Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Länkar - Radio/TV

Sockerfilmen

2016-02-22 23:05 #0 av: maxiq

Sockerfilmen (That Sugar Film) visas just nu på SVT men den finns även på Play:

http://www.svtplay.se/video/6614800/sockerfilmen/sockerfilmen-avsnitt-1

Anmäl
2016-02-22 23:15 #1 av: hemul

Där har den legat några dar. Ska jag vara ärlig så var den tråkig. Om man inte gillar att höra samma saker om och om igen förstås. Har ju gjorts en hel radda såna här filmer nu. Kille börjar käka en massa skit och läkarna vojar sig över vad som händer med hans värden.

Anmäl
2016-02-23 12:56 #2 av: birma

Bra, bra film. Heltäckande, saklig, intressant. Brukar aldrig rekommendera något till andra (vänner, släkt, bekanta) men efter att ha sett denna film gjorde jag det.

Anmäl
2016-02-23 13:27 #3 av: maxiq

#1: Det finns ju massor av folk som inte hört det här förut och tror att maten är nyttig bara för att den är fettfri. En sån här film fyller sin funktion när den är underhållande och ögonöppnande. Såna filmer kan vi aldrig få nog av! Glad

Anmäl
2016-02-23 13:48 #4 av: parsley

Klart sevärd. Välgjord, konkret och saklig. Den kan säkert fungera som ögonöppnare för många "normalätare" i och med att den visar på riskerna med socker, utan att komma med pekpinnar. Positivt att den även visade att det går att bli fri från sockrets påverkan på kroppen.  Har man tandläkarskräck så bör man dock undvika vissa scener. Ler

Anmäl
2016-02-23 17:02 #5 av: hemul

Ja fy sjutton! Stackars grabb.

Anmäl
2016-02-23 17:04 #6 av: Fialotta333

Toppenbra film som jag hoppas mina "barn" (21, 22 och 25) kommer titta på.  

Även om jag och sambon redan visste mycket av det som filmen ville säga tyckte jag den ändå var intressant, t ex avsnittet om aboriginerna och läsktillverkare i USA. Känns som en film som borde kunna användas även i skolor utan att vara trist och "undervisande". 

Anmäl
2016-02-23 17:50 #7 av: byllan80

Jag tyckte den var intressant även om det inte var så mycket nytt som man inte redan hört.

Anmäl
2016-02-23 19:33 #8 av: Zepp

Nämen.. jag tyckte filmen var kul.. trots/tack vare upprepningarna!

Oandra sidan så är jag LCHF-skadad så där kanske anledningen till nöjet främst ligger?

Annars så håller jag med hemul.. det hela har sagts så många gånger i lite olika skepnad att det hela verkar uttjatat!

Dvs undvik skitmat (cirka 80% av butikernas utbud).. där tror jag filmmakarna/jag/hemul/andra och även vår vän JG är helt överens!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-02-23 20:52 #9 av: hemul

Det jag tyckte var intressant var väl det australiska perspektivet, aboriginbyn och det. Å så gillar jag australiensisk engelska. Är som engelskans gotländska i mina öron. Skrattar

Anmäl
2016-02-24 08:47 #10 av: Layza

Det var en kanonfilm!

Särskilt om man betänker att de som ännu inte är frälsta ska se den och övertygas. Jag tycker den var för lång, men det är jag det, som redan vet allt :) Jag gillade pedagogoken och att att den kan vara tilltalande för ungdomar, är det inte de som allra främst behöver se den ?

Jag blir förfärad över matindustrins cynism och det där att de sökte och fann det gyllene måttet (vad var det nu för ord de använde för det?) där exakt lagom mängd socker skulle adderas till produkten för att det skulle skapa begär efter mer. Åhu så förfärligt!

Anmäl
2016-02-24 08:48 #11 av: ashe

40 teskedar socker per dag sägs vara medelvärdet för australiensare.

Någon som vet vad som gäller för svenskar?

Anmäl
2016-02-24 10:16 #12 av: hemul

Drygt hälften, 24 tsk, om vi utgår från att vi äter 40 kg per år. Men jag vet inte om alla konstiga tillsatta varianter är inräknade i de där 40 kilona.

Anmäl
2016-02-24 10:30 #13 av: RobinEH

Tycker Jacob Gudiol som vanligt täcker det hela bra. 

"De andra ”experterna” tillsammans med filmskaparen drar sen det hela flera nivåer ytterligare och gör en massa påståenden som inte på något sätt stämmer eller i alla fall helt saknar belägg rent vetenskapligt. Den som tittar på filmen däremot får inte på något sett den här indelningen klar för sig, allting framställs som lika väl bevisat och uttrycks med samma självklarhet av experter. En riktig tramsfilm med andra ord."

http://tranastyrka.se/hur-du-gor-en-storsaljande-men-usel-dokumentar-om-kost/

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2016-02-24 10:30 #14 av: hemul

Nä, just det.

http://www.forskning.se/2012/12/20/felaktig-sockerstatistik-doljer-okat-sockerintag/

Anmäl
2016-02-24 11:15 #15 av: Zepp

Man kan anklaga JG för samma sak, dvs otydligheter!

För jag ser i princip inget i den filmen som inte skulle passa in i JGs allmänna budskap?

http://traningslara.se/skitmat-vad-det-ar-varfor-det-gor-dig-fet-och-varfor-du-fortsatter-att-ata-det/

Anmäl
2016-02-24 12:14 #16 av: Skymning

#15 lol Men han kan ju inte tjäna pengar på denna film dock. Skrattar

Anmäl
2016-02-24 12:30 #17 av: Siggebus

För de redan sockerfri-frälsta är det kanske inte någon superfilm även om jag tyckte den var roligt gjord.
Men jag hör ju nu på mitt jobb bland mina ständigt jojo-bantande kollegor som sett filmen hur förfärade OCH förvånade de verkar över allt socker i allting.
De håller sig undan kakor, godis och läsk när de är i en bantarperiod men samtidigt kommer de till jobbet med diverse färdigmat från livsmedelsindustrin och tror de äter bra mat.
En sådan här enkel film kanske får en och annan att vakna upp så jag tycker den är bra till det.

Anmäl
2016-02-24 12:37 #18 av: [tk1971]

Jag ska titta på den där filmen ikväll - tillsammans med sambon. Det låter som att han har fått sig en riktig funderare på LCHF-kryssningen. När jag lagade pasta till honom igår sa han "så jag ska äta socker"? "Men du vill ju ha sån mat", sa jag. "Nej, jag kan också äta sånt som du äter" Glad

Sajtvärdar: iFokus vore ingenting utan dess medlemmar. Tänk på det.

Anmäl
2016-02-27 14:11 #19 av: subcalva

Men jag stör mig på att de påstår att han går upp mer än 8 kg på 60 dagar utan att öka kalorimängden per dag. Jag tvivlar på att den finns någon studie i världen som lyckas återskapa det. Och blir då genast misstänksam vad han fibbar mer om. 

Vill man utmana sin världsbild och läsa om en faktisk studie där man bara åt ris, frukt, fruktjuice och vitt socker i obegränsad mängd så kan jag rekommendera Denise Mingers blogginlägg om Kempner. 

A patient takes an average of 250 to 350 gm. of rice (dry weight) daily; any kind of rice may be used provided no sodium, chloride, milk, etc. has been added during its processing. … All fruit juices and fruits are allowed, with the exception of nuts, dates, avocados and any dried or canned fruit or fruit derivatives to which substances other than white sugar have been added. Not more than one banana a day should be taken. White sugar and dextrose may be used ad libitum; on an average a patient takes about 100 grams daily, but, if necessary, as much as 500 grams daily should be used. Tomato and vegetable juices are not allowed.

Vissa försökspersoner åt upp till 400 g vitt socker om dagen. Det kan i och för sig ha varit de som inte gick ner i vikt men även de fick förbättrade blodsocker värden. Trots att de åt 90% kolhydrater så förbättrade alltså deras blodsockervärden och insulinresistens , något som till och med förvånande Kempner själv.

We have for the past 15 years treated numerous diabetic patients with the rice diet. Since more than 90 percent of the calories in this diet are derived from carbohydrates, it was anticipated that increased amounts of insulin would be necessary to keep the blood sugar at its previous level. However, the opposite proved to be true. … Not only is the rice diet well tolerated but in many instances the blood sugar and the insulin requirements decrease.

Länk till inlägget här

Anmäl
2016-02-27 14:22 #20 av: Zepp

Du är nog inte den enda som stördes av detta.. det gjorde jag oxå.. bekymmrade det mig något.. näe.. det där är vanligt förekommande likaså vad gäller Pritkindieten.. där finns en väldigt massa andra konstiga saker och påståenden där med som heller inte stämmer med verkligheten!

Vi får lov att se olika påståenden sådana som de är och se det som sker i det som synes ske/dvs vad olika proponenter väljer att säga/visa!

Såå då är vi tillbaka på ruta ett.. kalorier/homeostas/hyperinsulinemi/metabolt syndrom.. jävlar vad livet skall vara komplicerat!Ledsen

Anmäl
2016-02-28 11:45 #21 av: subcalva

#20 Det som bekymrar mig är att om man medvetet undanhåller information så kommer man som vanligt att peka i fel riktning. Att överäta är inte nyttigt det vet vi i studier sedan tidigare (tex Fredrik Nyströms studie a la Super Size me) men andra studier (tex Kempners) visar att socker spelar inte lika stor roll som man försöker få folk att tro i filmen. 

Både du och jag vet att problemet är mycket mer komplicerat än vad de flesta dietgurus försöker få oss att tro. Trots att den här filmen pratar om tillsatt socker så ser man i den här tråden att folk tror att pasta är lika med socker. Om LCHF funkar så är det jättebra men det funkar uppenbarligen inte för alla och om man då blir skrämd för att äta bra kolhydrater så kanske man inte vågar prova det som funkar för den personen. 

Anmäl
2016-02-28 11:46 #22 av: subcalva

#20 Vad är det som inte stämmer med Pritkindieten?

Anmäl
2016-02-28 12:04 #23 av: Zepp

Så är det.. som jag uppfattade denna filmen så handlade den i huvudsak om allt tillsatt socker i "modern mat"!

Sen när blev pasta en bra kolhydratkälla fullknökad av näringsämnen?

Bägge av oss vet att glukos och fett konkurerar om plats i cellen.. minimerar man det ena så blockerar de inte varandra!

En annan sak är att socker och pasta/ris mest tillför energi.. knappast något problem att få i sig i västerlandet utan tvärt om!

Och en risdiet är för övrigt en vanlig bantningsmetod.. det blir himla svårt att komma upp i några kalorier.. under tiden lever kroppen på lagrat fett.. dvs det som de som annamar sådana kurer vill bli av med!

Grejen är vad som händer senare.. och om man kan leva långsiktigt på en diet bestående främst utav snabba kolhydrater?

Det faller som regel under samma misstag som våra nuvarande kostråd, dvs undvikt fett iomed att det är så himla energirikt.

Anmäl
2016-02-28 23:09 #24 av: maxiq

http://ettsotareblod.se/kritik-av-kritik-av-that-sugar-film-sockerfilmen-del-1/

Anmäl
2016-03-06 11:58 #25 av: subcalva

#23 Du försöker skämta va? Jag skrev ordagrant ”folk tror att pasta är lika med socker” Seriöst, hur kan du tolka det som att jag tycker att pasta är ”fullknökad med näringsämnen”?

Delar av Sardinien ingår i det som räknas in i världens Blue Zones där människor uppnår hög ålder utan de flesta moderna välfärdssjukdomar. Pasta ingår som en del av den kosten utan att bidra till dålig hälsa - och notera nu att jag inte skriver att de äter mängder med pasta! 

Grejen med risdieten är att även de som inte gick ner i vikt (dvs kom upp i tillräckligt många kalorier) fick positiva resultat i minskad insulinresistens med förbättrade blodsockervärden. Jag tror absolut inte att det är en lätt diet att följa (Kempner använde faktiskt en piska på en del, men påstod att det bara var på de som ville det! Galen) men även de som så småningom gick mot en mer normal diet och la till kött och grönsaker bibehöll sina fina blodsockervärden. Dock verkar det finnas en markant gräns när man går över 20% fett som Minger påpekar i sitt TedTalk i det här youtubeklippet Lessons from the Vegans

Har man man en väl fungerande ämnesomsättning så använder kroppen både fett och glukos som bränsle men jag är tveksam till din tolkning att de konkurrerar om plats i cellen. Kroppen är finurlig och gör vad den kan för att överleva. Vid insulinresistens så blockeras insläppet av glukos till cellerna och kan alltså inte användas som bränsle. Kroppen måste redan där använda fett som bränsle.

Anmäl
2016-03-06 12:22 #26 av: Zepp

Mm.. och vad är det som orsakar att glukos inte släpps in i cellerna?

Mm.. insulinresistens.. dvs brist på GLUT4!

Du har alldrig fler GLUT4 än vad dina celler behöver!

Och det regleras främst utav dina cellers behov av energi.

Såå.. så länge du inte gör av med energin så uppregleras heller inte antalet GLUT4 i dina celler!

Och då kommer vi in på fettets påverkan på antalet GLUT4 i främst dina muskelceller.. de är alldrig fler än ditt behov.. och vid metabolt syndrom så har man förhöjda nivåer av både fett (FFA) och glukos i blodet.. tanken är då att överskottet skall lagras.. någon annan stans!

"In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the β-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes."

http://diabetes.diabetesjournals.org/content/61/1/4.long

Anmäl
2016-03-12 07:35 #27 av: subcalva

#26 Du kanske missade den viktiga meningen där uppe i #25 Glad :

"Grejen med risdieten är att även de som inte gick ner i vikt (dvs kom upp i tillräckligt många kalorier) fick positiva resultat i minskad insulinresistens med förbättrade blodsockervärden."

Anmäl
2016-03-27 11:05 #28 av: subcalva

Just nu är potatisdieten i ropet och kan väl sägas motsvara risdieten i mängd kolhydrater och fett. (Osäker på natriumhalten dock.) Richard Nikoley från FreeTheAnimal har testat och rapporterar förbättrade blodsockervärden:

Since doing potato hacks myself, my FBG normalized from 110-130 to 80s and 90s. First time I did a pound of mashed potatoes downed in five minutes, BG topped at 156 at about an hour. Second time, later that day, it topped out at 129. (Kommentar till inlägget som finns här)

I ett annat inlägg rapporterar en läsare att hon äntligen lyckats komma in i ketos, något hon inte lyckats med tidigare trots att hon kört lowcarb. Efter att ha testat potatisdieten rapporterar hon också att hon kommit över sin rädsla för kolhydrater. "“Got me over the fear of carbs, which is somewhat irrational at this juncture.”

Det är ju förstås inte nåt märkligt då det är svårt att komma upp i kalorimängd när man bara äter potatis. RN kommenterar så här:

Did you catch that? We’ve seen this before. LC and Keto dieters are trying the potato hack and finding, to their shock, that they’re in deeper ketosis! than when on The Real Thing. Of course, this is perfectly normal, because ketosis is primarily an adaptation to chronic undereating. It’s not an LC adaptation, per se. As I’ve said before, LC dieters have co-opted this physiological adaptation and doing so is a bit gimmicky in my view, to put it charitably.

Hela inlägget finns här 

Anmäl
2016-03-27 14:21 #29 av: Zepp

Du menar Nikoley som testar allt och blodsockret sjunker som en gråsten varje gång?

Han borde vid det här laget inte ha något som helst blodsocker så många gånger han har sänkt det!

Iallafall så borde inte ha någon som helst problem med sin diabetes längre iomed att han hittat lösningen/boten flera gånger redan.

Anmäl
2016-03-27 20:27 #30 av: felixifokus

Filmen var bra! Pedagogiskt sätt att varna folk för det tillsatta fruktsockret och att smoothies inte är ren hälsokost.

dom kunde klippt bort infon om att flitig konsumtion av läsk ger dåliga tänder, vem vet inte det, liksom. 

Anmäl
2016-04-03 00:46 #31 av: oddahviing

Jag äter massor av socker varje dag och har aldrig mått bättre =)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.