Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Var mäter ni midjan?

2016-02-18 18:44 #0 av: Fi0na

Alltså jag har trott att man ska mäta midjan där man är som tjockast?

Men nu läste jag på en sida att man skall mäta ovanför naveln och revbenet..?

Hur gör ni? Och vad har ni för mått? =)

Anmäl
2016-02-18 19:04 #1 av: parsley

Mäter du på dig själv så kan du ju mäta på ett par olika ställen och jämföra måtten över tid. Blinkar

Netdoktor säger 2 cm under naveln. http://www.netdoktor.se/overvikt/fraga-doktorn/var-mater-man-midjemattet-28291/

Ska man köpa kläder på postorder så har jag fått lära mig att man ska mäta där magen är som smalast. Det brukar den vara i höjd med armbågarna. 

Anmäl
2016-02-19 07:58 #2 av: JMW

Midja sitter där man är som smalast. Mellan nedersta revbenet och  höftbenet, där det är mjukt.  I mitt fall en bit ovanför naveln. 

Anmäl
2016-02-19 10:25 #3 av: Fi0na

På ett vis känns det ju ändå mest intressant att mäta där magen putar som mest.? Det är väl där framförallt som det farliga bukfettet finns, är ju det man vill få bort. Där vid midjan är man ju smalast, så där händer det kanske inte speciellt mycket?!

Där jag är som "tjockast" så har jag 96 cm. Det låter så sjukt mycket. Kan inte släppa det.  När kvinnor ska ha max 80-88 cm :(

Anmäl
2016-02-19 10:35 #4 av: [Synnerlig]

Jag mäter midjan i midjan Lipar Alltså där det går in som mest.

Anmäl
2016-02-19 11:14 #5 av: OlgaMaria

Det beror ju på vad man har för syfte med att mäta... om det är för att sy en klänning eller att mäta hur väl man lyckas med sin kost. :)

I det här sammanhanget är det väl mest intressant att mäta där magen är som störst. Men midjemåttet är också intressant att följa. På den tiden jag mätte följde jag flera olika mått. Rumpa, lår, midjemått och en bit under naveln. Bestäm själv vad du vill mäta och mät på samma ställe varje gång.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2016-02-19 11:50 #6 av: Fi0na

men hur mäter du rumpan?

Anmäl
2016-02-19 13:35 #7 av: OlgaMaria

#6 Ett mått runt höfterna där jag är som bredast.

Anmäl
2016-02-19 16:05 #8 av: JMW

#3 Det är riktigt att kvinnor ska ligga på 80-88 men det gäller midjan. Inte där man är som tjockast där du mätt.

Anmäl
2016-02-19 16:38 #9 av: byllan80

Jag har nog ingen midja. Har definitivt ingenstans där jag är  som "smalast" Allt är bara en stor bulldeg

Anmäl
2016-02-19 16:46 #10 av: Zepp

Hm.. midjan hos mig sitter där det är som tjockast!Storgråter

Kolla byxliningen/skärpet/livremmen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-02-19 17:46 #11 av: Sindri

.....och min midja går nästan exakt över naveln. Vi är ju alla olika.

Anmäl
2016-02-19 17:46 #12 av: JMW

#9 Som jag skrev tidigare. Mellan nedersta revbenet och toppen på höftbenet. Stick in fickrarna i sidan så känner du. Där är midjan vare sig den syns eller inte.

Anmäl
2016-02-19 18:32 #13 av: byllan80

#12 Där sitter min navel så då är väl midjan där då. Och enklast måste ju vara att mäta precis där naveln är så behöver man inte vara osäker på om man mäter på samma ställe. Naveln lär ju inte flytta sig. Men jag kan inte mäta nåt än i vilket fall då jag inte hittar nåt måttband. Bara en trasig tumstock.

Anmäl
2016-02-19 18:38 #14 av: Zepp

Då får du mäta maghöjden i stället!

Det sägs vara viktigare för hälsan än midjemåttet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-02-20 10:19 #15 av: Fi0na

Byllan80! haha vad gulligt inlägg. Nej, naveln lär ju stanna kvar på samma ställe =)

2 cm ovanför naveln är jag 78 cm, så det är väl OK? MEN, på tjockaste stället är det IDAG 99 cm???!! Igår var jag ju 96 cm runt? Jag har dock ont i magen och den känns upprörd idag. Åt kanske lite för mycket ordentlig mat igår när jag äntligen kunde tugga..

Anmäl
2016-02-20 12:15 #16 av: OlgaMaria

#13 Du kan ta ett snöre och markera ditt mått på något sätt på det. Det intressanta är ju att mäta förändringen. Och så kan du mäta snöret med måttstocken om du vill veta cm.

Anmäl
2016-02-20 16:04 #17 av: hemul

Är man tjock med muminmage går det inte att få ett vettigt medjemått. Så är det bara. Det är omöjligt att mäta exakt lika flera gånger, ivf om man gör det själv. Visst, man kan sikta på nåt, t.ex. naveln. Men på baksidan då?

Anmäl
2016-02-20 16:17 #18 av: OlgaMaria

Om man mäter varje dag tex så lär man sig att göra typ lika varje dag, och man märker också om ett mått blivit felmätt då det avviker från de andra måtten.

Anmäl
2016-02-20 16:52 #19 av: byllan80

Jag tror inte jag vill mäta varje dag. Jag blir för fixerad då. Likadant med vägning. Förut när jag höll på med viktväktarna och nutrilett och allt annat jag provat så vägde jag mig varje dag och ibland morgon och kväll och blev helt hispig om jag skulle öka 2 hekto.  Så nu har jag gett mig den på att väga mig får jag göra varje lördag morgon och inte däremellan.

Anmäl
2016-02-21 13:16 #20 av: OlgaMaria

Ja där känner man sig bäst själv. Men om man vill ha ett mått kan man mäta sig varje dag i en vecka. Sen låter man det gå t ex en månad eller två eller tre och så mäter man sig igen varje dag i en vecka. Det är ju inte relevant på något sätt att mäta sig varje dag, utan det är endast för att lära sig hur man gör och säkra upp sig mot felmätningar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.