Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4710 ggr
gohkmeister
2016-03-08 21:58

-20kg lchf

Hej! Jag är en kille på 23år som har gått på högdos kortison i 9 månader och har precis slutat. Nu vill jag gå ner all extra vikt jag lagt på mig av kortisonet (från 80 till 100kg ca). Någon som har några bra tips inför min Lchf debut? :)

Annons:
ashe
2016-03-09 09:27
#1

Kolla Kostdoktorn! Saklig, kunnig, gratis första månaden.

Det råd som jag tycker ofta kommer i skymundan är annars att se till att du inte blir förstoppad… Se till att du följer rekommendationer om mängden fett, drick och ta gärna något som underlättar, loppfrön, linfrön, eller cocosfett, tills din kropp vant sig vid den nya matordningen. Kan du trappa ner kolhydrater kan det vara en bra väg, men många klarar inte av att stå emot suget och tycker det är lättare att bryta tvärt.

En liten varning om cocosfett: det är ett kraftfullt medel! Börja försiktigt, 1/2 tesked och öka sakta…

En god start kan vara att ta bort allt socker i din mat. Kan vara svårt nog och kräver en del läsning av innehållsförteckningar. Nyttig övning som ger många insikter i hur sockerindränkt vår mat har blivit.

villvaramed
2016-03-09 09:35
#2

ett tips som jag för många år sedan hörde av Monique Forslund:
max 5 gr kolhydrater /100 gram , en bra regel att komma igåg när man läser innehållsförteckningen , 
vanlig grönsallad är bra att ta till när man vill ha något att stoppa i munnen - bra för  mage och tarm är det också.

gohkmeister
2016-03-09 09:42
#3

Tack för tipsen! Har länge ätit enligt 16:8 för det helt enkelt infallit naturligt för mig, dock ingen nyttig mat. Tänkte nu kombinera dessa för att få bästa resultat :) Lättast för mig är nog att bryta helt från kolhydrater, så skicka gärna tips på recept eller liknande :)

ashe
2016-03-09 10:43
#4

Kolla recepten i scrollisten  till vänster?

hemul
2016-03-09 23:54
#5

Jag trodde att det var vätska man la på sig vid kortisonbehandling? Fel?

gohkmeister
2016-03-10 21:16
#6

Absolut är det vätska man går upp i, i första hand.. Sen när man ätit en tid så börjar kroppen lagra mycket av maten man äter tack vare att det är ett stress hormon, och så blir man även konstant hungrig! Hjälper ju inte till direkt :p Nu har kroppens hormoner stabiliserats och jag hoppas att Lchf + 16:8 + mycket träning ska hjälpa mig med mitt mål (15-20 kg ska bort)!

Annons:
hemul
2016-03-10 22:52
#7

Aha! Förstår problemet. Jag är naturligt hungrig av mig. 😉

Tidsfaktorn kanske spelar roll? Hade en kompis som fick ett antal kortisonbehanlingar, hög dos vad jag förstår. Men inte så långa som din, istället flera med uppehåll emellan. Han svullnade som en gris varje gång, men det rann av lika fort efteråt. Han kanske aldrig hann börja lagra fett.

gohkmeister
2016-03-11 18:36
#8

Haha så kan det vara! ^^ Kan vara så, annars är det nog väldigt individuellt hur pass man lagrar fett av kortison :) Jag hade oturen att råka ut för alla möjliga biverkningar som benskörhet m.m. :p Målet är att gå ner minst 10 kg (helst allt!) innan semestern v.28, så kör stenhårt på att äta max 2-3g kolhydrater/100g :)

hemul
2016-03-12 02:28
#9

Fy vad trist! Hur funkar det där med benskörhet? Tar det många år för skelettet att återhämta sig igen? Kan det öht göra det helt eller kommer du att vara bräckligare resten av livet?

Väldigt intresserad för jag har fått problem efter att ha gått med gipsad arm (för länge GRRRR!). Inte bara armbågen utan även de djupa axelmusklerna stelnade. På båda sidor, men värst på den gipsade sidan. Smärtan känns i överarmarna, men det kommer därifrån. Kan röra armarna OK i en 90 graderssektor framför kroppen, men längre åt sidorna, uppåt, händerna bakom ryggen o.s.v. är kört. Skriva på dator och diska är OK, men svårt att komma åt att tvätta mig, ställa upp saker på hyllor o.s.v.  Sjukgymnastiken har efter två månader fortfarande inte hjälpt (läs: gör det värre så jag hela tiden måste avbryta för att axlarna ska få hämta sig). Det är risk att sånt här utvecklas till frozen shoulder och det vill man ju inte. Ska ta upp det med min vanliga läkare som jag ska träffa i mitten av april. Misstänker att det enda han kan erbjuda är just kortison. Jag vill verkligen inte, men å andra sidan ser jag hur sommarn som jag längtat så efter kommer att bli förstörd om jag inte får ordning på detta och jag längtar så efter att få cykla igen. Skulle köpa hund också, men det är inte heller att tänka på som det är nu.

Regulus
2016-03-13 08:23
#10

#9 hemul,

Har du provat att gå till en osteopat med din onda axel? 

Morsan fick hjälp med sitt "ryggskott" i skinkan/låret, och jag blev äntligen bra i länden efter 15 år.

parsley
2016-03-13 14:42
#11

Om du vill bryta helt med kolhydrater så är det i princip kött, fisk, kyckling eller ägg som gäller + fet sås som gäller. Antingen äter du kryddsmör eller någon smörbaserad sås typ bea, majonnäs eller någon köpt rapsoljebaserad sås.  Du kan även komplettera med kokosolja (ej silverpaket) eller ghee.  Ost innehåller få kolhydrater.  Till den typen av mat behöver man inte så många recept. Sten Sture Skaldeman tog fram ett recept på bantarbiffar eller fakirbiffar. Googla så hittar du recept.  Det finns även en blogg som heter Tommy tappar med en del strikta recept /bilder på tallrikar med strikt LCHF-mat. 

Anna Hallén skriver om nollning, samt vilka kosttillskott, man bör ta om man inte äter några grönsaker.  http://www.annahallen.se/varfor-fungerar-nollning
Bloggen "Fet hälsa" skriver också om nollning.  https://fethalsa.wordpress.com/tag/nolla-kolhydraterna/  Båda bloggarna menar att det är något man håller på med under en kortare period. 

Kan man tänka sig att äta mejeriprodukter och grönsaker så har man betydligt fler recept att välja på.  Normal LCHF är upp till 20-25 g kolhydrater per dag och man kan få i sig en hel del grönsaker även på strikt, dvs upp till 10 gram kolhydrater per dag. Det är inte säkert att en minimering av kolhydrater ger bäst resultat. Läs på så du kan grunderna. Förhoppningsvis behöver du inte experimentera alltför mycket för att hitta en LCHF-variant som gör att du för ner i vikt.  Bra information finns t ex på kostdoktorns sida. 

När det gäller recept så finns det mängder med LCHF-recept. Vilka man väljer beror på vad man tycker det är ok att äta, vad maten får kosta och hur intresserad av matlagning man är.  Googlar man på t ex LCHF och den maträtt man vill göra, så brukar man hitta recept.

hemul
2016-03-18 05:59
#12

#10 Nej, har bara provat sjukgymnastik än så länge. Lever på sjukpension och kalaset har kostat ganska mycket (2 frikort, taxi och bussresor, dyrare mat för att jag bara kunde handla på svindyra butiken som är närmast o.s.v). Tänkte ge det tills jag träffat min läkare så får jag se om jag provar något alternativt sen, men kostnade är faktiskt ett problem.

Upp till toppen
Annons: