Vi är beroende som art att få dessa former/derivat utav modersyran i animalisk form.. kan för veganer i viss mån ersättas utav algolja.

Det är själva anledningen till att det enbart är EPA, DHA, GLA, DGLA som räknas som essentiella!

Sen då.. linföer är giftiga, de innehåller blåsyra och skall i mald form inte intas mer än en matsked per dag enligt SLV, det är därför som de som mjöl skall vara rostade.

Osv.. osv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2016-05-01 18:03
#34

Det kanske finns orsak att gå tillbaka till det där med hyperkolesterolemi för den som eventuellt inte förstod det.

Hyperkolesterolemi är ett lite klumpigare ord för höga nivåer av kolesterol i blodet, och det betraktas som en riskfaktor för hjärtsjukdom. Därför har man kommit på den briljanta idén att man kanske kan minska risken genom att sänka kolesterolnivån. Det handlar om någon slags hokuspokus där man tänker sig att det skulle kunna vara kolesterolet, eller den höga kolesterolnivån som orsakar hjärt- och kärlsjukdom. Det finns ingenting som talar för det. Något orsakssamband har man inte lyckats fastställa. Man har inte heller kunnat minska hjärt- och kärlsjukdomar nämnvärt genom att sänka kolesterolnivån.

Men det finns faktiskt en skillnad mellan hög nivå och låg. De som drabbas av infarkt och har hög kolesterolnivå, har större chans att överleva, medan de som har låg kolesterolnivå oftare dör.

Går vi sedan tillbaka till det där med blodtrycket, så har de som behöver behandlas ofta väldigt högt tryck, inte sällan över 200 mm Hg systoliskt och en bra bit över hundra millimeter diastoliskt. Den måttliga sänkning av trycket som vi har sett i de här studierna är liksom piss i Mississippi där. Det behövs starkare grejer.

Och om man till exempel äter sallad med maskrosblad, så kan det sänka trycket betydligt mer. Det är egentligen inte särskilt konstigt, för det medel som är mest beprövat mot högt Blodtryck, diuretiket hydroklortiazid, finns rikligt i maskrosen. Det är därför maskrosens franska namn är 'pisenlit', dvs pissa i sängen.

Men visst kan man blanda i linfrö i maten, och helst kanske hetta upp malda frön för att slippa blåsyran. Det är ganska bra mot förstoppning, och om det hjälper lite grann mot högt Blodtryck, så är ju det bra också, om man inte lider av lågt Blodtryck. Men om man har högt Blodtryck så är sänkningen man kan förvänta sig av en daglig dos linfrö försumbar, om man jämför med maskros i salladen.

Annons:
lizton
2016-05-01 21:22
#35

# 33 Du skriver generellt och svepande utan att ange någon källa. Du får gärna länka till det du skriver.

Du skriver "Grejen är fortfarande att vi som art har en undermålig förmåga att elongera både O-3 och O-6 till EPA, DHA, respektive GLA, DGLA!" Det är ett vanligt påstående och också delvis sant , men vi kan omvandla en del av det och kroppen kan träna upp sin förmåga att göra dessa omvandlingar om den får chansen. 

Hundar ska enligt fiskoljereklamen inte kunna ta upp vegetabiliska oljor. Våra hundar har aldrig haft så fina glänsande pälsar sen de började med linfröolja. Det är en enorm skillnad jämfört med när de åt fiskolja. Det finns ungefär dubbelt så mycket omega-3 i linfröolja som i laxolja, så det kompensera om förmågan att omvandla är sämre. 

Vi ska också komma ihåg att försäljare av dyra fiskoljetillskott gärna använder det här argumentet för att vi ska köpa produkterna. Linfrön är billiga att odla och det kan vi göra själva. Det är också billigt att köpa. Tänk om fler och fler skulle byta ut de dyra fiskoljekapslarna mot billiga linfrön/linfröolja? Det finns också många gånger fler vetenskapliga studier på fiskolja än det finns på linfröolja. Studierna finansieras ofta av fiskoljetillverkare.

Zepp
2016-05-02 20:35
#36

Trodde det var du som var fena på att hålla koll på alla studier på Pubmed?

Här kommer några!

"CONCLUSIONS:

Daily intake of SDA-containing EO is a better supplement than LO for increasing EPA and DPA in blood. However, neither EO nor LO maintained blood DHA status in the absence of fish/seafood consumption."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26892399

"CONCLUSION:

The results suggest that the nutritional intervention was effective, but linseed oil showed notable effects by increasing the HDL cholesterol concentration. In addition, consumption of <7% SFA/day of the total energy value increased the effect of linseed oil, demonstrating the importance of reducing the consumption of saturated fat."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26543357

"CONCLUSION:

This study indicates that the FO, which is a rich source of ALA, leads to lower sd-LDL cholesterol concentrations."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25896182

"CONCLUSION:

The present meta-analysis suggests that consumption of flaxseed may lower blood pressure slightly. The beneficial potential of flaxseed to reduce blood pressure (especially diastolic blood pressure) may be greater when it is consumed as a whole seed and for a duration of >12 wk."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25740909

"CONCLUSION:

Foods enriched with different vegetable oils rich in ALA or SDA are able to increase the n-3 long-chain polyunsaturated fatty acids content in erythrocyte lipids; echium oil is more potent in comparison with linseed oil. Blood lipids were beneficially modified through the consumption of food products enriched with sunflower, linseed and microalgae oils, whereas echium oil did not affect blood lipids."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25216712

"Abstract

Information about the content of polyunsaturated fats (PUFAs) and vitamin E and D in fish, vegetable oils, trend data on consumption of the main fat products, the consumption of saturated and polyunsaturated fatty acids by patients with diseases which risk factor is the excessive consumption of fat and insufficient content of PUFA omega-3 in the diet. Nutrition of the Russian population is characterized by excessive consumption of fat, including saturated fatty acids. Despite increased consumption of PUFA at the present time the ratio of omega-6 and omega-3 fatty acids in the diet is not optimal. This is due to high consumption of vegetable oils (mainly sunflower oil), that are the major source of alpha-lino- lenic acid, only a small portion of which is converted in the body into DHA and EPA, and insufficient consumption offish and seafood containing a high level of DHA and EPA. Taking into account the data that inadequate intake of PUFA omega-3 is a risk factor for many nutrition-related diseases, there is no doubt necessary to modify the fat component of the diet. But the problems arise how to select the source of PUFA and avoid possible unwanted effects. Enrichment of the diet with PUFA omega-3 by inclusion offish oil and/ or linseed oil in the diet may lead to a deterioration of sufficiency with vitamin E. The way out of this situation is to create a fat module containing several fats and tocopherol, that will prevent the peroxidation of fat components of the product and prevent the deterioration of sufficiency with vitamin E."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25929017

"Human plasma and tissues are responsive to dietary intake of the long-chain n−3 fatty acids, and levels increase in plasma and tissues in a dose-dependent manner. The most effective way to increase a particular n−3 fatty acid is to provide that specific dietary fatty acid, because interconversion of the n−3 fatty acids is limited in humans. ALA accumulates only to a minor extent, most likely as the result of increased oxidation at higher doses, and modestly raises EPA but not DHA. Plasma phospholipid EPA concentrations increase in a linear manner in response to dietary EPA, whereas dietary DHA causes a dose-dependent, saturable increase in plasma phospholipid DHA concentrations with doses up to ≈2 g/d. Both DHA and EPA similarly reduce ARA concentrations in plasma. Tissue contents of long-chain n−3 fatty acids increase in response to dietary DHA or EPA. Human milk content of DHA depends on maternal intake of this nutrient, and infant plasma DHA concentrations are responsive to the DHA amounts in their milk or formula feedings. The dose-response information provided herein should be useful in predicting efficient doses of n−3 fatty acids for supplementation studies and for developing recommendations for intakes of specific n−3 fatty acids."

http://ajcn.nutrition.org/content/83/6/S1467.long

Osv.. osv.. det finns hur mycket som helst att läsa.. och det gäller att begripa vad det är man läser oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annielle
2016-05-05 11:10
#37

Jag själv har tidigare med framgång använt linfröolja för att motverka pms, vilket har hjälpt mig, men även gett mig finare hy och fått bort torr hud på ett sätt som inte olivolja, kokosolja eller smör eller fiskolja har  gjort (äter dessa fetter sedan länge dagligen)

Det finns många som äter linfröolja och rekommenderar den för bättre hormonbalans, även i klimakteriet.

Men man måste vara noga med vilken linfröolja man köper eftersom den härsknar så lätt.

Holistic har en bra i helt ljustät förpackning m.m.

Avokadoolja och hampaolja ska väl vara rätt bra också förresten?!?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

lizton
2016-05-06 00:46
#38

#36 Du har alltså ändrat dig och tycker att pub med är en vetenskaplig källa. :)  Du kan hitta mycket intressant om linfröolja/linfrön och förhindrande/minskning av  tumörceller när det gäller prostatacancer och  bröstcancer. Det finns studier på  människor och på möss.

Här om en studie:

Linfrö, ett ätbart frö som är rik på omega 3-fettsyror och fiber-relaterade föreningar som kallas lignaner, är effektivt stoppa prostata tumörtillväxt, enligt en studie ledd av Duke University Medical Center forskare.

 "Våra tidigare studier på djur och på människa har visat ett samband mellan linfrö komplettering och saktade tumörtillväxt, men deltagarna i dessa studier hade tagit linfrön i kombination med en fettsnål kost", säger Wendy Demark-Wahnefried, Ph.D. , forskare i Duke School of Nursing och ledande forskaren på studien. "För denna studie visade vi att det är linfrö som främst ger den skyddande nytta."

http://www.news-medical.net/news/2007/06/05/24/Swedish.aspx

Annielle
2016-05-06 09:34
#39

Skulle ha stått Helhetshälsas linfröolja , blev fel….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Inkanyezi
2016-05-06 10:21
#40

#37 av: Annielle : "Men man måste vara noga med vilken linfröolja man köper eftersom den härsknar så lätt."

Okunskap leder ofta till felaktigheter som förs vidare för att man tror, men inte vet. Linfröolja kan visserligen härskna, men inte av ljus. Ljus kan påskynda härdning av oljan, vilket gör den mindre lättsmält.

Det enda som blir bättre med dyr olja från häsokosthandeln är ekonomin hos månglarna.

Härskning är en nedbrytning som förändrar fettets sammansättning, genom oxidation eller reaktion med vatten. Vid kontakt med luft kan linfröoljan oxidera (härdas), och fukten i luften kan få den att härskna. Men om lufttillträde hindras kommer oljan inte att vare sig härskna eller härdas.

Den luft som finns inne i en delvis tömd flaska innehåller så klart både syre och vatten, och därför kan en del av oljan härdas eller härskna, en process som kan påskyndas något genom att flaskan utsätts för ljus. Men flaskan behöver inte ha en svart kondom, utan det att man till exempel förvarar den i kylskåpet. Den lilla mängd olja som alltid hamnar utanför det tättslutande locket kommer att härdas, men oljan i flaskan håller sig. Den håller sig i flera år om man spar den så länge. 

Varje gång man öppnar flaskan kommer det in luft, luft som kan få en del av oljan att härskna. Det gäller "Helhetshälsans" olja lika väl som den billiga som man kan köpa i den vanliga affären. Ju mindre olja som är kvar i flaskan, desto mer luft, med vatten som orsakar härskning, kommer in. Härskningen påskyndas av att det är mindre kvar i flaskan.

Att köpa extra dyr linfröolja från hälsokostbranschen för deras lögnaktiga argument om mörker är att dra en nitlott. Helhetshälsans rekommenderade pris för oljan är sex gånger högre än det vanliga priset i livsmedelsbutiken för linfröolja. 

Om man inte hinner förbruka Zetas halvlitersförpackning innan den härsknar är den i alla fall billigare än Helhetshälsans om man slänger hälften för att den smakar sämre. Om man vill att den ska hålla längre kan man hälla upp den på mindre flaskor eller droppa glaskulor i flaskan för att den ska hålla sig full. Jag tycker att det är överdrift att ta till såna metoder, eftersom det är lätt att göra slut på en flaska innan den härsknar.

lizton
2016-05-07 00:00
#41

#40 Det är mycket viktigt att linfröoljan är kallpressad. Helst ska den också vara ekologisk. Stora flaskor billig linfröolja är sannolikt varken kallpressade eller ekologiska. Det är bäst att köpa små flaskor om man inte förbrukar allt inom två månader. Kallpressad ekologisk linfröolja  finns för 29 kr för 250 ml i ett flertal internetbutiker.  Man kan få gratis frakt om man väljer ex apotea. Den finns också i många livsmedelsbutiker.

Annons:
Inkanyezi
2016-05-07 09:24
#42

#41 "Stora flaskor billig linfröolja är sannolikt varken kallpressade eller ekologiska."

Sannolikt? Och vad är sannolikt med hälsokosthandelns linfröolja? 

Hur framställer du linfröolja utan att kallpressa?
(Känner du till någon annan metod?)

Och vad som är sannolikt kan man ju sia om, men jag har väldigt lite förtroende för den så kallade "hälsokosthandeln", som i stor utsträckning argumenterar för sina raffinerade varor med rena lögner om andra produkter.

maxiq
2016-05-07 10:45
#43

Jag hittade "sojaolja" i min favoritaioli. Har aldrig sett förut. Knappast bra va?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Inkanyezi
2016-05-07 13:07
#44

Sojaolja har åtminstone förr ingått i det som helt enkelt bara såldes under namnet "matolja", som kunde vara en blandning av olika oljor. Den hade i regel bättre värmetålighet än oljorna som innehåller hög andel fleromättat fett.

Zepp
2016-05-07 16:59
#45

#38

Har jag ändrat mig.. jag läser helst studierna direkt på PUBMed!

För övrigt så var det där du länkade inte ens en bra svensk översättning.. ej heller från PUBMed!

Det var från Duke Medical center, där tex Eric Westman är aktiv!

Author of New Atkins for you!

http://www.amazon.com/New-Atkins-You-Ultimate-Shedding/dp/1439190275

Ett tips från honom!

" Do not attempt to follow a low-fat diet!"

http://www.nutritionequation.org/how-to/no-sugar-no-starch-diet-getting-started/

Till skillnad från ditt exempel;

" men deltagarna i dessa studier hade tagit linfrön i kombination med en fettsnål kost", säger Wendy Demark-Wahnefried, Ph.D. , forskare i Duke School of Nursing och ledande forskaren på studien. "

Med andra ord.. undvik en fettsnål kost.. om du framhärdar på lågfett så strö linfrön på din fettreducerade youghurt!

På så sätt lär din fettkonsumtion öka hur som helst.. undvik främst socker och andra kolhydrater iomed att de driver upp IGF-1 som har betydelse för cancertillväxt!

Hur som helst så framgår det knappast att det är linfröolja som har någon som helst betydelse på något som helst!

Käka lignanerna.. eller andra fibrer/fytokemikalier från riktig mat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annielle
2016-05-07 20:12
#46

# 40

Menar du alltså att alla rekommendationer som finns om oljor generellt inte skulle stämma då? Till exempel att de ska förvaras svalt och mörkt för bästa hållbarhet.

Jag har för övrigt testat flera andra märken av Linfröolja tidigare och det var tydligt på smaken att de blev dåliga snabbt till skillnad mot den i från helhetshälsa (är även tillsatt e-vitamin i den för bättre hållbarhet)

Zetas linfröolja är ju raffinerad, det vill säga varmpressad, så nog finns det andra metoder än kallpressning!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Zepp
2016-05-07 20:24
#47

Alla rekomendationer stämmer nog inte.. speciellt om de kommer från de som tjänar på att du köper deras olja?

E-vitamin är ett krav för att PUFA skall hålla sig någon längre tid.

Annars så är det främst GLA som rekomenderas mot PMS.

http://www.vitaminbutiken.se/omega-6-gla-gammalinolensyra-olja-kosttillskott.html

GLA är en elongerad form av modersyran Omega-6.

Brist på Omega-6 är dock rätt ovanligt.

Möjligtvis så leder intag av just GLA till att det blir mer elongase över för att omvandla Omega-3 till EPA?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annielle
2016-05-07 20:31
#48

Tack för tipset, men jag har testat GLA-kapslar tidigare, mådde tyvärr jättedåligt av det, kände mig svettig och eländig mest hela tiden 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Inkanyezi
2016-05-07 20:31
#49

#46 Nej, Zetas linfröolja är inte varmpressad. Den är kallpressad och visar alla den kallpressade oljans egenskaper, som smak, färg och smältpunkt. 

Det är i livsmedelsbranschen man använder beteckningen linfröolja, för kallpressad olja av linfrön. Varmpressad olja kallas linolja och är något helt annat. bland annat är den mycket trögflytande vid rumstemperatur och mörk i färgen. Om man smakar på den spottar man vanligen genast ut. Den används till målarfärg och anses oätlig.

Annielle
2016-05-07 20:38
#50

Det står ju här på deras egen sida att den är raffinerad (förr var benämningen på raffinerad varmpressad)

http://www.zeta.nu/produkter/matlagningolja/fler-oljor/zeta-linfroolja-0-5-l

Om de nu inte har en till som du syftar på?

Det låter som att den som används till färg m.m i så fall skulle vara utsatt för betydligt högre temperaturer…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Inkanyezi
2016-05-07 20:54
#51

#50 :"Det står ju här på deras egen sida att den är raffinerad (förr var benämningen på raffinerad varmpressad)"

Nej, raffinering och varmpressning är skilda processer och har egentligen inget med varandra att göra. När man raffinerar kallpressad olja kyls den i de flesta fall ned, med eller utan tillsats av vatten i en eller annan form. Om vatten har tillsats kan man använda osläckt kalk eller gips för att ta upp det sista av vattnet, som kan vara emulgerat i oljan, och sedan filtrera. Det finns fler metoder att raffinera, men kallpressad olja värms inte upp.

Extraherad olja är inte heller varmpressad, men måste renas, vilket vanligen inte är nödvändigt med kallpressad olja. Den renas främst genom att extraktionsbensin dunstas.

Och det är bara kallpressad eller extraherad olja från ouppvärmda frön som kallas linfröolja. Inom måleri och bland konstnärer används beteckningen linolja, som finns i flera olika kvalitéer med olika egenskaper.

Varmpressad linolja används inte som livsmedel.

lizton
2016-05-08 00:04
#52

#45 Studien finns på pub med, men du får leta fram den själv. Jag hittade den där först, men letade efter en populärvetenskaplig artikel om den, eftersom de som läser i tråden troligen hellre föredrar en sådan. (håller med om dålig översättning)

Ur den artikeln:"Resultaten visade att de män som tog bara linfrö liksom de som tog linfrö i kombination med en fettsnål kost gjorde det bästa, vilket indikerar att det är linfrö som gör skillnaden

Populärvetenskapligt skrivet  om samma studie från Science Daily:

"Our previous studies in animals and in humans had shown a correlation between flaxseed supplementation and slowed tumor growth, but the participants in those studies had taken flaxseed in conjunction with a low-fat diet," said Wendy Demark-Wahnefried, Ph.D., a researcher in Duke's School of Nursing and lead investigator on the study. "For this study, we demonstrated that it is flaxseed that primarily offers the protective benefit."

https://www.sciencedaily.com/releases/2007/06/070603215443.htm

……………………………………………………………………

En annan om linfröolja:

En svensk studie från Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet:

"Linfröolja kan ge en kompletterande effekt och vara en betydelsefull del i en helhet tillsammans med livsstilsförändringar och läkemedelsbehandling. Små individuella skillnader i Blodtryck kan ha stor betydelse för folkhälsan på befolkningsnivå. Detta kan minska kostnader för blodtrycksmedicinering och sjukhusvistelser orsakade av de hälsoproblem, exempelvis stroke, som kan uppstå till följd av hypertoni."

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/36291/1/gupea_2077_36291_1.pdf

……………………………………………………………………………………….

 

En artikel från Science Daily om linfrön som sänker kolesterol 

Flaxseed lowers high cholesterol in men

https://www.sciencedaily.com/releases/2010/03/100326101121.htm

Linfröolja kan miska risken för benskörhet: 

Flaxseed oil may reduce osteoporosis risk

https://www.sciencedaily.com/releases/2009/11/091123114638.htm

(Du kan hitta originalstudierna i pub med. Science Daily publicerar dem i populärvetenskaplig form. )

lizton
2016-05-08 00:34
#53

Om fettsyran ala som finns rikligt i linfröolja:

Från sciencedaily.com  

Fleming och Kris - Etherton anser att kostrekommendationer bör ändras för att öka konsumtionen av av ALA.   

"Our understanding of the cardiovascular disease benefits of ALA has advanced markedly during the past decade," said Penny Kris-Etherton, Distinguished Professor of Nutrition. "Based on the current evidence, ALA decreases CVD risk."

Fleming and Kris-Etherton believe that dietary recommendations should be amended to increase the amount of ALA consumed, but note that randomized controlled clinical trials need to be conducted in order to determine the amount recommended.

 https://www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141117174524.htm

 om samma studie:

http://advances.nutrition.org/content/5/6/863S.abstract

Zepp
2016-05-08 20:09
#54

Mera önsketänkande med andra ord?

WTF.. varför är det så himla svårt att för dig att lägga fram de studier som visar att Linfröolja är ett livselexir?

Mest troligt då för att inga sådan finns.. däremot så finns det på Pubmed och på andra ställen en jävla massa reklam!

Minst hälften av det som publiceras på Pubmed är reklam, bekostat av de som vill sälja en viss produkt.

"Why Most Published Research Findings Are False"

ummary

There is increasing concern that most current published research findings are false. The probability that a research claim is true may depend on study power and bias, the number of other studies on the same question, and, importantly, the ratio of true to no relationships among the relationships probed in each scientific field. In this framework, a research finding is less likely to be true when the studies conducted in a field are smaller; when effect sizes are smaller; when there is a greater number and lesser preselection of tested relationships; where there is greater flexibility in designs, definitions, outcomes, and analytical modes; when there is greater financial and other interest and prejudice; and when more teams are involved in a scientific field in chase of statistical significance. Simulations show that for most study designs and settings, it is more likely for a research claim to be false than true. Moreover, for many current scientific fields, claimed research findings may often be simply accurate measures of the prevailing bias. In this essay, I discuss the implications of these problems for the conduct and interpretation of research."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1182327/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lizton
2016-05-08 21:42
#55

#54 Du svänger då fram och tillbaka i åsikter. Nu tycker du återigen inte att pub med är en tillförlitlig källa. I ditt inlägg #37 anger du 7 källor - alla från pub med. Vill du radera alla de 7 källorna?  

I inlägg  #45 skriver du: "Har jag ändrat mig.. jag läser helst studierna direkt på PUBMed!" Om du helst läser dem där, måste du tycka att de är relevanta…. Fast det var ju för över ett dygn sedan. 🤔

Annons:
Annielle
2016-05-09 20:27
#56

# 51

Mailade Zeta och fick mycket riktigt det svar som jag var beredd på.

Hej,

Tack för din fråga. Ja det stämmer, vår linfröolja är raffinerad dvs varmpressad.

Varmt välkommen att höra av dig igen till oss.

Med vänlig hälsning

Anja

Zeta kundforum

Ärende [107477]

________________________________

Di Luca & Di Luca AB

Alsnögatan 11, 116 41 STOCKHOLM

Tel. dir/mob.  +46 8 643 70 10  

Email. zeta@diluca.se

www.zeta.nu   www.delizie.nu

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Zepp
2016-05-09 22:35
#57

#55

Grejen med PUBmed är att där kan man som regel läsa originalstudier och slippa diverse tolkningar av olika inriktning!

Därmed får man möjligheten att dra egna slutsatser/göra egna tolkningar.. iallafall om man begrep något utav vad de skrev.

Märk väl att alla slutsatser som dras utav artikelförfattarna.. typ "may", "perhapps" och liknande inte alltid går att finna i själva studien utan handlar mer om tyckande och/eller BIAS!

Såå.. fram med de stora välgjorda studierna nu som visar på att Linfröolja är själva livselexiret!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lizton
2016-05-10 22:52
#58

#57 Du har redan fått sådana. Jag skriver återigen: Det finns  många gånger fler vetenskapliga studier på fiskolja än det finns på linfröolja. Studierna finansieras ofta av fiskoljetillverkare.  

Det är du som ska komma med nya länkar eftersom du själv förkastat de sju du länkat från pub med.

Det skulle kunna stämma det du skriver i #54 "Minst hälften av det som publiceras på Pubmed är reklam, bekostat av de som vill sälja en viss produkt." 

Märk väl: De vissa produkterna är inte de billiga linfröna/linfröoljorna. Produkterna är t ex alla dessa studier på dyra fiskoljor. Studier som du länkat till. Studier som varje försäljare av fiskoljetillskott hänvisar till och och "jämför" med studier på vegetabiliska oljor. 

Fiskoljeindustrin fokuserar på fettsyrorna  DHA och EPA som finns i fiskoljor och i hur hög utsträckning ALA i växtoljor kan omvandlas till dessa.  ALA :s  egna unika egenskaper nämns inte. Det har inte funnits något ekonomiskt intresse av att forska på den billiga vegetabiliska fettsyran  ALA.  De få studier som finns på ALA är utan inblandning av stora ekonomiska vinstintressen och blir därmed mer trovärdiga.  Håll ögonen öppna: Snart kommer mycket troligt helt nya kostrekommendationer för att öka mängden ALA, precis som Fleming och Kris - Etherton skriver.

JazzBass
2016-05-11 08:16
#59

Problemet med studiernas slutsatser är inte bara användandet av friskrivande ord som "may", "perhaps" och så vidare - det är ganska vanligt i studier att inte påstå att studiens resultat är definita sanningar - utan kanske snarast det, att man använder sig av "etablerade sanningar" då man drar slutsatser av studierna, som t.ex. att en sänkning av LDL entydigt ger positiva hälsoeffekter. Det finns antagligen hur många studier som helst på diverse omättade växtoljor i vilka man kunnat påvisa en sänkning av LDL, men, som vi på sistone börjat få klarhet i, så verkar detta inte haft nån nämnvärd effekt på hälsan, åtminstone inte i positiv riktning. Att klumpa ihop små och stora LDL-partiklar är knappast heller rätt. Det finns alltså  goda skäl att läsa slutsatserna med kritiska ögon. Vad man tidigare trott är sanning behöver inte alls vara det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Zepp
2016-05-11 22:45
#60

#58

Grejen är att de fortfarande är "may" eller "perhaps".. så oxå de studierna jag länkade till!

Det är lixom inte ens vetenskap, det är är på sin höjd önsketänkande eller reklam.

Sen så.. det där med Elongering och Desatuering utav O-3/O-6 däremot så finns det rätt gott om vetenskap om, det är väldigt väl undersökt!

Vi är som art beroende utav att få elongerade animaliska derivat utav dessa modersyror via kosten.

Det är därför som de är essentiella för oss.. det betyder att vi behöver få dessa från vår kost.

Såå.. du får nog snart försöka få fram dessa studier som visar att linfröolja är essentiella för oss eller att de är positiva på något annat sätt.

Grejen är fortfarande att det är lignanera som påvisat någon hälsosam effekt.. inte oljan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lizton
2016-05-12 23:26
#61

#59 skriver:  "Problemet med studiernas slutsatser är inte bara användandet av friskrivande ord som "may", "perhaps" och så vidare.."

#60 skriver: Grejen är att de fortfarande är "may" eller "perhaps"..  

 Vetenskapliga rapporter har speciella mallar att följa. Alla delar måste finnas med för att rapporten ska bli godkänd av universitetet. Diskussion/Analys måste alltså finnas med i alla vetenskapliga rapporter. Den som någon gång skrivit en vetenskaplig rapport vid ett universitet känner till detta.

Från tekniska högskolan/Umeå universitet

” 2.8 Diskussion/Slutsats  I   rapportens   sista   del   kan   man   övergå   till   att   betrakta   resultaten   mer subjektivt,   d.v.s.   resonera   kring   de   resultat   man   tidigare   presenterat; diskutera   implikationer   och   konsekvenser;   samt   presentera   eventuella slutsatser som kan dras utifrån detta. Här finns plats för egna reflektioner och tankar. I diskussionen är det tillåtet att vara subjektiv och spekulera men man ska kunna argumentera för sina tolkningar och alltid vara tydlig med vad   som   har   direkt   stöd   i   resultatet   och   vad   som   är   mer   subjektiva tolkningar.  Denna del kan se olika ut i både form och innehåll beroende på rapportens inriktning, men det är en mycket viktig del av rapporten eftersom det är här man fullgör rapportens syfte genom att bekräfta eller förkasta en hypotes, samt visa vad resultaten egentligen betyder.”

http://www.teknat.umu.se/digitalAssets/50/50357_att_skriva_rapport_umth_klar.pdf

Zepp
2016-05-15 13:19
#62

Mm.. prexis.. i slutet får man lov att spekulera.. det bör vetenskapsmän göra.. framförallt om vad olika saker kan betyda!

Sådant kan som sagt vad vid nästa vetenskapliga studie komma fram till något nytt.

Likt förbannat så får man vara så god att under tiden läsa och förstå vad själva studien kom fram till.. vad framtiden kommer att utvisa får vi se då de studierna genomförs.

Såå.. i väntan på att dessa revolutionerande studier genomförs så får vi än så länge hålla oss till de fakta som finns.

Liganer är bra tydligen, linfrön är giftiga om de inte först värms upp.. linfröolja behöver samtidigt  stort intag av antioxidanter för att inte ställa till det i kroppen.. osv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Veda
2016-05-19 15:10
#63

#17 Arganoljan utvinns inte ur getskit 😉. Däremot har kärnorna som man utvinner arganoljan ur legat i getternas magar. Den är mycket bra att smörja torr hud med.

Zepp
2016-05-19 20:30
#64

Det bästa kaffet urvinns ur apskit.. bara så ni vet!😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: