Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3236 ggr
Carolineee
2/22/16, 3:43 PM

RÅ fläskfilé

Alltså min karl är så sjukt äcklig. Det har hänt några gånger nu att när jag står och skivar upp en RÅ fläskfile så går han förbi och nallar en bit och tuggar i sig. Han har aldrig blivit magsjuk men fläskkött är väl VIKTIGT att tillaga? Kan han dö haha?

Annons:
Zepp
2/22/16, 3:45 PM
#1

Mnaä.. det är trikiner man är rädd för när det gäller fläskött.. det var väl 50 år sedan man hade något fall.

Magsjuk är inte farligt bara jobbigt.. dvs om det kom med någon bakterie som inte dödde .

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pytteliten
2/22/16, 3:47 PM
#2

Nope, det är inte farligt. Anledningen till att man tidigare har sagt det är att fläskkött kan innehålla trikiner. Det förekommer dock inte i svenska grisar alls och importerat fläsk kollas.

Carolineee
2/22/16, 3:58 PM
#3

Ja jag köper alltid svenskt kött. Låter ju bra att en magsjuka är det värsta som kan hända. Men själv skulle jag aldrig få för mig  att smaka rått fläskkött ändå.

[Indii]
2/22/16, 6:22 PM
#4

Finns det inte risk för Ehec i rått kött? Hörde i alla fall om någon som alltid smakat på den råa köttfärsen när hon lagade köttbullar. Det hade gått bra i alla år, men plötsligt så åkte hon på en Ehec-smitta som höll på att kosta henne livet.

Zepp
2/22/16, 6:38 PM
#5

Ehec är en tarmbakterie.. där är risken större vad gäller osköljda grönsaker!

Och det brukar bryta ut några sådana epedemier om året.. ofta handlar det om ekologiska groddar!

Altså om slakten inte gått rätt till så kan dessa tarmbakterier kontaminera köttet.

Och sen om vi skall måla f*n på väggen så finns alltid risken för salmonella.

Såå.. näe, jag äter inte rått kött!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

peoy
2/22/16, 9:54 PM
#6

Rått är ju rå-gott .)
Jag är iof nybörjare på det, har ätit det mesta av allt kött jag stoppat i mig rått sen i september, har inte blivit sjuk av det, snarare tvärtom, ungefär liknande förbättringar som att gå från dödmanskosten till LCHF.

Hade (och har) problem med mättnads- och hungerskänslor, så det var därför jag valde att bara testa "några dagar". Upptäckte med mina tester att jag blir mätt/nöjd på otillagat kött, och allt sånt slutar funka igen när jag äter tillagat..

Annons:
Upp till toppen
Annons: