Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Potatismjöl/rå potatis

2016-03-29 02:18 #0 av: Eron33

Jag har läst en del om detta med potatismjöl och såg även nån som provat rå potatis! Varför äter man det och är det inte kh? Kände att jag sett lite om detta men ändå inte fått nån förklaring på varför och vad de gör i kh- biten.

Anmäl
2016-03-29 13:27 #1 av: hemul

Sök på resistent stärkelse så lär du hitta mer än nog.

Stärkelsen i potatismjöl är alltså av en typ som vi inte kan bryta ner om vi äter det som det är, utan uppvärmning. Det är därför den kallas "resistent" och gör varken till eller från för kolhydratintaget.  Därmot fungerar den som näring åt tarmbakterierna. Man skulle kunna se den resistenta stärkelsen som en slags fibrer. Det är därför folk äter potatismjöl, de tror att det bidrar till bättre tarmhälsa.

Anmäl
2016-03-29 14:08 #2 av: LaRose

Hoppas det är ok att ställa en annan potatismjölsfråga här;

Hemul, du är en vettig mänska och jag fick väl egentligen svaret här ovan, men jag har undrat om det går att baka med potatismjöl utan att det blir kolhydrater. När jag nu läser ditt svar, så fattar jag att det ju blir uppvärmt då och därmed är det kört. Eller hur? Fan också.

Anmäl
2016-03-29 16:39 #3 av: Zepp

Um.. ät potatisen rå eller drick potatismjöl utblandat i vatten!

Men om du först steker potaismjölet och sen låter det kallna över natten så återgår en del till retrogaded RS.. inte lika effektivt/nyttigt som rå RS men iallafall.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-03-29 21:57 #4 av: Eron33

Så då kan jag äta en rå potatis om dagen trots att jag försöker äta så lite kolisar som möjligt? Jag älskar rå potatis och äter ju hellre den än potatismjöl! Tack snälla för era svar!😊😊😊

Anmäl
2016-03-29 22:00 #5 av: Zepp

Rå potatis så att säga ofarligt vad gäller kolhydrater.

Det är mest omgivningen som kommer att protestera iomed att det kan bli en hel del illaluktande gaser.

Anmäl
2016-03-29 23:37 #6 av: Eron33

Hihi! När jag läste det du skrev högt så sa min man "du äter inte rå potatis"

Anmäl
2016-03-30 13:02 #7 av: hemul

När jag var liten sa man att rå potatis var giftigt. Antar att det var fel, men är lite nyfiken på vad den påstods innehålla som då antagligen blir förstört vid tillagning. Nån annan som hört det där?

Anmäl
2016-03-30 13:45 #8 av: Zepp

Solanin antagligen?

Grejen är att det sitter främst i skalet och är ett gift som skall hålla svamp och insekter borta.

Det är främst det gröna som innehåller större mängder solanin, dvs sådant som blivit utsatt för solljus.

Men.. via växtförädling som har man tagit fram nya potatisorter med högre Solaninhalt.. då sparar man in på bekämpningsmedel.. bra va?

Magnum bonum var en sådan sort.. den fick till slut saluförbud.. trots att den nästan var ekologisk?Ledsen

Anmäl
2016-04-03 06:28 #9 av: hemul

Vore väldigt ologiskt i så fall eftersom solanin inte förstörs vid uppvärmning.

Anmäl
2016-04-03 13:35 #10 av: Zepp

Tanken är nog att man skall skala potatisen?

Anmäl
2016-04-05 03:09 #11 av: hemul

Behöver man väl inte koka den för att göra.

Anmäl
2016-04-05 09:06 #12 av: Zepp

Näe men det är väl det vanligaste?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.