Annons:
Etiketthälsa
Läst 8365 ggr
lizton
3/24/16, 10:04 PM

Är K2 vitamin bra att äta som tillskott?

Jag har sett mycket reklam om K2-vitamin på senaste tiden. Någon som äter det och varför? Upplever ni att ni mår bättre av det och i så fall på vilket sätt?

Annons:
Zepp
3/24/16, 11:18 PM
#1

Japp i princip.. speciellt om man tar Dvitamin.

D3 ökar kalciumomsättningen i kroppen samt upptaget pluss en del annat bra, tex i imunförvaret.

K2 krävs för att kalciumet skall hamna där det skall.. i ben och tänder.

Man kan äta en massa grönkål och Natto i stället.. speciellt Natto.

Har man brist på D3 så kan man bli piggare om man tar det, men du lär alldrig känna om kalciumet hamnar i dina kärlväggar eller i benstomme.. iallafall inte innan det är försent.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

parsley
3/26/16, 7:22 AM
#2

Någon som vet var man kan köpa billigt K-vitamin eller kan hitta en D3+K2 som inte innehåller karragen?

Bobbymilu
3/27/16, 4:57 PM
#3

Gick till apoteket i Granada för att köpa K-vitamin. Apotekaren behövde recept, men ansag att det inte är bra att ta det utan verkligt, bevisat skäl om att det behövs.

Zepp
3/27/16, 7:26 PM
#4

K2 ellerK1?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jojo55
3/27/16, 8:26 PM
#5

Vad är Natto?

Zepp
3/27/16, 8:29 PM
#6

Natto är fermenterade soyabönor.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Bobbymilu
3/29/16, 1:04 PM
#7

det var K2

Zepp
3/29/16, 3:11 PM
#8

Skumt.. för jag tänkte K1 vilket är en viktig faktor i koagulerinsregleringen.

Grejen är att som jag pekar på ovanför så innehåller Natto kopiösa mängder K2.

Meen du kan lugnt fortsätta att äta kopiösa mängder grönkål och Natto.. iallafall.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

peoy
4/4/16, 2:04 PM
#9

Frågan om K2 är bra att ta som tillskott, och vars det finns billigt..  Det är vad jag förstått en bra idé att försöka få i sig lite extra K2, sen är det en helt annan sak om de som finns som tillskott är nåt att ha..
Billigt på TopFormula, men akta er för deras superusla ordersystem (i kombination med värdelös kundservice), det är lätt att välja "singelprodukt" istället för att pricka in de återkommande kampanjerna med 2-pack, och dom "kan" inte korrigera det i efterhand genom att betala tillbaks hälften eller skicka dubbelt så mycket..

Det här uttalandet om tillskott gäller säkert inte vårt friskvårdsvänliga land Sverige, men intressant ändå..  #1, #5, #6, #7, (#11-#13),  på spellistan om tillskott
https://www.youtube.com/watch?v=FUX3P3fiCEI&list=PLOlJ7oc7WlZ6VPWRV6aWl-j_TgKx8YsTw

Zepp
4/4/16, 5:07 PM
#10

En annan fråga är var man köper Natto och hur mycket kolisar den innehåller?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

parsley
4/4/16, 8:07 PM
#11

# Det har jag också funderat på. Var får man tag på Natto och vad innehåller den förutom K-vitamin.

peoy
4/4/16, 10:21 PM
#12

Plocka den från soja-plantan på sin egen gård.. växer ju året runt på våra breddgrader.. eller inte..
Nästa fråga är väl då om vi ska äta sånt som inte på ett naturligt sätt går att hitta närproducerat.. soja hör nog inte till nåt som går att skrämma fram i vårat utomhusklimat, och är då inte nåt som heller bör ingå i en artegen  och regionsspecifik kosthållning..
K2 verkar finnas i ägg, lever och njure

Zepp
4/4/16, 10:25 PM
#13

Och kanske i Surströmming?

Mer Surströmming åt folket?

Momsfri Surströmming?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
peoy
4/5/16, 7:04 AM
#14

Jag är inte riktigt kompis med sura strömmingar (sen kanske det ändå inte kan vara bra att äta nåt med 50% salt i), men kan vara en bit på väg.. Är inte särskilt rädd för lite lätt föråldrat kött "high meat" ("surgris"), även om jag inte kommit så långt än att det ens är i närheten av påståendet i slutet:
==
If you leave your meat stored in the fridge for long enough it will become high meat. High meat has an outer layer of a slimy consistency. At least a few weeks is long enough usually. The longer you leave it the slimier it gets until it eventually becomes liquid. However, it will stink your house out!
==

Anders-S
4/6/16, 10:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Re: #10 o 11

Natto säljs av Japanska Torget, Tegnérgatan 6, Stockholm. De har även ekologisk natto.

Japansk natto men ingen ekologisk säljs av Yamato, Andra Långgatan 49, Göteborg, dyrt.

Kinesisk natto, risk för GMO-soja, säljs av Hung Fat Trading Asien Livs, Östra Hamngatan 19, Göteborg, billigast.

Själv natto-innehållet är enbart sojabönor och bakteriekultur.  Släng medföljande sås och senap! Anledning framgår av innehållsförteckningen.

Zepp
4/6/16, 9:23 PM
#16

Tack för tipset!

Måste iallafall minst en gång i livet ha testat Natto!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: