Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Länkar - tidningar/hemsidor

Vi söker provsmakare

2016-04-24 16:52 #0 av: Bona Vivo

Det finns inte så många LCHF-produkter att välja på i affären men det tänker vi ändra på. De ska dessutom alltid ha en ärlig och korrekt beskrivning av innehåll och näringsvärde. Nu under våren och sommaren kommer vi att ha provsmakning av vår första produkt och söker därför deltagare till detta.

Läs mer om kvalificering här och registrera dig i formuläret på: http://www.bonavivo.se/nyheter/provsmakare/

Hjärtligt välkommen

Bona Vivo

Anmäl
2016-04-24 22:56 #1 av: hemul

Du lär väl inte läsa det här, men du glömde en hel del information. Skickar ni produkterna eller ska man åka någonstans för att provsmaka och i så fall vart? Får man någon typ av ersättning? Vilken typ av produkter rör det sig om (bröd, godis, snacks, tillbehör, färdigmat...)?

Anmäl
2016-04-25 09:30 #2 av: Bona Vivo

Hej Hemul!

Jodå, vi läser :)

Vi kommer att skicka produkterna till de som som blir utvalda som testpersoner. Detta är ett erbjudande om att vara med och testa. Vi betalar produkten, du får den gratis och ger oss testresultat. Win-win. Om du anmäler dig som testperson och blir utvald kommer du att få veta vad det är som ska testas. 

Anmäl
2016-04-25 09:42 #3 av: Siggebus

Jag skulle gärna vilja veta  hur NI tänker när det gäller innehåll?
Själv skyr jag produkter med gluten i som pesten eftersom jag mår dåligt av det och likaså vill jag ha så ren mat som möjligt utan oäkta ingredienser som t ex olika aromer etc.
Om ni t ex skulle skicka mig ett prov som innehåller gluten så skulle jag inte vilja prova det :)

Anmäl
2016-04-25 10:40 #4 av: Bona Vivo

Vi tänker att vi alltid skriver korrekt och sanningsenlig innehållsförteckning och näringsdeklaration. Det ska inte vara nåt fusk. De ingredienser som finns i produkten står alltid i innehållsförteckningen. Så ren mat som möjligt utan oäkta ingredienser skriver du. Det är nåt som nästan alla som håller på med LCHF skriver under på. Så även vi.

Anmäl
2016-04-25 10:59 #5 av: Siggebus

Japp - innehållsförteckningar har man liksom blivit "expert" på Glad
Men det jag menar är kommer era varor att innehålla t ex gluten? Även om det står ärligt på era förpackningar så är det något jag inte kan tillåta mig och då känns det lite onödigt att ev bli utvald att få prova era varor.
 Jag är också övertygad om att ganska många som äter enligt lchf inte vill ha gluten även om de inte visar upp några sjukdomssymtom.
Det låter superbra att det kanske kommer färdiga varor som man kan ta till om matlagningslusten sviker och ingen skulle bli gladare än jag om det verkligen kommer något sådant.
Grejen är att man har varit med om en hel del s k lchf-varor som när man sedan läser innehållet är långt därifrån.

Anmäl
2016-04-25 11:21 #6 av: Bona Vivo

Det är väldigt sant att det finns lurendrejare i branschen och vi tänker inte bli en av dom. Vi har just nu provning på ett fåtal produkter. Ingen av dom innehåller gluten. Naturligtvis innehåller de inte heller socker, vetemjöl, stärkelse eller nåt annat som inte ingår i LCHF-kostens principer. Bara bra mat. 

Vilka produkter som blir nästa steg att testa beror på vad det är som efterfrågas och det är därför vi vill veta av LCHF-are vill ha. Men det är samma grundprinciper som gäller för alla våra kommande produkter. Ren och bra mat utan fusk.

Anmäl
2016-04-25 11:43 #7 av: jiim

#6 det låter super :) Jag har också skrivit upp mig och hoppas att bli utvald!

Var orolig för samma sak att det skulle innehåll gluten, tillsatser m.m. som jag normalt sätt inte äter.

Finns ju så kallade LCHF-bröd på marknaden som kallar sig "proteinbröd" bakat på vete. Synonym till veteprotein är gluten, så det skulle lika väl kunna heta "glutenbröd" eller varför inte "glutenbomb" när det nu är extra mycket gluten/veteprotein i.

Definitionen på LCHF (low carb high fat) motsäger ju sig inte gluten per definition. Men som du säger föredrar de flesta att undvika detta eftersom man mår bäst utan det.

Anmäl
2016-04-25 13:18 #8 av: Siggebus

Låter skitbra rent ut sagt! Skrattar
Jag ska också anmäla mig

Anmäl
2016-04-25 13:53 #9 av: smurfis

Alltid intressant att prova nya saker tycker jag!

Anmäl
2016-04-25 17:22 #10 av: späcksaver

Hinner inte köttet bli dåligt om det ska skickas på posten när det är varmt då?

Anmäl
2016-04-25 17:56 #11 av: NillaNina

Har ni på Bonavivio kollat in Adapt bars etc på Adapt Your Life https://www.adaptyourlife.com/? 

Anmäl
2016-04-25 21:08 #12 av: Zepp

Gör som ni vill.. men jag behöver inga fler LCHF-produkter!

Så jag oanmäler mig som testare!

Oandrasidan.. det är bra med konkurans.. och jag betvivlar inte att ni är seriösa!

Grejen är att redan nu så finns det allt mer produkter i vanliga affärers utbud som kan klassas som LCHF.. iomed att allt fler efterfrågar sådant! 

Så ni är välkommna att göra ett försök.

En del av oss som äter LCHF är buisnies minded.. så är det bara.

Lycka till!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-04-26 08:52 #13 av: Siggebus

Håller med #12 till viss del.
Lchf är ju vanlig råvara som man lagar till själv och det utbudet finns överallt Glad
Jag kommer inte att sluta laga min egen mat - dels blir det för dyrt att alltid köpa färdigt och DEN ekonomin har jag inte.  Men även att jag gillar att göra min egen goda mat som jag experimenterar med i det oändliga Glad
Jag är duktig på att planera - jag lagar storkok och fryser in i portioner för att ha i jobbveckorna när jag kommer hem och är trött.
Men ibland saknar jag möjligheten att bara kunna gå in i affären och köpa en färdig rätt att kanske ta med sig om man ska iväg någonstans eller bröd/knäcke som jag saknar ibland till min kopp kaffe. Laga mat gör jag gärna men någon bagare har jag aldrig varit och lkommer inte att bli. Så jag tror det kan vara ett bra komplement.

Anmäl
2016-04-26 10:08 #14 av: Inkanyezi

Jag läste igenom frågorna, och eftersom potatissallad återkommer ett par gånger i texten undrar jag lite hur det är med LCHF-tänket. Man kanske kan göra en potatissallad som är låg på kolhydrater och rik på fett, men det får nog vara en alldeles särskild sorts potatis, eller kanske väldigt lite av just potatis?

Mu finns det ju annat som i konsistens kanske kan likna potatis i en liknande rätt, men om man byter ut potatisen mot exempelvis rättika, är det då en potatissallad? Vi har ju samma grej med en del pastarätter där det går jättebra att byta tagliatelle mot vitkål, men riktigt likadant smakar det ju inte, och det är ju inte pasta, inte tagliatelle. 

Jag har inte stort förtroende för färdigmaten i handeln, så jag föredrar att laga maten själv. Då vet jag ju vad jag stoppar i, så långt som jag har koll på mina råvaror. Självklart förekommer fusk i livsmedelsbranschen lika väl som i bankvärlden och politiken, men risken att gå på en nit minskar, ju bättre kontroll man har över hur maten kommer till. Jag är inte angelägen att lämna över det till krämare.

Anmäl
2016-04-26 10:25 #15 av: Effie

#14 Jag vill minnas att jag ätit "falsk potatissallad", som innehöll zucchini. Den var god I sig, och hade samma function som potatissallad - en röra som tillbehör till maten.

Själv har jag aldrig gillat beteckningar som "falsk"; det är vad det är, zucchiniröra. Inte heller gillar jag substitute, utan mat ska vara bra I sig själv.  Det är därför jag är lite skeptisk mot lchf-bröd och lchf-kakor; det är få om ens några som funkar.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-04-26 10:36 #16 av: Bona Vivo

Vår ambition är att skapa riktigt bra mat utan fusk och vi hoppas på att bevisa att vi inte är krämare eller fuskare och att vår mat alltid håller vad den lovar. I formuläret står "Potatisgratäng-variant" inom citattecken som ett exempel på produkter som kan ersättas med liknande produkt fast LCHF. Potatis är verkligen inte LCHF. Vi som står bakom är själva LCHF-are och är väl insatta.

Vi tror inte att alla LCHF-are vill ersätta all sin mat med färdiga produkter, men vi tror att det finns behov att LCHF-are ibland vill få avlastning i det egna matlagandet vid brist på tid och ork. Att kunna gå till affären och köpa nåt som faktiskt fungerar tror vi många saknar.  Det är just det vill vi veta genom vår undersökning. Vad är det som efterfrågas och behövs?

Anmäl
2016-04-26 11:02 #17 av: sussie

Anmälde mig här om dagen vill gärna bli utvald. Jag tror att det kan finnas en marknad för färdigrätter tex ibland har man inte den där matlådan i klar när det är dags att gå till jobbet,  när allt bara strular eller då gånger man bara är lat! Även andra saker kan säkert fylla sin plats i vanliga mataffären.

Anmäl
2016-04-26 11:16 #18 av: citro

Vem betalar frakten?

Anmäl
2016-04-26 11:33 #19 av: Bona Vivo

Det gör vi

Anmäl
2016-04-26 11:37 #20 av: Siggebus

Angående "falsk" potatissallad och även pytt i panna. Jag har gjort båda delar med rättika i stället och det var hur gott som helst. Glad

Anmäl
2016-04-26 12:39 #21 av: Effie

Jag kom på att jag ibland saknar det där enkla mellanmålet - när jag inte ätit på ett antal timmar, och ska på något mote så jag inte får mat på ett antal timmar till. Jag vill inte ha Babybel, och inte ölkorv. Minns när jag gick in på en seveneleven, och undrade I mitt stilla sinne om kattmaten var det mest ätbara.. (de hade nötter oxå, visade det sig)

Vad jag vill ha vet jag inte. Idag brukar det bli en chevre.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-04-26 23:51 #22 av: Eron33

Jag har anmält mig hoppas få vara med!

Anmäl
2016-04-27 14:29 #23 av: peoy

Funderade på att anmäla mig som provsmakare.. men vad kan vi som äter LCHF (-liknande) sakna för nåt i affärerna ? Kött brukar finnas, smör och fett i andra format brukar finnas, och broccoli, blomkål, vitkål och lök är inte heller så svårt att hitta...

Tanken kommer isåfall till vettiga blandningar av nötter och frön, som man istället för att ha 5-10 olika produkter av skulle kunna ha 2-3 vettiga blandningar av, men då ska dom blandningarna också vara vettigt prissatta, så att vi som kanske vill slippa en massa förpackningar hellre väljer blandningar.

Ett skräckexempel på en blandning är ju "stenåldersbröd" från Kungsörnen som "glömde" ha med sina ca 40% solrosfrön på innehållsförteckningen.. Tog över ett år efter att jag var i kontakt med dom om bedrägeriet (83kr/kg för 40% solrosfrön) innan dom ändrade på förpackningen:
http://www.kungsornen.se/om-oss/nyheter/saknad-ingrediens/

Skulle en frö/nötblandning utan solrosfrön och linfrön (som båda är billiga och enkla att tillsätta själv) vara en produkt som går sälja ? Kanske om den är bra prissatt och i kombination med 30 förslag på användningsområde...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.