Annons:
Etikettövrigt
Läst 10672 ggr
vita fingrar
2016-04-17 18:37

Gasig mage av mjukt bröd

Jag blir väldigt gasig i magen av speciellt mjukt bröd som frallor osv. Däremot går det bra med knäckebröd och faktiskt även pasta. Annars hade jag tänkt att jag kanske var allergisk mot gluten men jag reagerar ju inte på alla produkter som innehåller det. Jag får inte magknip och ont av brödet men alltså jag går runt och pruttar hela dagarna.

Finns det något annat i specifikt ljust mjukt bröd som jag kan vara överkänslig mot? Det är väl mest bara mjöl och vatten tänker jag🤔

Annons:
ylvabella
2016-04-17 20:37
#1

Det här är lchf-forum. Få äter pasta och mjölbröd här och svarar troligtvis inte på sådana frågor.

Record
2016-04-17 22:23
#2

Bröd är kolhydrater, med andra ord, "socker" kan inte vara bra att ha ett gasverk i magen, tur att du "Pruttar" om inte kan man spricka. Läs igenom trådarna här i kanten så skall du se att det går att bli helt besvärsfri. Lycka till !! 👍

villvaramed
2016-04-18 07:44
#3

undvik mat som sväller i vätska , t ex bröd pasta,
mjuktbröd  har ofta stort andelav vetemjöl, som ombildas till socker och jäser gärna i magen/tarmen.
Hårt bröd har ofta något lägre andel av vetemjöl - finns undantag, men eftersom all mjölmat sväller  vätska - undvik även det.

hemul
2016-04-18 12:06
#4

Och pasta då? 😎

Varför skulle vi inte svara på sådana frågor? Jag skulle gärna göra det om jag kunde, men jag vet tyvärr inte. Alla här har väl ätit spannmål och många har mått dåligt av det på olika sätt så erfarenhet och kanske kunskap borde ju finnas.

parsley
2016-04-18 13:30
#5

Det finns ett antal personer som hävdar att de blivit bättre i magen av att t ex ta bort gluten ut kosten.

Vården officiella hållning verkar vara att man inte ska experimentera med glutenfritt på egen hand.  En orsak är det då blir omöjligt att ställa en celiakidiagnos.  Glutenfria ersättningsprodukter i form av t ex pasta, bröd och mjölmixer är dessutom ganska dyra. 

Antingen tar du bort gluten på egen hand och ser vad som händer eller också kontaktar du vården och ber om en utredning av din mage. Är du inte glutenintolerant så kanske du kan få en IBS-diagnos. Det finns en del metoder att äta som är inriktade mot IBS, bl a FODMAP och GAPS.  Googla så hittar du information om dem.  Jag vet inte hur mycket stöd från vården man kan få om man har en IBS-diagnos. 

Väljer du att ta bort gluten på egen hand så kan du t ex äta enligt LCHF eller paleo eller fortsätta att äta "normalkost" och välja t ex ris eller potatis istället för pasta. Bröd kan ersättas med något LCHF eller paleo-bröd som man bakar själv. Googlar man så hittar man ett antal recept.  Det finns förmodligen en del andra bröd med t ex majsmjöl eller bovete om du googlar (även om dessa livsmedel inte räknas som LCHF).  Havre är naturligt glutenfritt, även om personer som har celiaki ska välja speciella glutenfria havregryn, eftersom det kan finnas spår av gluten i vanliga.

parsley
2016-04-18 13:33
#6

Vill du läsa på mer om gluten så kan du t ex läsa

Jonas Bergqvist - Ät och lev paleo
Davis - Brödberoende
Perlmutter- Hotet mot din hjärna
Martina Johansson - Magstarkt

Googlar du så lär du hitta ett antal bloggar som skriver om risker med gluten.

Annons:
vita fingrar
2016-04-18 15:45
#7

Aha tack för svar och lästips.

Jag var mest nyfiken på varför jag tål pasta men inte mjukt bröd men det kan kvitta. Det är ju inte så svårt att sluta äta bröd jag har redan dragit ner på det kraftigt då jag inte vill förgifta min omgivning med mina gaser.

Och en utredning i vården för att ta reda på om jag har celiaki verkar jobbigt. Har för mig att man måste göra gastroskopi. Nä då experimenterar jag hellre på egen hand och testar vad som går bra och inte. Det är ju inte direkt något kroppen behöver så jag lär inte få några brister av att ta bort gluten.

Jo jag har funderat på lchf också men är väl inte riktigt redo ännu. Jag äter väl lite halvt om halvt lchf eller åtminstone inte lightprodukter. Och bullar och mycket av fikabrödet går ju bort också av samma anledning som frallorna.

parsley
2016-04-18 16:34
#8

En teori. Det är olika sorters vete i pasta och mjukt bröd. I pasta används durumvete och i vitt bröd något annat.  Om det är köpebröd kan det vara specialvetemjöl med extra hög glutenhalt för att brödet ska bli stort och fluffigt.

korseett
2016-04-18 21:19
#9

Det kan också bero på jästen

Annielle
2016-04-18 21:34
#10

# 9 Precis vad jag tänkte, jästen!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

vita fingrar
2016-04-19 08:53
#11

Ja ni säger något!.☝️ Det är klart att det är jästen! Det är ju när jag tänker efter allt med jäst i jag reagerar på. Även det jag bakar själv.

villvaramed
2016-04-20 07:52
#12

om du tror det är jästen som är problemet - när du bakar själv -  prova att halvera mängden jäst,  minska socker/sirap, svalare degspad , låt degen jäsa längre, degen jäser även om du har kallt degspad men det tar längre tid.

Annielle
2016-04-20 09:05
#13

Man kan ju även baka utan jäst med bikarbonat

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Disyerto
2016-04-27 14:53
#14

Det finns ju också många goda brödrecept på surdeg istället för jäst.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

fiafia89
2016-04-27 14:55
#15

#7 Blodprov eller pricktest är nog det man gör i första hand.   Är det ägg i brödet du ätit?

vita fingrar
2016-04-28 09:59
#16

#15 I vissa bröd har det varit ägg men inte i alla.

Men ägg vet jag att jag tål, det äter jag mycket av, kokta som stekta🙂

Men det är inget stort problem. Jag har nu helt undvikit mjukt bröd och det går ju lika bra egentligen. Då mår jag ju bra.

Upp till toppen
Annons: