Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

LCHF efter ätstörningar

2016-02-17 16:37 #0 av: Linn7

Hallå!

Försöker mig på ett inlägg här för att se om där är någon med liknande bakgrund och anledning till LCHF som jag har. Jag var anorektiker i nästan nio års tid och blev under min tillfrisknande period "satt på LCHF" då min kropp och mitt psyke helt enkelt körde berg-och-dal-bana med mig när jag fick i mig mycket kolhydrater och socker. Det funkade verkligen superbra - gick stadigt upp i vikt och humöret var stabilt. När jag stått på min "idealvikt" i omkring ett halvår så ansåg min dåvarande dietist/coach att det var helt okej för mig att börja äta en varierad kost igen (dock med fortsatt fokus på protein och fett).

Därefter levde jag livet helt enkelt och tog igen en hel massa som jag gått miste om under den onödigt långa period som jag var sjuk. Sen jag började plugga (studentbudget) så blev min kost alltmer kolhydrats- och sockerbaserad och jag mådde bara sämre och sämre (både mentalt och fysiskt). Kräktes ofta, var konstant illamående, yrslig, deprimerad, ångestfylld  och gick stadigt ner i vikt igen- massa skit som jag inte känt på flera år. Tog alldeles för lång tid innan jag "accepterade" att det hade med kosten att göra och har nu återgått till LCHF-tänket (dock inte strikt, dvs jag dricker mjölk, äter bär, mörk choklad etc.). Har ett helt otroligt mycket stabilera psyke nu, går upp i vikt igen och blodsockret är balanserat.

Min egentliga fundering är om det finns fler som kan känna igen sig i detta? Och isåfall - är det möjligen så att jag/vi aldrig kommer kunna gå ifrån LCHF? Har min/våra kroppar sabbats så jävligt att de liksom aldrig kommer att reparera sig helt och därmed kunna anpassas till "varierad, normal kost"?

Ursäkta långt inlägg och tack på förhand!

Anmäl
2016-02-17 16:46 #1 av: idaalen

Jag klarar i varje fall inte av en "varierad normalkost" Det har jag provat alltför många gånger. Med resultatet att jag stadigt ökar i vikt.

Nu har jag aldrig varit anorektisk. Snarare var jag konstant fet innan LCHF. Sedan jag blivit normalviktig har jag flera gånger provat att äta "lite av varje" pasta osv. Och nej. Min kropp tål inte dessa kolhydratkällor. Jag överäter något kopiöst eftersom jag inte klarar av att äta lagom av kolhydrater. Så jag måste ta bort dem.

Anmäl
2016-02-17 17:04 #2 av: Lizelda

Jag har haft ätstörningar i mer än tio år och äter LCHF till och från. Min mamma är diabetiker så hon äter alltid det men jag varvar med att äta "vanligt" och LCHF. Jag vet att jag mår mycket bättre med LCHF och får mindre ångest av det men ibland så behöver jag lyckomat. Det är inte försent för dig men man får jobba hårt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Anmäl
2016-02-17 17:56 #3 av: Sindri

Jag har ingen historia av ätstörningar, bara ett läskigt sockerberoende, men vill bara påpeka att det som dietister oftast menar med varierad normalkost införlivar mycket som är rätt så nya "uppfinningar" för våra kroppar, som t ex pasta, bullar etc.

Om man tänker på hur länge det funnits människor och betänker att jordbruket bara funnits i 10 000 år (väldigt kort tid i vår historia), så kan man verkligen diskutera vad som är normalkost för oss människor.

Det är också sedan ungefär 10 000 år tillbaka man kan hitta kvarlevor av människor med karies, så vad är normalkost?

Är LCHF i sig ett problem för dig, eller vill du känna dig "normal" och kunna äta "varierat"? Det är det du skall ta ställning till. Är du bekväm med det du äter så fortsätt bara, lår ingen coach eller dietist, eller läkare för den delen tycka något om din mat.

Du bestämmer, och du väljer antagligen det du mår bäst av. Jag tror inte att din kropp "anpassats så jävligt" att du inte kan äta "normalkost". Din kropp har aldrig mått bra av det, och det går till en viss gräns, sedan säger den ifrån.

Anmäl
2016-02-18 09:23 #4 av: Linn7

Tack så jättemycket för era svar!

Jag börjar inte hetsäta socker eller kolhydrater, däremot mår jag ofta illa och känner mig snurrig av den typen av mat.  Blir dessutom aldrig riktigt "belåten" i magen när jag äter bröd, pasta etc. bara fylld liksom (en mycket märklig typ av mättnad). Blir även sjuk uppenbarligen (varit rejält sjuk säkert 8 ggr det senaste året och småkrasslig däremellan). LCHF i sig är absolut inte ett problem för mig - har ju kört det under lång tid förut - det jag tycker är jobbigt är att många av mina vänner/släkt varit med under alla dessa ätstörda år som varit och vill ogärna visa att jag "inte äter" viss kost. Dvs blir jag bjuden på marängsvisch äter jag det - för att inte göra någon rädd/upprörd/etc. och sen mår jag skit själv istället (OBS! INTE av ångest utan av magkramp, illamående etc.). LCHF är ju en diet - de flesta som går på diet vill gå ner i vikt. Jag vill bara gå upp till min balansvikt igen och sist var det LCHF som gjorde jobbet. Men i andras öron låter det som "banta, banta". Jag vet att jag bara måste ge det mer tid för att de jag har omkring mig till fullo ska våga tro att jag idag tar hand om mig kropp, men som sagt - får mycket obehagliga flashbacks när jag måste tacka nej till ätbara ting.

Hur som helst, tack för era svar och får våga stå på mig och vara tydlig och köra på LCHF framöver :)

Anmäl
2016-02-18 12:25 #5 av: Sindri

Men LCHF är inte en diet. Det är att äta nyttig mat och skippa de senaste decenniernas påfund från livsmedelsindustrin. Förutom säd, men det är också en relativt ny sak i vår historia.

Det är väldigt sorgligt att inte din omgivning kan låta dig vara ifred när de ser att du mår bra av det du äter. Önskar dig bara styrka och självsäkerhet så du kan säga ifrån. Nästa gång du äter något du inte tål, visa att du mår dåligt. Eller ännu hellre - säg ifrån innan.
Jag blir ju lite upprörd, för ingen vettig människa skulle drömma om att truga på en vegan en köttbit, eller en alkoholist en snaps. Men om man inte vill delta i sockerkoman då är man suspekt.

Själv har jag aldrig upplevt såna saker, men här på forumet skriver många om att de inte vågar stå på sig.

Och tycker de verkligen att du bantar när du äter smör och grädde? Det är ju sånt som "bantare" brukar skippa.

Anmäl
2016-02-26 21:21 #6 av: Linn7

Tack för din support Sindri! Haha, verkligen. Får inte några kommentarer när jag dricker ett glas vispgrädde till maten istället för vatten men tackar jag nej till geléhallon - ja då blir det hus i helvete ;). Måste även kommentera på det där med snapsen - det väcker även stora känslor hos folk i allmänhet när man tackar nej till alkohol vilket jag kan känna är lite skrämmande.. Stort tack - står på mig!

Anmäl
2016-02-26 23:21 #7 av: Sindri

Önskar dig lycka till - du är värd att må så bra som möjligt. Och geléhallon - så äckligt!! Skämtar

Anmäl
2016-02-27 11:52 #8 av: Zepp

Du verkar ha koll.. helt enkelt!

Du behöver vad jag förstår inte äta LCHF av metabola skäl, vilket ger dig en helt annan frihetsgrad är vad som gäller för tex en diabetiker.. då brukar man prata om Paleo i stället!

Enkelt uttryckt, det handlar mer om att äta riktig mat och sen få till fyúngerande matrutiner kring detta!

En störande faktor är då att cirka 80% av utbudet i vanliga affärer främst bidrar med socker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-09-07 07:41 #9 av: bjornen66

Ja världen är upp o ned i bland.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.