Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Hälsa

Lchf - ökad risk för njursten?

2016-02-19 10:25 #0 av: angest

Jag hade nyligen njursten. Hade svinont. Har det något samband med lchf eller var det slumpen?

Anmäl
2016-02-19 10:27 #1 av: annainorrland

Jag har haft njurstenar före LCHF och flera gånger sedan jag började med LCHF oxå. Jag verkar bara ha njurar som har en benägenhet att bilda stenar oavsett vad jag äter.

Anmäl
2016-02-19 10:33 #2 av: [Synnerlig]

Jag har googlat runt lite snabbt och det verkar generellt som att man ska undvika för högt intag av salt, animaliskt protein och fett om man vill undvika njursten. Att man ska dricka mer vatten, äta mer frukt, grönt och fullkornsprodukter och man ska välja vegetabiliskt fett framför animaliskt. Så jag (som inte är expert inom området Lipar) skulle väl gissa att det kan ha ett samband.

På njursten.se står det såhär:

"Ät bra mat. Dålig kost ökar risken för njursten. Livsmedel som anses vara bra är grönsaker, frukt, nötter och fullkornsprodukter. Du ska försöka undvika att äta för mycket salt, förädlade köttprodukter, rött kött, sötade drycker och mjölkprodukter med hög fetthalt."

Anmäl
2016-02-19 10:36 #3 av: annainorrland

Jag hade lika ofta njursten när jag var vegetarian i 3 år.

Anmäl
2016-02-19 10:39 #4 av: [Synnerlig]

#3 Lakto-ovovegetarian?

Anmäl
2016-02-19 10:48 #5 av: annainorrland

#4 Begreppen är jag dålig på men första året inget kött eller fisk, sedan slutade jag även med ägg och mejerier. Sen blev jag ihop med en jägare och började äta som innan. Och sen dök lchf upp. Skrattar

Anmäl
2016-02-19 14:55 #6 av: [Synnerlig]

#5 Så du var helvegetarian i 3 år eller åt du ägg och mejerier under dessa 3 år? Hängde inte riktigt med Lipar Hur som helst så verkar det ha med för mycket salt och för lite vätska att göra som gör att man får njursten eller att man får i sig för mycket kalcium kan också vara orsaken. Men något som verkar gemensamt för alla råd jag har sett när jag googlat runt är att man ska undvika animaliskt fett och för mycket salt när man väl fått njursten.

Anmäl
2016-02-19 15:40 #7 av: annainorrland

#6 Helvegetarian sista 2 åren. Första året åt jag ägg + mejerier men inget kött/fisk.

Mycket vatten dricker jag oavsett kost.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.