Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Ketosvärde hos doktorn o lite andra frågor. Hjälp!

2016-03-02 08:36 #0 av: Fi0na

Mitt ketosvärde hos läkaren visade 5+ på kiss-stickan. Sköterskan blev väldigt chockad över det höga resultatet. Vanligtvis har man ju 0, men har man ätit eller druckit dåligt kan man ha 1+ eller 2+. Men sen kom jag på att det nog berodde på min kost.

Så, ni som kan lite angående ketosvärden etc, vad innebär detta för mig?
Jag har ätit lchf i 6,5 veckor och minskat 6,4 kg. Midjemåttet har minskat 6,5 cm. Jag tycker det går lite sakta.. Det har stått och stampar bra länge på samma siffror, så jag undrar vad jag gör fel, eftersom ketosvärdet vad jag förstått är väldigt "effektivt" för mig just nu? Varför händer det typ inget?

Jag äter en tunn liten skiva "bröd" på morgonen med sallad, smör, skinka och ost. Ca 3 koppar te under dagen med väldigt lite grädde i. Lunch kan vara en vegetarisk sallad eller ibland kanske lite rester. Lite mandlar på eftermiddagen. Middag blir oftast kött/fisk/fågel med brockoli eller blomkålsmos med smör i. Kaffe med liiite grädde i efteråt. På kvällen KAN det bli nån liten ostskiva eller lite mandlar. Dricker ganska mycket vatten, ibland lite fun light. Någon som har något att kommentera angående mina måltider?

Anmäl
2016-03-02 19:38 #1 av: Zepp

Mm.. ketos är ett mysterium.. dessutom så finns det tre stycken.. så mätvärden av de olika säger lite olika saker!

Det du kissar ut är överskott.. sådant som kroppen inte vill ha.

Diet induced ketos sägs hamna främst inom intervallet 1-3.. men det är blodketoner vilket är en helt annan än kissketoner!

Äter man en ketogen diet så är själva tanken att man skall ha ketoner i blodet.. de ersätter då stora delar utav glukosen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-03-02 19:54 #2 av: Inkanyezi

Och ett kilo i veckan är inte sakta, det är mycket fort. Det beror så klart på hur många du har att tappa. Om det finns väldigt många kilo överskott brukar det gå fortare, men sex kilo på sex veckor är inte långsamt.

Däremot kan man lätt uppleva att det "står still" om man är så inkörd på att väga att man såg hur de första två tre kilona rasade på nära nolltid. Det handlade mest om vatten. Att bli av med fett tar tid.

Anmäl
2016-03-04 10:31 #3 av: Fi0na

Tack för svar. Jag är inte överviktig så, men ha lite sambokilon som behöver komma bort. Väger nu 68,5 och har kanske en idealvikt på 64, kanske 60 kg. Så kanske bör lägga till lite träning?

Anmäl
2016-03-04 10:56 #4 av: obstitant

Om du inte är överviktig kommer inte kroppen att vilja minska särskilt mycket i vikt. Det är dessutom inte säkert att kroppen har samma uppfattning som du om vilken vikt som är ideal. Och för det tredje kan det hända att du får mer muskler vilket kan göra att vikten står still även om det försvinner fett.

Trots allt detta har du ändå minskat snabbt i både vikt och midjemått, så du har verkligen ingen anledning att vara missnöjd!

Och som sagt, ketoner som du kissar ut är såna som kroppen inte behöver. Efter ett tag brukar det balanseras upp bättre så att det inte tillverkas mer än du gör av med.

Anmäl
2016-03-04 18:04 #5 av: Fi0na

Kan man få mer muskler tack vare denna kost alltså #4?

Tack för ditt svar :)

Anmäl
2016-03-04 18:18 #6 av: Zepp

Mnjae.. inte tack vare kosten utan då mer troligt tack vare "riktig mat" utan svält!

En bieffekt utav att slopa svät som viktnedgångsmetod är att man kan öka i muskelmassa! Förskräckt

Att gå ner i fettvikt är så att säga betydligt mer komplicerat!

Iomed att det handlar till stora delar om homeostas och litta annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl