Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5070 ggr
KissAnka
2016-03-02 16:20

GI rivstart - hjälp?

Halloj allesammans! Jag blev medlem igår och har försökt läsa igenom gamla trådar för att hitta svar på lite frågor men hittade inte just det jag söker. Ber därför om ursäkt ifall frågorna ställts många gånger innan här! :)

Jag och min sambo är nu inne på dag 3 av GI metoden fas 1/noll där vi i princip håller kolhydraterna till ett absolut minimum under ca 2-3 v. Jag köpte "Ketostix" på apoteket och enligt stickan är jag redan på god väg och hade ett rätt högt värde medans min sambo hade mycket färre. Jag mår fruktansvärt illa, känner mig yr, febrig och har mjölksyra i hela kroppen? Väldigt trött och kissar typ 600 gånger i timmen xD Försöker att dricka extra mycket. HURSOMHELST nu till mina frågor:

1. Jag ammar min son då och då, någon som har erfarenhet av amning + GI? Något jag bör tänka på? Hormonellt eller så?

2. Stämmer det med 2 dl mejerier om dagen under fas 1/noll? 

3. Osäker på bär (blåbär/hallon) men misstänker att det inte går an under denna fas?

4. Letar efter ett omelett i ugn recept med äggstanning utan mejerier som man kan ha till frukost men hittar lixom inget bra… någon som sitter på ett? :) 

Tack på förhand! Och tack för ett bra forum!

Annons:
parsley
2016-03-02 16:28
#1

Jag hittade en ugnsomelett med kokosmjölk här

http://sockerfriaresan.blogg.se/2014/january/ugnsomelett-till-frukost.html

Det är inget recept jag testat, men det verkar rimligt. 

En omelett som görs på spisen, med en del grönsaker i.  http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d713bf3b9cb46223905399b-gronsaksomelett-gjord-pa-kokosmjolk

En annan variant på spisen  http://www.paleoskafferiet.se/matig-omelett-av-left-overs/

Sindri
2016-03-02 17:23
#2

Jag tycker inte du skall börja på någon extremdiet medan du ammar! Du kan mycket väl skippa kolhydrater, men gör inga drastiska förändringar. Trappa ner långsamt. Du har gott om tid på dig.

Ugnsomelett: Blanda ägg och grädde, lite salt. Häll i en väl smord form och grädda ca 200 grader, 10-20 min beroende på hur fullt det är i formen.

Zepp
2016-03-02 19:27
#3

Grattis.. du är i ketos! 🤪

Nämenaltså.. det är typiska omställningsbesvär!

Död råtta i munnen och riddarrustning är goda tecken! 😮

Oså säger jag oxå.. ta två steg tillbaka medans du ammar.. kör sambon på snabb omställning.. som en referens!

Altså omställningen är tre veckor, tre månader, tre år!

3 veckor tar det för hjärnan att adaptera till att ta ketoner som huvudsakligt bränsle.. under tiden kan man vara yrslig.

Tre månader tar det minst.. oftast längre tid till att musklerna adapterar till att i huvudsak använda fett som energikälla!

Tre år tar det att skapa nya vanor, lära sig nya recept, lägga sig till med en ny livstil.. som då kan vara rätt länge!

Saltshots  kan man behöva i början.. dvs det är rätt vanligt att man får saltbrist i början iomed att insulin sjunker och därmed påverkan att återuppta mer salt.

Riskera inte amningsperioden.. det ångrar du senare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KissAnka
2016-03-02 21:57
#4

Tack allihop för bra svar och tips! :) Uppskattas verkligen. 

Angående amningen - bör tillägga att min son är 8 mån och inte ammas heltid utan mest vid nattning. Jag förstår att jag bör ta det lite lugnare eftersom det är en ansträgning för kroppen, men jag äter ju alltid tills jag blir mätt och försöker trappa ner med amningen då sonen äter fast föda mer och mer. Det bör väl göra skillnad? :)

Upp till toppen
Annons: