Annons:
Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 6612 ggr
hemul
3/14/16, 4:59 AM

Äcklig fläskkarré - AXFOOD

Ja, äcklig kanske är fel ord. Men dålig, tråkigt, seg, torr, trådig. Hemköp hade extrapris för ett par veckor sedan, Willys förra veckan. Jag köpte upp mig på rätt mycket vid båda tillfällena. Var det någon mer som köpte? Är nämligen nyfiken på vad de gör med köttet för att det ska bli så hopplöst och kanske någon vet.

Köttet från Hemköp är genomgående hemskt. När det sen kom på Willys så köpte jag först ett tråg och det var som det skulle. Så jag gick tillbaks och köpte två till. Jo hejsan, nu var det det torra segköttet igen.

Det på Hemköp såg konstigt ut. Har köpt sån fläskkarre förr, men inte där, och den var också torr och seg. Skivorna ser liksom för släta ut eller hur jag ska säga. Som det ser ut när de sågat fryst kött i skivor, fast det tror jag inte de gjort. Det på Willys såg normalt ut, därför jag tordes chansa.

Både på Hemköpsskivorna och de dåliga Willysskivorna har jag lagt märke till att de är större än vanligt och att benet inte ser ut som det brukar. En stor bit av köttet, bort från benet sett, har fibrerna mer eller mindre åt fel håll, därför det blir svårtuggat så klart. Funderar på om de kan ha styckat på nåt urkonstigt sätt som jag inte riktigt kan räkna ut hur det skulle vara. Men det är torrt också, inte alls som karré brukar vara.

Skitless på sånt här. Nu har jag hela frysen full med karré som jag inte vill äta. Önskar jag hade hund. Den från Hemköp, den var värst, var så torr och svårtuggad att den inte blev god ens som pyttipanna, det brukar ju funka med det mesta annars. Och ändå såg man fettstråk i det råa köttet.

Så, har fler köpt extrapriskarrén och märkt samma sak? Vad tror ni i såfall att det beror på?

Annons:
korseett
3/14/16, 5:21 AM
#1

Är det felstyckat så blir det segt och tråkigt. Gör " pulled pork"av skivorna istället

VildaVittra
3/14/16, 6:03 AM
#2

Eller grytbitar till långkok. 

Varför kött kan vara torrt och trådigt, kan vara att det är äldre djur. Men det är lätt löst genom att koka det längre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Huygens
3/14/16, 6:16 AM
#3

Kan det vara sånt där klistrat köttavfall? Dom tar allt möjligt överblivet, restbitar och sedan klistrat dom ihop köttet med ett slags proteinklister så att det ska bli hela stycken igen.

[tk1971]
3/14/16, 6:52 AM
#4

#3: inte karreskivor väl? Det blir nog svårt att få så pass stora skivor att hålla ihop.

parsley
3/14/16, 9:47 AM
#5

Jag köpte billig karré på Willys förra veckan. Det kanske är samma sort? Jag har gjort pulled pork på den och bara smakat av den. Det mesta har jag frusit in till kommande middagar, så jag hoppas att den är ok i dragen form.

hemul
3/14/16, 3:35 PM
#6

Klistrat var en tanke. Av bara ett par stora bitar då och den ena har hamnat fel… Men som tk1971 tror jag inte att det skulle hänga ihop. Och inte heller att de skulle göra sig besväret för att mångla ut det som karré på extrapris.

Annons:
Biami1.
3/15/16, 9:46 AM
#7

Jag tycker du ska gå tillbaka till affären med köttet!

Bobbymilu
3/15/16, 12:07 PM
#8

Jag gillade inget kött, förutom dyr entrecot, när jag bodde i Sverige. Sedan 6 manader bor jag i Spanien ( Granada) och allt kött, billigt eller dyrt, är fantastiskt gott. Detta beror kanske pa att konsumenterna i Sverige inte har nagot att säga till om, det gäller att fa ner kostnader och ha ett stort överskott. Här det fortfarande sma butiker med personlig kontakt, t,ex kan vi köpa lungor, hjärta och lever dagen efter slakt, detta blir perfekt att göra hundmat av med morötter och ris.

Ställ mer krav pa kvaliteten.

hemul
3/15/16, 2:00 PM
#9

Jaha, men grejen är ju att det här köttet inte var som fläskkarré brukar vara. Det brukar vara gott.

Det är försent att gå tillbaka. Allt är portionsförpackat i frysen och jag har inte kvittona kvar.

Anders-S
3/18/16, 9:50 PM
#10

Coop, Willys och Hemköp har ofta fläskkött från danska svin. Det skulle jag inte ta i ens med tång!  Netto luras genom att låta företag i Skåne packa dansk, tysk och holländsk import och märka det med SE.

MRSA, antibiotika och galtkött är några anledningar.

[tk1971]
3/18/16, 9:55 PM
#11

#10: så du äter inte galtkött? Vad ska man göra med galtarna då? Eller är det månne ornesmak du menar?

Anders-S
3/18/16, 10:15 PM
#12

#11  så du äter inte galtkött?

Nej, det är vidrigt. Inte ens hunden ville ha. Lämna tillbaka till butiken om du råkar ut för galtkött!

[tk1971]
3/18/16, 10:19 PM
#13

#12: men vad ska man då göra med galtarna? Sortera bort och destruera som tuppkycklingar?

Annons:
Tzatze
11/10/16, 6:52 PM
#14

#13. Man kastrerar hangrisar innan de blir könsmogna. Ibland slinker någon tidigt utvecklad individ igenom dock . Fullvuxna galtar finns det nog inte så många av och det köttet kasseras.

Zepp
11/10/16, 7:58 PM
#15

Galtkött smakar urin rent ut sagt, därför destrueras dessa.. om de inte kastreras i tid!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
11/10/16, 9:28 PM
#16

Det där att vissa butiker säljer utländskt kött som svenskt, kan de verkligen göra det om det står Urpsrung Sverige?

Hur som, eftersom min karré var styckad längs med fibrerna så tror jag inte det spelar nån roll för mörheten varifrån det kommer. Har fortfarande kvar av eländet och tvingade i mig en skiva häromdan. Det syntes så tydligt. Närmast benen var det gott och så är det en del utanför där fibrerna går längs med skivan. Undrar om de kan stycka så de får med av två olika delar liksom, nåt som borde varit en annan styckdetalj.

Zepp
11/10/16, 9:46 PM
#17

Vissa kan, dock så har de en tendens att bli släpade inför domstol förr eller senare!

Gäller nog främst deras leverantörer tex ett visst slakteri på Gotland som numera vad jag förstår är nedlagt.

Men det lät ju bra med Gotland och lamm o sådant.. så länge det fick pågå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LenaK63
11/10/16, 10:18 PM
#18

Kanske funkar att göra gryta på köttet som kokar lääänge. Slow cooking eller  ett antal gånger i Wonderbag.

hemul
11/11/16, 12:53 AM
#19

Tyvärr, det funkar inte heller. Det är bara hopplöst.

Zepp, jag manade så klart lagligt. Om det står Urprung Sverige så borde väl det innbära kött från svenska djur, om det inte fuskats alltså. Det kan väl inte lagligt kalls svenskt bara för att det packats i Sverige?

Med chark och andra produkter är det ju så att det kan kallas svenskt om det tillverkats i Sverige oavsett råvarornas ursprung. Det är ju därför många charkföretag lägger till "Svensk köttråvara" på sina prylar. Men då rör det sig ju om tillverkning av en produkt, inte enbart paketering.

Upp till toppen
Annons: