Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7736 ggr
jenniferhej
2016-03-17 14:23

LCHF Alkohol!

Hej! Jag har gått på LCHF i sex veckor nu. Första veckan hade jag huvudvärk samt yrsel men som sen gick över. Mådde hur bra som helst efter det. Förra helgen fuskade jag och drack några öl vilket resulterade i att jag blev ordentligt bakfull. Men enda sen dess så har jag haft huvudvärk, illamående och ont i magen. Det känns som att jag är sjuk, att jag kanske blir magsjuk när som helst… men vilket så inte blir fallet.  Igår tex mådde jag bra men efter förra helgen har jag mestadels mått dåligt.

Någon som varit med om samma när ni druckit alkohol? Ska jag avvänjas från sockret på nytt eller vad är det frågan om?

Annons:
VildaVittra
2016-03-17 14:29
#1

Du kan inte vara gravid?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jenniferhej
2016-03-17 14:38
#2

Nä, mensen precis slut innan helgen :D

VildaVittra
2016-03-17 14:40
#3

Tyvärr är ju inte mensen en garanti för att man inte är gravid, men det blir mindre sannolikt. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jiim
2016-03-17 14:45
#4

Öl innehåller både gluten och en hel del kolhydrater… Något som din kropp kanske varit ovan vid ett tag.

Dessutom tål man alkohol mycket sämre på ketogen kost :D

Jag uppskattar att man tål typ hälften så mycket :P

jenniferhej
2016-03-17 14:50
#5

Nej, jag vet men jag är rätt säker på att jag inte är på smällen :)

Så, Jiim, du tror alltså att det har med alkoholen att göra? Tycker det räcker nu haha

Septima
2016-03-17 16:55
#6

Om du är histaminkänslig, vilket du kan vara utan att veta om det, kan reaktionen bero på det och bara indirekt på LCHF i sig. Jag har fått reda på att jag just är histaminkänslig.  Jag har fått flera täta attacker de senaste månaderna (ätit LCHF i fyra och ett halvt år) - tidigare kom de bara då och då - flera års mellanrum.  Alkohol tål jag inte alls sedan några månader och har blivit ihållande dålig efteråt upp till en vecka…

Attackerna kan yttra sig på olika sätt, illamående är ett ett av dem. Man kan må dåligt i flera dagar och just känna sig sjuk eller på väg att bli sjuk. 

 LCHF-kost påverkar indirekt på det viset att den ofta innehåller mycket histamin samt att bakreriefloran i tarmen kan förändras så att man inte har lika bra nedbrytning av överskott på histamin. Alkohol försämrar nedbrytningen ytterligare plus att just öl (allt som är jäst/fermenterat) också innehåller mycket histamin. 

Pröva att ta en antihistamintablett, vilken  receptfri sort som helst går bra. Blir du bättre efter nån timme eller två så kan du vara ganska säker på att det handlar om detta, Vanlig bakfylla håller ju inte i sig mer än ett dygn så något annat än sådan borde det vara…

Annons:
Zepp
2016-03-17 21:12
#7

Alkohol och graviditet är rätt vanlig kombo.. främst för tjejer/kvinnor!

Nämenaltså.. på ketogen kost/diet.. så är alkohol något som sabbar en del.. man tål tex cirka hälften.. främst i början!

Alkohol har prio nr 1 att förbrännas i levern.. så då stoppas ketogenes/glukoneogens hjärnan får hålla tillgodo med mer alkohol.. man blir lätt snorfull.. och illamående.

Varar problemen mer än ett dygn så har du sannolikt blivit gravid vid något annat tillfälle  eller så har du dragit på dig något virus.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Amify
2016-03-18 09:47
#8

Jag klarar inte av alkohol på samma sätt längre sedan jag började med denna kosthållning. Blir väldigt lättpåverkad och bakis i ett par dagar och då är jag helt slut och har huvudvärk. Huga! Jag älskar vin men det gäller att dricka det med måtta.

Bobbymilu
2016-03-18 13:04
#9

Samma här, förr njöt jag av ett eller tva glas vin pa en uteservering, här i Granada. Vinet flödar, men det gar inte ihop med LCHF. Jag föredrar att inte dricka alkohol och ma bra.

hemul
2016-03-18 16:53
#10

Men mår du dåligt i en vecka efter? Låter väldigt otroligt att några öl skulle få den effekten tycker jag.

Anelis
2016-03-18 17:30
#11

Det kan tydligen variera, som så mycket annat. Jag har inte några problem alls, tycker om att ta ett litet glas vin någon vardagskväll och ofta några glas en lördag men har aldrig märkt någon skillnad mot innan.

Amify
2016-03-20 08:01
#12

Ett eller två glas vin blir jag inte heller bakis på men om vi pratar en helkväll; då är det inte kul dagen efter!

jiim
2016-03-20 08:34
#13

Jag bli påverkad av ett glas vin, och full på två

Före ketogen kost så pratade vi om flaskor istället, inte glas :D

Annons:
Amify
2016-03-20 08:38
#14

Jo, jag håller faktiskt med #13. Någon som vet om man förbränner alkohol långsammare på LCHF-diet? Ibland känns det nästan så.

Zepp
2016-03-20 16:44
#15

#14

Näe man förbränner inte alkohol annorlunda på ketogen diet!

Utan snarare tvärt om.. dvs alkoholoxidation konkurerar med ketosis.. främst i levern!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Amify
2016-03-20 17:12
#16

Ok, kanske känner man sig snurrigare på grund av något annat då. 😉

Zepp
2016-03-20 17:15
#17

Näe mest troligt på grund av att ketoner sjunker så får hjärnan hålla tillgodo med mer alkohol.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2016-03-20 19:39
#18

Med andra ord så får man lågt blodsocker. Eller kan få. 🙂

Men detta sitter inte i en vecka det heller.

Zepp
2016-03-20 20:16
#19

Mnjae.. man får mest troligt en hög alkoholhalt till hjärnan?

Har än så länge inte drabbats av baksmällor som varat en vecka.. inte ens under mina vildaste ungdomsår.. även om det kunde vara någon gång till mitten av veckan innan man var riktig människa.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fialotta333
2016-04-06 18:43
#20

Jag tycker inte att jag "tål" mindre alkohol på LCHF (blir inte mer påverkad), men däremot blir jag myyyyycket sämre dagen efter. Helt klart skillnad mot tidigare.

Annons:
Halvdansken
2016-04-06 20:31
#21

Jag har märkt att jag blir snuvig när jag dricker. Näsam börjar rinna som attan, och det är bara vissa saker jag tål. Max alkoholhalt typ folköl (3-4%).
Kan det också vara en histaminreaktion?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
2016-04-06 21:18
#22

Mer troligt en sk betingad reflex låter det som?

Lite samma som när man äter något visst och man blir varm och svetten droppar från näsan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
2016-04-07 09:41
#23

Men det har kommit de ca 3-4 senaste åren. Det är det jag är så förundrad över.  Kanske övergångsåldern.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: