Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Torr i mun och slemhinnor.

2016-02-26 06:30 #0 av: HarrietKiara

Hejsan!
Nu är jag tillbaka igen och kör LCHF och mår toppen förutom att jag har blivit så torr i mun och slemhinnor. Pga det dricker jag mängder med vatten och det hjälper egentligen ingenting.
Kan det ha med LCHF att göra?
Det jag äter är Falsk mannagrynsgröt på morgonen och antingen äter jag en lunch bestående av kött, sås och grönsaker eller så äter jag nåt liknande på kvällen när jag kommer hem.
Jag är knappt hungrig längre men när jag äter först på kvällen känner jag lite hunger i alla fall.

Love my Kelpie!

Anmäl
2016-02-26 08:18 #1 av: parsley

Jag vet inte om det har med LCHF att göra eller något annat, t ex torr luft. Med LCHF så binder man mindre vätska i kroppen och det kanske påverkar. Vintertid är luften ofta torr. 

En huskur för att återställa vätskebalansen i kroppen är att ta 1/2 tsk seltinsalt i ett glas vatten och dricka, en gång om dagen eller vid behov. 

MSM eller organiskt svavel är ett kosttillskott som sägs vara bra för bl a slemhinnor. http://morotsliv.com/2014/08/msm-for-en-piggare-och-battre-halsa.html 

Det finns även en del andra kosttillskott som sägs hjälpa, men jag har inte provat någon av dem, så jag vet inte hur bra de är.

Anmäl
2016-02-26 16:31 #2 av: HarrietKiara

Jag är lika torr var jag än är så vinterluften kan kanske spela in.  Får kolla in din länk o se vad det kan göra. :)

Love my Kelpie!

Anmäl
2016-02-27 08:50 #3 av: Tina62

Även jag är jättetorr i munnen. Har ätit lchf i fyra år men detta har dykt upp det senaste halvåret...Ska prova att ta salt i ett glas vatten en gång om dagen och se om det kanske hjälper.

Anmäl
2016-02-29 03:36 #4 av: hemul

Underfunktion i sköldkörteln kan också ge de problemen. Jag har lindrig hypo och har numera inga direkta symptom - mer än just torra slemhinnor i ögon och mun samt torr hud (andra slemhinnor är inte påverkade ifall nån undrar Lipar).

Anmäl
2016-03-01 08:39 #5 av: HarrietKiara

#4 Jag har 95% av symtomen för Hypo men enligt värdena så är jag jättefrisk och mår jättebra. :( Känner mig som en hypokondriker emellanåt men symtomen finns där i verkliga livet.
Nu kör jag LCHF igen och den här gången funkar det faktiskt och det känns så skönt. 
Ser fram emot att kunna underlätta för min kropp genom att ta bort 27 kg till. :)

Love my Kelpie!

Anmäl
2016-03-01 13:07 #6 av: hemul

Problemet kan nog vara att symptomen kan bero på annat också.  De är ju rätt "allmänna" eller hur man ska säga. Jag hade ju konstaterad hypo, så jag trodde alla symptom som passade in berodde på det. När jag la om kosten försvann allting utom torrheten, så det måste ha berott på något annat för hypon blev inte bättre enligt proverna.

Sen tror jag också att underdiagnostisering förekommer. TSH är inte hela sanningen.  Det är verkligen svårt detta!

Anmäl
2016-03-29 01:45 #7 av: Eron33

Jag hade överproducerande sköldkörtel och drack kopiösa mängder vatten! Men svettades också enormt så jag behövde ändock inte springa på toaletten!

Anmäl
2016-03-30 16:45 #8 av: Sindri

#4 av: hemul

Förklarar varför jag inte kan ha kontaktlinser!!!! Har nog också (nuförtiden) lindrig hypo, var värre förut innan LCHF. Precis som du torr i mun och ögon samt på huden. Ibland kommer jag ihåg extra salt, men nu har jag glömt det länge. Går genast och saltar in mig!

Anmäl
2016-03-31 01:33 #9 av: jessirene

Östrogen är viktigt för slemhinnorna, nu vet jag ju inte om du är man eller kvinna, men om du gått ner så mycket i vikt så har östrogenproduktionen minskat, för kroppens fett producerar östrogen.

Anmäl
2016-04-03 05:29 #10 av: HarrietKiara

#9 Om du menar mig så är jag kvinna och jag har bara minskat 6,4 kg så det borde inte vara så mycket

Love my Kelpie!

Anmäl
2016-04-04 20:07 #11 av: jessirene

Ok. I inlägg nr 5 skriver du 27 kg till. Det tolkade jag som att du gått ner 27 kg redan, och det är ganska mycket.

Anmäl
2016-04-04 21:34 #12 av: Zepp

Nämenaltså.. Insulin håller uppe vatten i kroppen, dels som glykogen, dels via att insulin ökar saltretentionen i njuren.

Såå.. vanligt problem i början med LCHF är att man äter mindre junkfood.. som brukar vara överlastat med salt och socker, samtidigt som låga/normala insulinnivåer återupptar mindre salt.

Som regel så i början/vid striktare kost så förlorar man mer salt.

Och då inte seltin utan vanligt koksalt.

Anledningen till att man väljer sk mineralsalt är att det innehåller andra komponenter än klor och m´natrium och då främst kalium och magnesium.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-04-07 17:41 #13 av: Amify

Jag har börjat äta Eye Total med havtorn och tycker att ögonen har börjat återfukta sig bättre.

Anmäl
2016-04-11 21:38 #14 av: peoy

Det korta svaret.. drick inte vatten!

Drick hellre kokosmjölk/grädde, eller en råsaft av gurka, eller ät tomater..
Blir mycket klipp å klistra i det långa svaret som jag ändå hade justerat tokradbrytningar på idag:

från "the Recipe for Living Without Disease" sid 34-35
WATER that is not in raw food has no active ions, electrolytes nor minerals bound with nutrients. It must have all 3 properties or it is only 10% cellularly utilizable. Water leeches nutrients from our blood and intestines, and dilutes digestive juices so that when we eat, we do not digest or assimilate our food properly or efficiently. That leeching often causes wastes to embed in bodytissue rather than being discarded from the body.

It is a false notion that water nurtures and hydrates tissue. In fact, water dries the cells while it bloats the body because 90% of it circulates in the blood serum without cellular absorption.
That also applies to the H2O in cooked food. People who eat cooked food cannot absorb much of the H2O into their cells.
Their cells become dehydrated.

Most people who consume cooked and processed food, processed drinks and water, evaporate 2 quarts of water during the night. Most people who consume live raw food including meat, milk and vegetable juices may evaporate only 2 pints throughout the night after they have been on this Primal Diet for several years. Water is never a good replacement for body fluids spent during evaporation/perspiration because cells cannot absorb it. Only H2O that is nutrient bound in food properly replaces fluids

People believe that water lubricates the body. How can water lubricate anything? Fats lubricate. Try lubricating devices with water and they will disintegrate. Water disintegrates soil and rock so that plants can eat those particles. Drinking vast quantities of water also disintegrates the human body, causing frequent urination, a sense of being too cold in temperatures as high as 70º F (21º C), weight-loss in many people and bloating in many others.

Raw food contains from 55% to 92% H2O that is 92-100% cellularly utilizable. Dehydration is impossible on the Primal Diet when water is not consumed. I drink about 1 cup of water per week without exercise. I may drink a little more if involved in physical activity. I recommend that people drink raw milk and green vegetable juices and eat tomatoes to fill their H2O requirements. Most often, eating raw tomatoes and raw fat satisfies thirst and dryness, including dry mouth, better than other foods. When physically active, I drink 2 quarts of raw milk, 1-2 tomatoes and up to 1 1/2 quarts of green vegetable juices per day that are all rich with nutrients to completely satisfy my H2O needs. To satisfy dry mouth and severe thirst, I consume butter and/or cream. Rather than dehydrated, we are delipidated. That means we are deficient in the raw fats that can properly lubricate us. Our thirst is more for raw fat than for H2O.
Anmäl
2016-04-11 21:39 #15 av: peoy
från WWTL, sid 202
WATER dries the body. Drink water rarely. Analogy: continually applying water to skin dries and cracks the skin. Oiling the skin protects and preserves the skin. It is the same inside our bodies.
Eating tomatoes quenches thirst best. Dry lips and mouth are not dehydration. The brain discards many toxins, especially metals, through the gums and tongue, absorbing and spending all available fats in and surrounding oral tissues. That leaves the mouth and lips very dry, but it is not dehydration but fat deficiency. Placing 1 tablespoon of unsalted raw butter with a dab of unheated honey on the tongue and keeping them in the mouth for 5-10 minutes reverses dry mouth and lips. Drinking fresh raw milk, cream and kefir, fresh raw vegetable juices, unheated honey, and eating fresh unripe fruit provides H20 rich in electrolytes, enzymes, minerals, vitamins and fats that prevent drying. A wonderful thirst-quenching drink is a blended mixture of 2 cups peeled cucumber, 3-6 tablespoons coconut cream and 1 tablespoon unheated honey. Of that mixture, drink 2-3 ounces at a time throughout the day. See Appendix M, page 143.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.