Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept att laga hemma

Förslag till "kvällsmat"

2016-04-03 19:39 #0 av: wissan

Sitter här och är egentligen inte så jättehungrig men måste äta, innan blodsockret "går i botten". Jag har ätit bra mat idag, men tycker att det kanske blir lite för mycket proteiner ibland.
Så något enklare, nått mitt emellan middag och kvällsmål...jag äter inte kött, bara fisk och fågel och måste se upp med kolhydraterna, har fått en liten varning om förhöjda värden i blodsocker men nu så har jag fixat till det med bra LCHF_mat...
Men jag blir alldeles ställd, vad äter man , vad äter ni, när det inte är riktig middag man vill ha men ändå mer än ett mellanmål.?
Smaskiga förslag emottages tacksamt. 

Anmäl
2016-04-04 07:14 #1 av: Amify

Jag brukar baka lchf-bröd och ha i frysen. Då kan man göra "mackor" om man inte orkar engagera sig i en komplett måltid. Annars koka bara ett par ägg och ät med smör eller majonäs till exempel.

Anmäl
2016-04-04 08:27 #2 av: NillaNina

Kakao + hett vatten + kokosolja/ MCT-olja + smör + ev. grädde. vispa med lattevisp eller mixa.

Anmäl
2016-04-04 09:03 #3 av: villvaramed

gör en ost och salladsrulle, mycket sallad lite ost om du inte vill ha för mycket protein, kan  varieras i det oändliga, med hårdost, mjukost, brie,  lägg till lite solrosfrön,  majonäs, creme fraiche  - tänk på att det är fantasin som sätter gränserna

Anmäl
2016-04-04 09:29 #4 av: wissan

Precis, fantasin behövs, kände mig alldeles   tom i bollen...tack för förslag, ska nog baka LCHF bröd å ha i frysen, verkar vara en bra idé. Salladsrullar är också gott. ska se om jag hittar kalkon pålägg utan druvsocker. 

Anmäl
2016-04-04 13:39 #5 av: Ary

Kokosfrukost

1 1/2 dl kokosflingor
2 små ägg
60 gram smör 
äkta vanlijpulver

Smält smöret och häll det över kokosflingorna. Blanda i vaniljpulvret och rör ner äggen. Kör i mikron på full effekt i cirka 1 1/2 minut. Vänd upp kakan på en tallrik. Lite färska bär till

Osötat eftersom det inte är tänkt som en dessert. Från kokboken LCHF till vardags av Wikholm &Wikholm. Bord kunna varieras med kött, kesella eller i princip vad som hels i oändlighet. Någon gjorde den med proteinpulver i också.

Anmäl
2016-04-04 16:07 #6 av: parsley

Mäktar du med att koka egen buljong så är det gott att ta en kopp som mellanmål. Vill man att den ska vara matigare så kan man ha i extra fett och en äggula. 

Wrap

Dela 4 ägg i gulor och vitor. Vispa vitorna till hårt skum. Vispa upp gulorna . Blanda ihop gulor och vitor. Bred ut smeten på bakplåtspapper och grädda i 200 grader ca 10 min.  När den svalnat kan man rulla ihop den kring lämplig fyllning. 

Smeten kan smaksättas på olika sätt innan gräddning, beroende på vilken fyllning man vill ha i. Man kan t ex fylla den med kanel och smör och ev lite sötning, så man får en kanelbullewrap. Då passar det bra att smaksätta smeten med vaniljpulver och lite kardemumma. Vill man ha en matwrap och fylla med t ex mjukost, så kanske det räcker att salta den innan gräddning. 

Wrapen kan skäras i lagom portionsbitar och den håller sig ett par dagar i kylen. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.