Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Off topic - (OT)

Rökt lax upptinad och fryst igen. Ätbar?

2016-03-23 23:17 #0 av: LenaK63

Glömde en "vackad" djupfryst rökt laxsida hos min son i hans kyl med bäst före datum 9.12.15. Han lyssnade inte utan frös in den igen.
Kan man tina den och äta den utan att bli sjuk?

Anmäl
2016-03-23 23:28 #1 av: Hera

Jag hade inte vågat. Tinad mat ska aldrig frysas igen vad jag vet.

Men han kan ju lukta på den.

Anmäl
2016-03-25 08:54 #2 av: gorran62@hotmail.com

Ingen fara. Det enda som händer är att köttet kan bli lite torrare. Ingen fara att äta.

Anmäl
2016-03-25 10:37 #3 av: Sindri

Hur pass tinad blev den? Tillagad mat är inte lika känslig att återfrysa, men rökt lax är väl ett gränsfall. Har du t ex mat i en frys som pajar, så kan du för det mesta frysa in det igen om det bara varit tinat en lien stund.
Det är inte själva infrysningen som är farlig, utnan om maten blivit för varm. Har den blivit varm är det listerabakterier man skall vara rädd för, och det tror  jag tyvärr inte känns på lukten.

Anmäl
2016-03-25 15:19 #4 av: Zepp

Mest troligt om maten blivit skämd är att man blir magsjuk/får diaree!

Vakumpackade livsmedel brukar iallafall betyda att inga bakterier tillförs som man kan bli sjuk utav.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-03-26 07:33 #5 av: LenaK63

Tack för era synpunkter. Men sonen hade ätit av den innan han frös in den och den var inte så god så vi beslöt att slänga den. Varför riskera magsjuka.
Glad Påsk!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.