Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5092 ggr
Pytteliten
2016-02-23 08:35

Motivationshjälp sambo!

Jag har tidigare ätit LCHF i flera år, ibland strikt och ibland mindre strikt. Mådde mycket bra på denna kost. Nu har jag en (blivande) sambo med typ 1 diabetes som har diverse komplikationer, är trött mm. Han skulle ju ha massor att vinna på LCHF. Men jag fixar tyvärr inte att motivera honom att ta steget… All hjälp mottages tacksamt!!!

Annons:
jiim
2016-02-23 08:52
#1

#0 Jag lagar maten hemma. Min sambo äter egentligen allt, men mår både bra av (har ej t1d)  och framför allt (den största motivationskällan) tycker hon om maten jag lagar.

Lagar du god mat så kan du säkert övertyga ;) Måste ni äta olika kost? Om du lagar maten så blir det vad du lagar.

Sen, kalla det LCHF eller vad man vill. Jag brukar kalla det riktig mat, för det är precis vad det är :)

Pytteliten
2016-02-23 12:59
#2

Det är han som lagar maten! För mig är det en tråkig plikt som jag gör utan någon känsla, för honom ett intresse och en passion. Något av det första han sa till mig när han var hemma hos mig första gången (och lagade mat!) var "Mat ska lagas med kärlek och känsla". Andra gången han kom hem till mig hade han med sig en kockkniv. Mina knivar dög uppenbarligen inte 😉.

Så jag måste inte bara få honom att äta maten, jag måste få honom att laga den först! Han är egentligen inte så avigt inställd, men säger sig ha svårt att leva utan potatis. Så bra alternativ till potatis skulle vara en stor hjälp!

jiim
2016-02-23 14:50
#3

#2 hemma så har vi potatis en dag veckan, på måndagar. Igår blev det potatisgratäng, med mycket smör och grädde. Mängden potatis blir inte stor per portion, eftersom rätten är väldigt generös med kalorier. (gissningsvis 100gram potatis…)

Jag tror att man ändå kan kalla det LCHF, så länge som det inte ligger ett halvt dussin potatis på tallriken. Själv så bryr jag mig inte om vad det kallas. Men det jag vill säga är att så länge så rätten är gjord på riktiga produkter så går det väl att äta lite potatis… Kanske inte varje dag.

Sötpotatis anses vara ett naturligare alternativ till potatis eftersom det är en ört och inte en knölväxt. Dock är kolhydratsinnehållet även här ganska högt. Annars kan rättika funka i gratänger m.m.

Nu är det ju din sambo som behöver ändra sin kost pga sin sjukdom, och inte du. Så föreslå att prova tex Rättika. Eller låt potatisen vara i minoritet i rätten ni lagar. Även små förbättringar är förbättringar för din sambos hälsa.

Zepp
2016-02-24 19:37
#4

Ha.. han är matlagningsintresserad och kär.. det går att spinna vidare på!

http://www.lchfrecept.com/

Eh.. ja, en plåtbit med plastskaft är ingen kniv!

En kniv är en kniv är en kockkniv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Regulus
2016-02-28 14:19
#5

Om han inte kan leva utan potatis - låt honom äta potatis. Börja med att ta bort socker, bröd, pasta och andra stora kolhydratkällor.

Pytteliten
2016-02-28 16:44
#6

Just nu står det en potatisrätt i ugnen där en hel del av potatisen är utbytt mot kålrötter. Jag tror det här blir bra med tiden!!!

Annons:
Zepp
2016-02-28 16:59
#7

Matlagningsintresserad och kär.. det är en bra startpunkt.. det finns massor av goda bra råvaror förutom potatis och pasta!

Nästa gång ersätts kålroten utav rättika?🙂

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[tk1971]
2016-02-28 18:08
#8

Visa honom "Sockerfilmen".

Margareta
2016-02-29 20:22
#9

Läs Smarta Diabetiker Full av tips och många t1:or

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: