Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5599 ggr
Kostdemokraten
3/26/16, 8:56 AM

Namninsamling till stöd för Höjda krav på kostråd!

Som säkert flera av er lagt märke till har Kostfonden uppmanat regeringen att höja kraven på vetenskaplighet för offentliga rekommendationer, exempelvis kostråd. Jag tror att det kan vara ett första steg mot att förändra bland annat livsmedelsverkets kostråd om det genomförs, eftersom jag tror helt och fullt att mer rigorösa krav på vetenskaplighet (givet så klart att kriterierna som bedömmer det i sig är vetenskapliga) skulle missgynna de nuvarande rekommendationerna. Att förslaget dessutom fokuserar på vetenskaplighet snarare än ett särskilt sätt att äta ger det nog större chans att tas på allvar, då man om man direkt förespråkar mindre socker eller kolhydrater och/eller högre andel fett/mättat fett nog tyvärr blir avfärdad som en "LCHF-sektist". Jag hoppas att Kostfondens förslag går igenom, och har tagit initiativ till en namninsamling för att försöka samla ihop en folkopinion att backa upp förslaget med. Möjligheten att påverka på detta vis ska nog inte överskattas, men inte heller tror jag det skadar. 

Skriv under om ni håller med! Klicka på länken ovan eller klipp och klistra in http://www.skrivunde…ekommendationer i er browser.

Annons:
jiim
3/26/16, 10:15 AM
#1

Hej, Jag har skrivit under :) Har en Facebook grupp som heter nyckelhålet - gör om, gör rätt. Detta är en grupp som är kritiska till SLV och nyckelhålet. ca 1000 som gillar. Kan jag lägga in ditt inlägg i den gruppen och uppmana fler att skriva på? :) Mvh Jim

Kostdemokraten
4/17/16, 9:40 AM
#2

Det får du jättegärna göra! Ursäkta dröjsmålet, är inte normalt sett aktiv här på forumet så har helt missat att följa upp mitt inlägg. Namninsamlingen är för övrigt aktiv i allra högsta grad, stort tack för namnunderskrifter hittils. Keep them coming!

Kostdemokraten
4/17/16, 9:43 AM
#3

Kan även tillägga att insamlingen preliminärt kommer vara öppen till 20160930, då regeringen satt ett datum i oktober som deadline för synpunkter från involverade parter inklusive allmänheten. Ges annat besked framöver kan det givetvis komma att ändras.

Upp till toppen
Annons: