Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Övrigt

Njursten?

2016-03-16 08:28 #0 av: [Angelic]

Ska till VC 10.30. Förmodligen haft/har njurstensanfall som började igår e.m. Smärtan ha inte släppt helt trots värktabletter. Är det vanligt att man får det när man äter lchf? Såg nånstans att mycket fett kan ge det. Tycker jag dricker mycket så tror inte det beror på det.

Anmäl
2016-03-16 09:44 #1 av: Skymning

Jag vet att mycket fett kan lösgöra gallstenar om man har sådana, men njursten beror väl inte på det? Sen är det väl något som byggs upp långsamt under många år. När man väl känner stenarna är det endast ett tecken på att de rör sig/lossnar?

Här har frågan varit uppe tidigare: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71354ab9cb46222d04d03c-njursten

Hoppas du mår bra snart igen.

Anmäl
2016-03-16 12:06 #2 av: [Angelic]

Tack, Skymning!

Hemma igen med diklofenak suppar och rådet att dricka mycket. Ingen pågående infektion men om inte diklo hjälper eller jag får feber så skulle jag söka på sjukhuset.

Har giftstruma och vill bli bättre så fort som möjligt så kör strikt ☺ Så det blir en del kosttillskott, även kalcium magnesium och askorbinsyra dom diskuteras i länken. Sistnämnda behöver jag iof inte ta, tror jag. Tar ca 400mg kalcium magnesiumkelat 2250mg (900mg magnesium) D3 100ug K2 75ug 1 krm askorbinsyra samt lite annat. Kan det va "farliga" mängder?

Anmäl
2016-03-17 14:09 #3 av: Minska kolhydrater

Oxalatrika livsmedel som mandel, kakao, spenat mm, som man äter mycket av  om man äter lchf kan ställa till det i kroppen och bl a ge njursten.  Här är en länk: http://se.medicalcarezone.com/sjukvard/livsmedel-rika-pa-oxalater/

Anmäl
2016-03-18 06:08 #4 av: [Angelic]

Aha! Har ganska nyligen köpt ekologiska kakaobönor. Dom är inte så goda så har inte käkat fler än 10 om dan. Men då är det nog dom som ställer till problem. Tack, Minska kolhydrater!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.