Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Sötningsmedel

2016-03-14 12:44 #0 av: [tk1971]

Jag tycker att LCHF-recept med olika sötningsmedel är som en riktig djungel. Olika produkter har olika sötma, och man ska ta olika mängder. Jag försöker iofs att undvika söta saker, men ibland vill man ju ändå baka nåt. Och jag tycker, som jag sagt tidigare, att den sociala biten vad gäller fika med andra är väldigt underskattad inom LCHF-rörelsen.

Ok, nu har jag hittat ett recept där det står att man ska använda 1 dl sukrin. Jag har ICA:s "Sötströ" hemma. Går det att använda på samma sätt som "sukrin" och i samma mängd?

Sajtvärdar: iFokus vore ingenting utan dess medlemmar. Tänk på det.

Anmäl
2016-03-14 12:50 #1 av: parsley

Lite om sötningsmedel  http://www.alltomlchf.se/maten/socker-och-sotningsmedel/

Anmäl
2016-03-14 12:53 #2 av: parsley

Mariannes LCHF har en omvandlingstabell som utgår från Bakery +,  en produkt som hon tagit fram och säljer.  http://mariannslchf.se/omvandlingstabell/

Anmäl
2016-03-14 12:56 #3 av: [tk1971]

Tack. Enligt den där faktasidan är de inte riktigt jämförbara, men jag ska testa. Det får väl bli vad det blir.

Anmäl
2016-03-14 12:57 #4 av: Effie

Jag håller med om att det är svårt med sötningsmedel. Det är heller inte lätt att söta och smaka av, åtminstone inte om man ska bjuda andra på det...

Jag googlade på sötströ och sukrin, och hittade ett inlägg  på Marianns LCHF, där det stod att det är så lite stevia I Sötströ att det inte har någon praktisk betydelse. Så doseringen ska vara samma som sukrin, såvitt jag förstod.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-03-14 13:00 #5 av: [tk1971]

#4: Ok, tack för det.

Anmäl
2016-03-14 13:50 #6 av: Sindri

Och jag tycker att alla recept med sukrin blir för söta. Jag tar mindre än det står och det blir bra. Har för mig att det står på Icas sötströ att man skall ersätta socker med lika mycket sötströ, men prova dig fram, annars blir det äckligt.

Anmäl
2016-03-14 20:41 #7 av: hemul

Har du testat stevia? En del gillar det inte, men gör man det så är det nog det bästa alternativet. Jag har hittat en sort som är supergod. Organic, extraherad i vatten och mekaniskt filtererad, om någon börjar börjar klaga över att lösningsmedel används i framställningen. Det kan det göra, men det måste inte vara så.

Anmäl
2016-03-14 21:30 #8 av: [tk1971]

#7: då är ju frågan - hur mycket av det ska man ha i ett recept med sukrin? Sen kommer man inte ifrån att socker i ett recept ofta har en volymskapande roll. Byter man ut det till nåt högkoncentrerat så blir det ju alldeles fel proportioner.

Anmäl
2016-03-14 23:28 #9 av: hemul

När det gäller stevia kan man inte prata om mängder. Man brukar säga att det är 300 ggr sötare än socker. Mängderna är så små att man skulle behöva laboratorievåg för att få till det och dessutom skiljer olika sorter väldigt mycket. Den jag har nu är t.ex. relativt svag, men ack så god. Man får smaka sig fram helt enkelt.

Enda problemet med stevia är att det inte ger volym. Men i de flesta fall spelar det ingen roll.

Anmäl
2016-03-14 23:33 #10 av: Sindri

Stevia funkar inte när man bakar för man behöver lite "massa" också. Jag brukar ta kanske 60-70% sukrin av det som står som socker plus en knivsudd stevia. Det brukar bli en bra balans.

Anmäl
2016-03-15 00:20 #11 av: hemul

Beror på vad man bakar. Har gjort kakor, semlor och gud vet vad utan "socker".

Anmäl
2016-03-15 12:22 #12 av: Kirsib

Sukrin+ använder jag. En färdig blandning med sukrin och stevia, två gånger sötare än socker. Dock tycker jag att det blir för söt då, så brukar oftast ta bara hälften av det som skulle tas.

Anmäl
2016-03-15 13:47 #13 av: Minska kolhydrater

Jag brukar använda mig av vanliga steviaplantor  som jag har i stor mängd hemma. Jag tar 3-4 blad och lägger i den mat jag vill ha, t ex  glass eller smoothies. Är det någon mer som har erfarenhet av detta? Har ännu inte prövat att baka med det. 

Anmäl
2016-03-15 13:58 #14 av: hemul

Ja, för länge sedan. Men jag tröttnade på plantorna. De blir så fula och skräpiga (bor i lägenhet).

Anmäl
2016-03-15 16:10 #15 av: Sindri

De blir faktiskt skräpiga i villor också....Skrattar

Anmäl
2016-03-15 16:20 #16 av: parsley

Jag tycker inte de lever så länge att de hinner bli skräpiga. GladMan behöver ha gröna fingrar för att lyckas med dem, men får man dem att trivas så har man tillgång till hemodlad sötning direkt från plantan. 

Anmäl
2016-03-15 16:23 #17 av: Sindri

Skall kanske göra ett till försök och köpa med mig i vår när jag åker hem.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.