Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för barn

Lchf / frågor

2016-04-19 22:49 #0 av: ForeverAlone

Hej , det är jag här igen , innan jag börjar måste jag säga att sen det senaste inlägget så har nästan allt gått nerför.
Jag försökte hålla alla tips som jag fick men det gick ca 2 veckor , inget hände och jag blev halft deprimerad och började tröstäta (massor) så nu har jag gått upp till ca 87 kg.
Men jag tror att LCHF är ett sätt som kommer passa mig bättre än det jag testade innan.
så mina frågor är (just nu)
-Har man rätt till att få LCHF kost i skolan eller är det någonting som man får ta med själv?
-Hur mycket går man troligast ner på en månad om man lägger på ett bra tränings schema. (Jag tränar tennis 1 gång i veckan och jag har möjlighet till att gå/springa/cykla 5 km nästan varje dag + jag och mina föräldrar gick till en läkare pga magbessvär och hon rekomenderade att jag skulle träna och vi tänkte på ett friskis&svettis pass)
Hoppas att någon/några kan svara på mina frågor.

Anmäl
2016-04-20 00:09 #1 av: Eron33

För att få specialkost i skolan krävs väl läkarintyg eller? Finns det så många läkare som stödjer detta? Kan inte svara på detta men en fundering från mig!

Anmäl
2016-04-20 01:07 #2 av: ForeverAlone

#1 Jag har ingen aning.
För vegansk/vegetarisk/allergi kost så behöver man bara säga till tror jag.
btw , hur går det för dig? Jag läste ditt inlägg om lchf och fick jättemycket motivation.

Anmäl
2016-04-20 07:49 #3 av: Effie

För det första: hur gammal är du? Jag tycker du ska vara försiktig med maten så länge du fortfarande växer. Inte strikt LCHF, men visst kan du låta bli socker, pasta och bröd, och inte vara rädd för fett.

För det andra: jag har inte last din tidigare tråd, så jag vet inte hur manga tips du fick, och hur länge du hållit på. Men jag brukar alltid saga: Börja på en viss nivå (och I ditt fall då liberal, med mycket grönsaker o en del rotfrukter). Kolla efter 3-6 månader om något hänt. Om inte, pröva en sak, I ytterligare några månader. Det här är inte en quick fix.

Träning är nyttigt. Om det gör något åt vikten - ja det återstår att se. Jag tror att det funkar för vissa, men inte för andra.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-04-20 08:46 #4 av: parsley

Träning är inget måste för viktnedgång, när man äter LCHF.  Däremot är det nyttigt att röra på sig av andra skäl.

Skolmaten ska följa livsmedelsverkets rekommendationer och där är det tallriksmodellen, kolhydrater och fettsnålt som gäller, eftersom de hävdar att fett är farligt. Det kan vara svårt att få LCHF som specialkost i skolan. Det som du kan göra är att äta så bra som möjligt av skolluncherna. Undvik pasta, potatis och bröd. Peta undan panering från t ex fiskpinnar. Ät ordentligt med grönsaker. Behöver du mer mat under dagen, ta med mellanmål,  t ex babybelostar eller vanlig ost skuren i kuber eller stavar. Ölkorvar går lätt att ta med sig. Kan du ordna med en liten kylväska, så kan du ta med t ex ost- eller skinkrullar, som består av en smörbit med ost eller skinka runt om. 

Hur lång tid det tar innan man går ner i vikt och hur snabbt man går ner i vikt är individuellt. Viktnedgång brukar inte heller vara linjär, utan vikten rör sig upp och ner lite grand. Är man tjej kan även mens och ägglossning påverka vikten. Har man en otrygg kropp kan det ta 3-6 månader innan det händer något. Ha tålamod och låt bli vågen om den ger dig ångest.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.