Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4224 ggr
aktagrottman
3/9/16, 7:39 PM

Slowcooker vad är vitsen?

Varför älskar alla slowcookern?
Vad är det som gör den bra?

Alla hänvisar till långkok, men enda likheten är att köttet är mört och sönderkokt.
Men ett riktigt långkok har man även en krämig och fast sås.

Det är en omöjlighet att få en sås som inte skär sig i min slowcooker och min fundering blir då varför ha en?

Enda fördelen jag kan se är att köttet blir bra, ingen passning på maten.
Men måltiden är förstörd för sås materielet har skurit sig.

Annons:
hemul
3/9/16, 11:39 PM
#1

Man låter väl inte köttet koka hela tiden i sås när man gör långkok på spisen heller. Rederspadet till sås gör man på slutet, antingen man använder mjöl eller grädde.

Blir köttet sönderkokt har du kokar för länge och/eller på för hög värme.

Sindri
3/10/16, 12:23 AM
#2

Kokar du gräddsås i en slowcooker? En gräddsås skall sjuda utan lock för att bli krämig.
Annars kan den nog inte skära sig. Har visserligen ingen slowcooker, men förstår principen.

Layza
3/10/16, 8:13 AM
#3

Jag är nog den enda i hela världen som inte gillar långkok, det är som att äta färdigtuggad mat.  Med all respekt för alla som tycker det är toppen :)

Record
3/10/16, 10:01 AM
#4

Inget KOKAR i en Slow-Cooker! Den låga temperaturen ca 40-50 grader gör att inget bränns vid, eller fastnar i grytan (ingen diskning). Nöt och Fläskkött har olika tillagningstider liksom vid annan matlagning, det tar lite tid att lära sig detta, och inte gör man såsen samtidigt som man steker köttet, eller hur?

I Slow-Cookern använder jag minimalt med vätska, Rapsolja, vilken ej tål så höga temperaturer, risk för Dioxiner, vilket naturligt användes vid tillredning av sås utan att detta skär sig.

Att slippa passa matlagningen, kan ta lite tid, för det får inte bli sönderkokt kött, har fortfarande tänderna för att bita ifrån mig. 😉

fiskenihavet
3/10/16, 4:04 PM
#5

#20, tar du 5000 ie varannan dag?

fiskenihavet
3/10/16, 4:06 PM
#6

Sorry, min telefon lever sitt eget liv. Inlägget ovanför skulle inte postas i denna tråden.

Annons:
parsley
3/11/16, 11:36 AM
#7

Jag slökokar bl a 

  • pulled beef, pork eller chicken

  • buljong

  • stek

  • köttbullar i tomatsås

  • köttfärssås

  • grytor med vin av typen husmanskost från medelhavet, t ex coq au vin eller köttgrytor med vin

  • hel kyckling

  • höns

  • tunga

  • fläsklägg

Jag är nöjd med min och tycker den fungerar väl.

Zepp
3/11/16, 4:20 PM
#8

Finessen med en Slowcooker är att den ersätter en massa saker som man hade förr.. husmor, vedspis, ved, gjutjärnsgryta, en hög gamla badhanddukar och gott om tid men lite pengar!

Ett långkok kan gärna ta minst 6 timmar.. då får någon oxå se till grytan under tiden så den inte blir för kall.

Inget skall koka förutom i början sen skall det sakta brytas ner utav ensymer och värme.. värmen ökar ensymernas aktivitetsnivå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
3/11/16, 10:16 PM
#9

Energi x tidsenhet =K , de är principen varken mer eller mindre.

#Zepp, Prova Ximeta-NDAS 3.72.2080-- för din NAS vid Win10, men du tappar de gamla.

hemul
3/11/16, 10:35 PM
#10

#3 Vem? Jag? Nej. Så klart inte. Den gör jag efterråt i kastrull i så fall. Jag menar när man kokar på normalt sätt i gryta. Man låter ju inte grädden koka med hela tiden utan slår i den på slutet.

Upp till toppen
Annons: