Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Tillsats E565

2016-03-31 09:33 #0 av: Sindri

Återigen är det här man skall få de svar som saknas på webben;

E 565 finns inte på livsmedelsverkets lista, någon som vet vad det är?

Används som antikoagulationsmedel i salt i Spanien. Ja, jag har sökt på spanska på Google, men får inget resultat där heller.

Men här är det säkert någon som vet! Skämtar

Anmäl
2016-03-31 10:21 #1 av: Record

Låter hemskt, får mig att tänka på dessa små påsar som ligger i elektronikutrustning med texten "Do not eat". (torkmedel) i salt förmodligen för att detta är hygroskopiskt.

Anmäl
2016-03-31 11:45 #2 av: Sindri

I påsarna har jag för mig det är silikonkulor, det har man knappast i salt.
Det är ju så förbenat liten stil, men jag tror att jag på en annan påse såg samma nummer och något med magnesium?
Det kan väl i alla fall inte vara lika farligt som aluminium som våra svenska bordssalter har i sig?

Får plussa på med förstoringsglas nästa gång jag handlar.
Hittade i alla fall igår ett salt i en hälsokostaffär som inte hade tillsatser.

Anmäl
2016-03-31 13:25 #3 av: Effie

Googlar man på svenska (och bläddrar förbi alla sidor om datortillbehör eller vad det nu var), så hittar man ett document från Jordbruksverket om fodertillsatser. E565 var ligninsulfonater.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-03-31 13:45 #4 av: Zepp

https://en.wikipedia.org/wiki/Lignosulfonates

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-03-31 14:31 #5 av: Sindri

Verkar ju hur hälsosamt som helst Förskräckt

Anmäl
2016-03-31 22:49 #6 av: Record

#5 Sindri

Alternativet att motverka saltets "klumpning", binda vatten till en sådan här istället fullt ätbar inga kemikalier.Får idé

https://www.jw.org/sv/publikationer/tidskrifter/g201510/molokens-hud/

Anmäl
2016-03-31 23:12 #7 av: Sindri

Ja, kan inte tillverkarna trycka ner en sån i varje saltpaket istället...skulle bli succé.....bättre är att samla fåniga kort i flingpaket.....Skrattar

Det larviga är att gör man bara saltkornen mikroskopiskt större behövs inget klumpmedel. Jag kunde ju köpa den sorten förut, men nu är det kört.

De flesta innehåller E536 som heter nåt med cyanid. Trevligt! Galen

Anmäl
2016-03-31 23:26 #8 av: Record

#7 Sindri, Helt rätt, kanske flingsalt inte har någon tillsats.

Du får köpa en saltsten, som man tidigare såg i hagar där kor gick, några skickande där per dag, alternativt hugga ut en bit.Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.