Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 6830 ggr
Scorpio97
2016-03-11 14:28

Stekt ris

Jag försöker äta liberal LCHF/lågkolhydratskost (även om det just nu inte går så bra, men i alla fall). Potatis och pasta har jag aldrig gillat, så det var inget problem. Bröd gick också ganska bra att ta bort. Däremot älskar jag stekt ris/bulgur, och söker därför en ersättning med mindre kolhydrater. 

Blomkål har jag redan provat, men jag klarar inte av smaken varken kokt eller stekt. Rå går inte att få till smaken jag söker. Har även tänkt prova vitkål.

Finns det något annat man kan testa? Jag söker alltså något som går bra att steka och som inte smakar så mycket (så att jag kan krydda det som jag vill). Problemet är väl att jag är ganska kräsen, och dom flesta grönsaker tycker jag är oätbara tillagade/varma. Men det kan ju finnas något jag inte har testat, så kom med förslag! (:


//Jessie

Annons:
parsley
2016-03-11 15:51
#1

Squash kan man steka.  http://vardagfest.blogspot.se/2012/11/stekt-squash.html  Jag har inte testat, så jag vet inte hur bra det blir. Däremot har jag gjort någon slags grönsakspasta av squash. 

  • Strimla squashen eller hyvla den med osthyvel. 

  • Salta.

  • Lägg  i ett durkslag.

  • Häll över kokande vatten.

  • Låt rinna av.

Tror det är svårt att hitta smakneutrala grönsaker. Har du testat att fräsa salladskål? Den är ju ganska mild i smaken. Jag har inte testat, så jag vet inte om det går. Det var bara en idé jag fick.

Scorpio97
2016-03-11 15:56
#2

Squash har jag provat stekt i skivor och då var det inget vidare. Men då var det konsistensen jag inte gillade, så det kanske går bra om man river väldigt smått. Tack för tipset, jag får nästan prova det igen. 

Salladskål tror jag blir fel konsistens, men jag har faktiskt aldrig ätit det (bara sett i butik) så jag vet inte riktigt hur den är. För mig ser den ut som sallad, och sallad tror jag inte jag gillar stekt. Blir för mjukt typ?


//Jessie

hemul
2016-03-11 22:38
#3

Hur mycket kolhydrater innebär liberal LCHF för dig då? Du kanske helt enkelt kan äta - ris? 😃

Scorpio97
2016-03-11 22:42
#4

Typ 30-40g per dag. Skulle egentligen vilja äta strikt, men det är svårt när man bor hemma och har en mamma som tror att LCHF är livfarligt. 

Men problemet med ris är att jag är sockerberoende och triggar på ris, så dom gångerna jag försökt äta det klarar jag inte av att låta bli mer kolhydrater/socker sen. Så även om jag kan få in det utan att överskrida min gräns, så är det inget alternativ att äta det.


//Jessie

hemul
2016-03-11 22:57
#5

Okej, då förstår jag. Vet ingen bra ersättning jag heller. Hur är det med quinoa? Går du igång på det också? Jag tycker det är gott och det innehåller lite mindre kh än ris, så man får lite större portion.

Scorpio97
2016-03-11 23:23
#6

Quinoa har jag faktiskt aldrig provat. När jag googlade runt så tycker jag det verkar innehålla ungefär lika mycket kh som ris (jag äter enbart fullkornsris och fullkornsbulgur), så jag skulle tro att jag triggar på det också. Men hittar jag någon liten förpackning när jag är och handlar nästa gång så kanske jag provar ändå


//Jessie

Annons:
hemul
2016-03-12 00:04
#7

Det är billigast på Willys. Garant Eko. Jämför med vitt ris skiljer det rätt mycket. Garnt Basmati 77 g och Garant quinoa 57.00 g.

Scorpio97
2016-03-12 00:13
#8

Willys har vi inte här, men jag ska kika på ica eller hemköp nästa gång jag är där. Har sett att det finns olika (vit, röd, svart), är det någon skillnad på dom?


//Jessie

Sindri
2016-03-12 00:43
#9

Finns det några grönsaker du gillar? Om du äter lök t ex kan du göra en ratatouille med lök som bas och blanda i olika andra grönsaker du gillar. Paprika, tomat, squash, aubergine, kål, oliver, krydda efter behag.

hemul
2016-03-12 00:46
#10

#8 Vet inte. Har bara provat det vita för det är billigast. Har nyligen upptäckt quinoa själv. Jämfört med ris tycker jag det är "matigare". Ris tycker jag inte gör nån mättnadskänsla alls.

Scorpio97
2016-03-12 00:54
#11

#9 Jag tycker jag äter ganska mycket grönsaker, men då enbart råa. Jag gillar inte heller att blanda olika grönsaker (eller mat i allmänhet) egentligen. Men jag har inga problem med att hitta tillbehör till köttet/proteinet jag äter, det är just stekt ris jag skulle vilja hitta en bra ersättning till (: Ratatouille tycker inte jag fungerar som ersättning till stekt ris, för det kommer bli för mycket smak från grönsakerna vilket jag inte vill ha. 

Dom grönsakerna jag äter mest är väl avokado, broccoli, blomkål, vitkål, vissa tomatsorter, haricot verts, sojabönor (små mängder), lök, spenat, vissa salladssorter, gurka och sockerärtor. Brukar även kunna äta mindre mängder kålrot, rotpersilja eller palsternacka om jag ser till att måltiden har mycket fett också (fettmängden har jag väl också lite problem med, just för att jag är kräsen så ligger jag ofta för lågt).


//Jessie

Scorpio97
2016-03-12 00:58
#12

#10 Okej, jag får kolla lite i butiken om det verkar vara någon skillnad då (: Jag tycker inte heller ris ger någon mättad, det är något jag enbart äter för att det är gott.


//Jessie

hemul
2016-03-12 02:17
#13

Ja. Det där är konstigt. Potatis t.ex. tycker jag är jättegott, men det finns en gräns för hur mycket jag vill stoppa i mig. Ris är också gott, men mättar noll. Så var det även förs low carb alltså. Snackar inte kolhydrater nu.

Annons:
Hemingway
2016-03-12 02:50
#14

Shiratakiris kanske? Luktar apa (skölj, skölj, skölj), smakar typ ingenting.

Amify
2016-03-12 09:24
#15

Tänkte också rekommendera shiratakiris men personligen klarar jag inte av det. Mår illa av lukten och fick någonslags assiciation till insektsägg när jag hade dem på tallriken och var tvungen att slänga det. Men alla kanske inte har lika vild fantasi som jag.

Record
2016-03-12 10:36
Scorpio97
2016-03-12 11:34
#17

Shiratakiris har jag inte hittat i någon butik här, sen tror jag att jag har problem att äta det om det luktar så illa som ni (och andra säger). Jag är en sån som inte kan laga mat åt mig själv om jag nyss gett katterna mat (luktar äckligt), utan måste vänta typ en timme innan det går bra.


//Jessie

Regulus
2016-03-12 21:43
#18

Jag skulle avråda från bulgur, eftersom det innehåller gluten. 

Quinoa tror jag du ska satsa på. Innehåller en del protein också.

CasaRamon
2016-03-13 14:46
#19

Jag tycker att blomkålsris är gott. River blomkål antingen för hand eller i matberedare. Lägger i kokande vatten i 3 minuter.  Salt, peppar och en stor klick smör på. Gott är också små blomkålsbuketter som steks långsamt i stekpanna eller ugn.

VildaVittra
2016-03-13 15:23
#20

kan du inte prova att köra nötter i mixern tills de är grovt hackade och använda istället för ris?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Scorpio97
2016-03-13 15:44
#21

#20 Vet inte hur det blir att steka, dessutom med kryddorna jag vill använda. Men det är absolut något jag kan testa, hade aldrig kommit på det själv.


//Jessie

Zepp
2016-03-13 16:36
#22

Stekt ris.. hur vanligt är det på en skala?

Annars så rekommenderar jag korn.. nordens motsvarighet till ris?

Kolhydrathalt och annat har jag ingen aning om.. men korn var det jag använde förut.. innan jag fundilerade på kolhydrathalt o sådant!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Scorpio97
2016-03-13 21:06
#23

Det är väl inte så ofta jag äter det, men ibland blir jag sugen och då skulle jag gärna vilja ha något bra alternativ som jag kan och får äta. 

Korn och liknande är tyvärr lika för mig som ris och bulgur, jag triggar på det.


//Jessie

Ary
2016-03-15 23:27
#24

Har du provat att steka fullkornsriset i rejält med smör? Man kan ju portionera upp en mängd som går in i så mycket kolisar man nu tänkt sig. Ju mer man fettar till det ju mindre risk att trigga på det..

Scorpio97
2016-03-16 06:48
#25

#24 Jag klarar tyvärr inte av smaken på smör (för mig smakar det härsket) så jag steker i rapsolja. Jag har provat att få in så mycket fett jag kan men ris verkar jag tyvärr trigga på ändå, trots att det bara är en liten mängd.


//Jessie

Septima
2016-03-16 08:12
#26

Jag säger zucchini som flera andra. Själv tycker jag blomkålsris är gott men det smakar inte lika neutralt som ris. Jag har gjort nudlar på sistone av zucchini och just stekt, snabbt, kanske en minut, i en panna där jag stekt eller kanske snarare sauterat lök och kryddor  (numera riven gurkmeja, ingefäraoch tex basilika eftersom jag får överkänslighetsreaktioner på peppar), Fettet i pannan blir gott och läckert gult och den "noodiliserade" (jag har köpt en särskilt "spiralizer")zucchinin suger åt sig detta vid fräsningen och blir riktigt god. Vill man ha riskänlsa borde det gå att riva Zucchinin, men det har jag inte testat.

Favorimat som går snabbt:

Stek en laxbit, låt den bli färdig i ugnen, Fräs blandade löksorter (rödlök, schallottenlök, vitlök)med kryddor, gurkmeja, ingefära och någon färsk bladkydda.

På slutet - fräs nudlar av zucchini ca en minut.

Semirhage
2016-03-17 12:49
#27

Finstrimlad vitkål mjukstekt i mycket smör med örtsalt (och sambal oelek), supergott! Jag brukar ha i lite vatten så den mjuknar snabbare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: