Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7949 ggr
taggigarosen
3/3/16, 4:16 PM

Köttcentralen

Jag vill verkligen bara köpa svenskt griskött och jag trodde Köttcentralen var svenskt. Jag googlade och det stod Skåne eller hör Skåne till Danmark nuförtiden. Willys hade billig rökt fläskytterfilé från köttcentralen så jag skickade efter med sambon. Men dum som han är så läser han inte på förpackningen utan köper bara i tron att det är svenskt. Det står ju både Tyskland och Danmark på förpackningen men att slänga mat känns ju inte heller bra.

Hade ni ätit det?

Annons:
VildaVittra
3/3/16, 4:21 PM
#1

Jag är av den åsikten att har man köpt det och inte kan lämna tillbaka det, så ska man äta upp det.
Handla på Citygross i framtiden istället, allt av deras färska kött är svenskt, så man behöver inte ens fundera där.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[tk1971]
3/3/16, 5:14 PM
#2

Jajjemen, det hade jag.

Zepp
3/3/16, 5:46 PM
#3

Jag hade offrat min kropp för att destruera fulköttet på ett säkert sätt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[tk1971]
3/3/16, 5:48 PM
#4

Köttet är ju redan inköpt, så vad vinner man med att slänga det? Ska man protestera mot djurhantering etc så får man göra det när man är i affären och väljer kött. Jag är emot att slänga fullständigt användbar mat - och dessutom kött.

Amify
3/3/16, 8:18 PM
#5

Japp utan tvekan.

hemul
3/4/16, 4:35 AM
#6

Jag hade inte köpt "ytterfilé" öht. Det är glorifierad fläskkotlett, men bara den allra torraste och tråkigaste biten, benet och köttet intill det och den minimala fettranden är ju borta. Har aldrig sett sådan som inte varit "mörad" heller (läs sprutad full med socker-saltlösning), men det kanske finns.

Köttcentralen beskriver sig själva som ett charkuteriföretag som "förädlar styckade detaljer av fläskkött till grossister i Sverige".  En fin symbol som det står Svenskt kött på har de på sajten också. Men det är kanske inte så noga med det.

Annons:
[tk1971]
3/4/16, 8:21 AM
#7

#6: Mm, det har du helt rätt i. Jag tror inte det är så många som vet att "ytterfilé" egentligen är detsamma som kotlettrad. Och det låter ju genast mindre glamouröst.

AilyAdams
3/4/16, 9:27 AM
#8

Jag hade också använt köttet. 

Sen kan jag hålla med om att det är en tråkigt att de har behov av att möra den. Jag har tillagat kotlettrad i ugnen i många år utan att den varit mörad och det blir jättegott.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Zepp
3/4/16, 4:28 PM
#9

Kotlettraden är redan mör.. enda anledningen till att "möra" den är att spruta in vatten och kemikalier.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

taggigarosen
3/4/16, 6:18 PM
#10

jaja, det dög väl att äta upp nu när det ändå var köpt. Ja jag vet att ytterfile inte är nån file eg. men men.

redets
3/5/16, 7:18 PM
#11

#6 Jag har köpt ekologisk fläskytterfile som inte var mörad en gång på

Willys.

KunskapÄrMakt
3/6/16, 10:21 AM
#12

Jag köper ofta ytterfilé och älskar det, tycker inte alls att det är "torrt och tråkigt". Smaken är som baken.

hemul
3/9/16, 11:38 PM
#13

Nä, den är väl "mörad". 😉

Jag vet inte hur det smakar, men jag vet hur fläskkotlett smakar och det är torrt (numera). Det är bara det yttersta vid fettranden som är saftigt och köttet närmast benet. Kan inte tänka mig att det blir saftigare av att man kallar det ytterfilé  - om man inte gör något åt det.

Annons:
fiskenihavet
3/9/16, 11:54 PM
#14

Ok, bor inte i Sverige så önskar lite kontext :). Vad är problemet med köttet som TS skriver om?

fiskenihavet
3/9/16, 11:54 PM
#15

Är det för at det inte är gräsbetarkött?

hemul
3/10/16, 12:58 AM
#16

Nej, problemet är att det är en bluffprodukt . Man tar en bit vardagskött som alla känner till, nämligen fläskkotlett. Så skär man bort allt som gör den identifierbar för ögat och döper om den till filé. Eftersom fläskkotlett inte direkt liknar filé i strukturen och för att tjäna en extra slant genom att öka vikten sprutar man in vatten med socker och salt i (fast inte i riktigt alla fall tydligen).

Det är lite på samma sätt som man tar kycklingbröst, tar bort ben och skinn, d.v.s. allt som ger detaljen smak och tillför lite fett så köttet inte blir knastertorrt, döper om den till filé och mörar den.

Kyckling har inga filéer. Grisar har, men de sitter innanför kotlettraden.

fiskenihavet
3/10/16, 1:49 AM
#17

Oj. Jävligt. Gäller dette bara svinkött? Vilket märke?

hemul
3/10/16, 11:24 AM
#18

Kyckling är vad jag vet inte svinkött. Det är inte märkesbundet.

fiskenihavet
3/10/16, 11:29 AM
#19

#18, du skrev "om man tar kyckling…", trodde du da bara använde ett exempel. Vad vet jag om detta temaet? (när jag oxå skriver att jag inte känner till det?) :) Så det gäller, kan gälla, allt kött som inte är svenskt?

fiskenihavet
3/10/16, 11:30 AM
#20

Ok, "som man tar, står det. Läste fort.

Annons:
Zepp
3/10/16, 5:34 PM
#21

Annars så brukar mörad/marinerad och rökt fläskytterfile gå under namnet Kassler!

Skillnaden är priset.. kassler är rätt billig.. fläskytterfile kostar någon krona mer.🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
3/10/16, 10:56 PM
#22

Kassler kottar de inte till så man inte känner igen formen.

fiskenihavet, det spelar ingen roll var köttet kommer ifrån. De gör nog ytterfilé av både ditten och datten. Vet inte om det räknas som processat, men i så fall behöver faktiskt inte ursprung stå, fast det gör ofta det ändå. Det räcker med tillverkat i Sverige.

fiskenihavet
3/11/16, 3:58 PM
#23

Och då är det alltså vanligt att de tillsätter socker och annat utan att det blir fört på innehållsförteckningen? Hur vet man då vad man skall köpa?

AilyAdams
3/12/16, 8:42 AM
#24

#23 Det ska stå på innehållsföreteckningen.

 **************************
Heter det De eller Dem?

hemul
3/13/16, 2:21 AM
#25

Japp. Det är bara det att är man ovetande så läser man inte. Kött är ju kött liksom, varför skulle man ens förvänta sig en innehållsförteckning? Det är väl runt 20 år sedan de började spruta djupfrysta kycklingdelar. I början blev inte resultatet så lyckat. Köttet kändes grynigt liksom och smakade skumt. Blev så besviken varje gång jag köpte och kunde inte fatta varför kycklingen var så konstig helt plötsligt, så jag slutade äta det. Tog flera år innan jag upptäckte hur det förhöll sig.

Tycker det är skandal att de får kalla sådana produkter för något man tror är ren råvara. Som kycklinglår. Fast numera står det väl "mörade" i nån hörna nånstans, men ändå.

hemul
3/13/16, 2:30 AM
#26

Det är så konstiga regler för livsmedel. -T.ex. består alla standardjulskinkor av tumlat kött, dvs mindre bitar kött som klistrats ihop och formats så det ska likna en skinka. Har man tur kan en skinka bestå av bara 2-3 stora bitar, men den kan också vara gjord av rena köttgröten, som sån där skivad påläggsskinka i plastpaket som helt saknar struktur. Det absurda är att det inte behöver stå att den består av tumlat kött. Däremot MÅSTE det stå "helmuskelskinka" på riktig skinka. Precis som naturlig skinka vore det mindre önskvärda… Det är så jäkla bakvänt. 

Har förresten sett helmuskelskinka en enda gång i en vanlig livsmedelsbutik.

Upp till toppen
Annons: